مسلسل دستی استرلینگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مسلسل دستی استرلینگ
نوعمسلسل دستی
خاستگاهبریتانیا
تاریخچه خدمت
خدمت۱۹۴۴—present
استفاده‌شده توسطSee Users
جنگ‌ها
تاریخچه تولید
طراحGeorge William Patchett
تاریخ طراحی۱۹۴۴
سازندهSterling Armaments Company
تاریخ تولید۱۹۵۳—۱۹۸۸
تعداد ساخته‌شده۴۰۰٬۰۰۰+
گونه‌هاSee Variants
ویژگی‌ها
وزن۲٫۷ کیلوگرم (۶٫۰ پوند)
طول۶۸۶ میلیمتر (۲۷٫۰ اینچ)
Folded stock: ۴۸۱ میلیمتر (۱۸٫۹ اینچ)
طول لوله۱۹۶ میلیمتر (۷٫۷ اینچ)

فشنگ۹×19mm Parabellum
۷٫۶۲×51mm NATO (Battle Rifle variant)
عملکردAPI Blowback
Lever-delayed blowback (Battle Rifle variant)
نرخ آتش550 round/min
برد مؤثر۲۰۰ متر (۲۲۰ یارد)
Suppressed: ۵۰–۱۰۰ متر (۵۵–۱۰۹ یارد)
سامانه تغذیه34-round خشاب
نشانه‌گیرهاIron sights

مسلسل دستی استرلینگ(به انگلیسی: Sterling submachine gun) مسلسل دستی بریتانیایی بود که از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۹۴ در خدمت ارتش بریتانیا قرار داشت. این سلاح به عنوان جایگزینی برای مسلسل دستی استن تولید شد و نخستین نمونه آن در سال ۱۹۴۴ طراحی شد و در سال ۱۹۵۱ پس از انجام یک رقابت میان چهار نوع مسلسل دستی آن را انتخاب کرد. تولید تفنگ تهاجمی اس‌ای۸۰ سبب بازنشسته شدن استرلینگ از ارتش این کشور گردید.

این اسلحه در جنگ‌های بسیاری از جمله عملیات مارکت گاردن (مربوط به جنگ دوم جهانیبحران سوئز، سانحه عدن، جنگ سرد، جنگ فالکلند، آشوب‌های ایرلند شمالی و سرانجام جنگ خلیج فارس به خدمت گرفته شد. در مجموع حدود ۴۰۰ هزار قبضه مسلسل دستی استرلینگ تولید شده‌است. این سلاح به کشورهای مختلفی صادر شده و مدل‌هایی از آن در کانادا، هند و شیلی هم تولید شده‌اند.

مشخصات[ویرایش]

وزن این اسلحه بی‌فشنگ ۲٫۷ کیلوگرم، و دارای کالیبر ۹ میلی‌متری‌است و فشنگ‌های ۹x۱۹ م‌م پارابلوم را شلیک می‌کند. نرخ آتش آن نیز ۵۵۰ گلوله در دقیقه می‌باشد. درازای آن با قنداق بازشده ۶۸۶میلی‌متر و طول لوله آن ۱۹۶ میلی‌متر می‌باشد. استرلینگ به‌طور کامل از فولاد و پلاستیک ساخته شده و از یک قنداق تاشونده استفاده می‌کند. برد مؤثر مسلسل دستی استرلینگ ۲۰۰ متر است. یک مدل بدون صدا هم از این اسلحه تولید شده که شتاب گلوله آن برای جلوگیری از شکستن دیوار صوتی کمتر از سرعت صوت شده و در نتیجه برد مؤثر آن به ۵۰ تا ۱۰۰ متر کاهش یافته‌است.

یک مدلی از این سلاح با نام استرلینگ ۷٫۶۲ نیز ساخته شده که فشنگ‌های بسیار پرقدرت‌تر ۷٫۶۲x۵۱ میلی‌متری ناتو را شلیک می‌کند و در نتیجه در کلاس تفنگ‌های جنگی طبقه‌بندی می‌شود. این سلاح به عنوان تفنگ موقت اضطراری در صورت حمله ناگهانی دشمن در دوران جنگ سرد طراحی شده و از خشاب‌های مسلسل برن و تفنگ اف‌ان فال تغذیه می‌شد.

به‌کارگیرندگان[ویرایش]

پیاده‌نظام هندی در حال تمرین بااسترلینگ
استرلینگ (بالا) و تفنگ اشتایر آاوگ (پایین)
سرباز آمریکایی در حال تمرین با استرلینگ

منابع[ویرایش]

Wikipedia contributors, "Sterling submachine gun," Wikipedia, The Free Encyclopedia, http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Sterling_submachine_gun&oldid=437514042 (accessed July ۱۰، ۲۰۱۱).