محمدعلی رامین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرش به: ناوبری، جستجو
محمدعلی رامین
محمدعلی رامین در سال ۲۰۰۸ (میلادی)
معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
مشغول به کار
۱۰ آبان ۱۳۸۸ – ۲۹ آذر ۱۳۸۹
گمارنده سید محمد حسینی
پیش از محمدجعفر محمدزاده
معاون مطبوعاتی محمود‌ احمد‌ی‌نژاد‌ د‌ر د‌ولت نهم
اطلاعات شخصی
تولد بهمن ۱۳۳۲ (۶۰ سال)
دزفول، ایران
ملیت Flag of Iran.svg ایران
حزب سیاسی اصولگرایان
همسر سوسن صفاوردی
فرزندان ۳
دین اسلام شیعه دوازده امامی

محمدعلی رامین (زادهٔ بهمن ۱۳۳۲، دزفول) معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دهم و در دولت نهم مشاور مطبوعاتی محمود احمدی‌نژاد بود.

رامین در تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۸۸، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. از او به عنوان تحلیلگر سیاسی رئیس‌جمهور (احمدی‌نژاد) و مبدع بحث‌های مربوط به انکار هولوکاست نام برده می‌شود.[۱] دوره یکساله معاونت وی با ثبت رکورد جدیدی در توبیخ و توقیف مطبوعات منتقد دولت در تاریخ ایران همراه بود. با این وجود، وی در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق، بستن روزنامه‌ها را یک دروغ بزرگ خواند و مدعی شد که برخوردی دوستانه با روزنامه‌نگاران داشته است.[۲] رامین، در ۲۹ آذر ۱۳۸۹ از سمت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برکنار و به جای وی، محمدجعفر محمدزاده، رییس سابق دفتر محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس‌جمهور اسلامی ایران، به این مقام منصوب شد.[۳]

تحصیلات[ویرایش]

رامین تحصیلات اولیه را در دزفول و خرمشهر و آبادان طی کرده‌است. وی فارغ‌التحصیل دوره تخصصی کالج، آموزش فنی ـ حرفه‌ای از دانشگاه فنی کارلسروهه آلمان است و سپس تحصیلات خود را در دانشگاه کلاوستال آلمان در رشته مهندسی روش‌های صنعتی و فوق مهندسی مکانیک عمومی تا مقطع دکترای مهندسی ادامه داده ولی به علت اخراج از آلمان آنرا نیمه کاره رها کرده‌است.[۴]

وی در سال ۱۹۸۲ میلادی به اتهام برخورد خشونت آمیز در یک گردهمایی دانشجویی توسط پلیس آلمان دستگیر و نزدیک به یک سال را در زندان سپری کرد. پس از آزادی از زندان که به گفتهٔ وی با تلاش‌های حکومت ایران میسر شد، اجازه یافت تا تحصیل خود را در آلمان ادامه دهد.[۵]

سمت‌های پیشین[ویرایش]

  1. دبیر کل جمعیت دفاع از اقلیت‌های مسلمان در غرب
  2. پایه‌گذار هسته‌های فداییان ولایت
  3. دبیرکل بنیاد جهانی هولوکاست
  4. دبیرکل سازمان امت اسلامی
  5. مسوول اتحادیهٔ راه اسلام در اروپا
  6. مدیر مسوول ماهنامهٔ امامت
  7. دبیر کمیتهٔ سیاسی ائتلاف رایحهٔ خوش خدمت
  8. مشاور رییس سازمان صدا و سیما
  9. پایه‌گذار انجمن اسلامی دانشجویان در دانشگاه صنعتی Clausthal-Zellerfeld در مرکز آلمان
  10. عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور

دوره معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی[ویرایش]

توبیخ‌ها و توقیف‌ها[ویرایش]

رامین در دوره حدوداً یکساله‌اش در سمت معاونت مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، اقدام به تعطیلی و سلب امتیار مطبوعات متعددی شد که عبارتست از:[۶]

تاریخ نام نشریه توضیحات
۱۱ آبان ۱۳۸۸ روزنامه سرمایه لغو امتیاز
۲ آذر ۱۳۸۸ روزنامه خبر دریافت تذکر کتبی
۲ آذر ۱۳۸۸ روزنامه همشهری توقیف چند روزه
۱۴ آذر ۱۳۸۸ روزنامه‌های اسرار، آفتاب یزد، حیات نو و اعتماد دریافت تذکر کتبی بخاطر القاء اختلاف میان مسئولان و تقطیع اظهارات ایشان
۱۶ آذر ۱۳۸۹ حیات نو توقیف مادام‌العمر

۲۱ آذر ۱۳۸۸

آفتاب یزد دریافت تذکر کتبی بخاطر درج یک آگهی تبلیغاتی برای رسانه‌های غیر ایرانی در شماره پنج‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۸
۲۴ آذر ۱۳۸۸ روزنامه روزان دریافت تذکر کتبی بخاطر پخش شایعه
۲۴ آذر ۱۳۸۸ نشریات فرهنگ و هنر، نقش آفرینان و آهنگ زندگی دریافت تذکر کتبی بخاطر استفاده ابزاری از افراد (اعم از زن و مرد) در تصاویر و محتوی، تحقیر و توهین به جنس زن، تبلیغ تشریفات و تجملات نامشروع و غیرقانونی و استفاده از ادبیات سخیف
۲۸ آذر ۱۳۸۸ روزنامه‌های اندیشه نو، جهان اقتصاد، اعتماد، مردم‌سالاری دریافت تذکر کتبی بخاطر سانسور و تحریف تصویری حرکت مردمی
۳۰ آذر ۱۳۸۸ روزنامه اندیشه نو توقیف چندساله
۳۰ آذر ۱۳۸۸ نشریات پنجره، تهران امروز، آیین و بهار زندگی دریافت تذکر کتبی
۲ دی ۱۳۸۸ روزنامه آرمان روابط عمومی و هفته‌نامه موج اندیشه دریافت تذکر کتبی
۷ دی ۱۳۸۸ روزنامه آفتاب یزد تذکر کتبی بخاطر انتشار القائات ضد انقلاب
۸ دی ۱۳۸۸ روزنامه اعتماد انتشار اطلاعیه رسمی در خصوص تخلف روزنامه اعتماد در خصوص پوشش اخبار مربوط به عاشورای ۸۸
۱۳ دی ۱۳۸۸ روزنامه اعتماد دریافت تذکر کتبی بخاطر درج مطلبی در شماره ۲۱۴۱ مورخ ۱۳ دی ۱۳۸۸ با عنوان «آیا مرجعیت سلب کردنی است؟»

۱۴ دی ۱۳۸۸ به روزنامه‌های «جمهوری اسلامی» و «فرهنگ آشتی»، «آفتاب» و «آرمان روابط عمومی» و مجله «پنجره» تذکر داده می‌شود. روزنامه «کارون» هم به دلیل انتخاب یک تیتر تذکر می‌گیرد.

این یک تخلف کم سابقه است، روزنامه آفتاب به دلیل انتشار «خفیف» مراسم عزاداری حسینی مرتکب تخلف شده است! جالب ترین موضوع بررسی مطالب مندرج در ستون خط آفتاب (که پیام‌های مردمی در هر روزنامه است) در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات بود. این پیام‌ها در غالب روزنامه‌ها توسط مردم داده و در روزنامه درج می‌شود.

نتیجه رسیدگی‌ها را مشاهده بفرمایید: هیئت مذکور مصوب کرد، به سبب تخلفات مکرر آن روزنامه از جمله تشویق مردم به انجام راهپیمایی غیرقانونی (پیام ۱۴۹۱)، اتهام انتساب موضوع اهانت به تصویر امام خمینی (ره) به اصولگرایان و طرفداران دولت (مندرج در صفحه ۶ مورخ ۷/۱۰/۸۸)، انعکاس خفیف و نامناسب مراسم عزاداری حسینی (ع) در سراسر کشور و تقلیل آن در سطح «درگیری‌های تعدادی از تربیون‌داران، وعاظ و مداحان سرشناس و حتی خطبای نمازجمعه علیه اصلاح‌طلبان و سران جبهه» (مندرج در صفحه اول مورخ ۷/۱۰/۸۸)، القای این ذهنیت که ایجاد بلوا و تنش توسط طرفداران دولت صورت می‌گیرد و نیز حمایت از افرادی که محرک اغتشاشگران بوده‌‏اند (مندرج در ص ۲ شماره ۱۱۰۶)، مستند به بند ۴، ۵، ۸ و ۱۱ مادة ۶ قانون مطبوعات به این روزنامه تذکر داده شود.

اما موضوع تذکر پنجره باز می‌گردد به درج تصویر «اشو» که کتاب‌هایش مثل ریگ در بازار کتاب خیابان انقلاب، روی زمین و پشت ویترین اتفاقا با عکس تمام نما از اشو به فروش گذاشته شده است!

۱۹ دی ۱۳۸۸ به روزنامه‌های جمهوری اسلامی، فرهنگ آشتی، دنیای اقتصاد، روزان، اعتماد و بهار تذکر داده می‌شود.

۲۰ دی ۱۳۸۸ به روزنامه اعتماد به خاطر مطلبی تحت عنوان «مطبوعات، به صف، صف» که به معاونت مطبوعاتی انتقاد کرده بود تذکر داده می‌شود.

۲۱ دی ۱۳۸۸، به نشریه همت، که به بسیاری از علما و بزرگان نظام حتی مراجع توهین کرده بود «تنها» تذکر داده می‌شود. موضوعی که موجب شد تا روز ۲۳ دیماه، دستگاه قضایی خود وارد ماجرا شده و حکم به توقیف نشریه مزبور دهد.

۲۶ دی ۱۳۸۸، روزنامه ابرار به دلیل درج مطلبی تحت عنوان «تهمت جایگزین همت» که به انتقاد از شیوه نشریه همت، پرداخته بود تذکر کتبی از معاونت ارشاد دریافت کند!

۲۷ دی ۱۳۸۸ روزنامه ابتکار تذکر می‌گیرد.

۲۸ دی ۱۳۸۸ پس از حکم قضایی مبنی بر توقیف نشریه همت، معاونت مطبوعاتی وارد عمل شده و نشریه مزبور را لغو امتیاز می‌کند! روزنامه «فرهنگ آشتی» و «موج اندیشه» نیز لغو امتیاز می‌شوند. البته بعدا مقامات قضایی انتشار روزنامه فرهنگ آشتی را بلامانع تشخیص می‌دهند! روزنامه‌های آفتاب یزد و اعتماد، ظاهرا در هر بار تشکیل جلسه هیات نظارت سهمیه تذکر دارند، اینبار نیز هر کدام یک تذکر می‌گیرند.

۳۰ دی ۱۳۸۸، روزنامه‌های تهران امروز، بهار، توسعه، روزان، جهان اقتصاد، اطلاعات، اعتماد، اسرار، جهان صنعت، مردم‌سالاری، آرمان روابط عمومی، جمهوری، پول، فرهیختگان و آفرینش از اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی تذکر دریافت می‌کنند.

۱۷ بهمن ۱۳۸۸، روزنامه فرهنگ اشتی که ۲۸ دی لغو امتیاز شده بود را خاطرتان هست؟ شعبه ۲۹ دادگاه حقوقی تهران روز روز ۱۷ بهمن انتشار روزنامه فرهنگ آشتی را بلامانع دانست.

۱۰ اسفند ۱۳۸۸، معاونت مطبوعاتی پس از یک دوره سنگین سکوت، اینبار به میدان می اید، البته با دست پر! روزنامه اعتماد از پرتیراژترین و با سابقه ترین روزنامه‌های اصلاح طلبان توقیف می‌شود.

هفته نامه ایراندخت به سردبیری محمد قوچانی و نشریه سینا هم لغو امتیاز می‌شوند.

همچنین پس از به تمسخر گرفتن آیه شریفه استرجاع توسط کیهان، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد به دادن یک تذکر (از نوع جدی) به این روزنامه اکتفا می‌کند. به روزنامه عصر مردم هم تذکر داده می‌شود.

۱۰ اسفند ۱۳۸۸، روزنامه اعتماد و هفته نامه پنجره از پر تیراژ ترین روزنامه‌ها و هفته نامه‌های سراسری کشور توقیف و لغو امتیاز شدند

۱۱ اسفند ۱۳۸۸، محمدعلی رامین به مجلس می‌رود و در بین نمایندگان مجلس در پاسخ به چرایی برخورد با مطبوعات به جنگ نرم اشاره می‌کند و لوگو روزنامه تهران امروز را مصداق بارز جنگ نرم معرفی می‌نماید!

۱۲ اسفند ۱۳۸۸، مدیر مسئول تهران امروز طی یادداشتی با ابراز ناخرسندی از وضعیت حاکم بر مطبوعات اعلام می‌کند به صورت داوطلبانه لوگوی روزنامه که به زعم آقای رامین شکل زنی در حال رقص باله بود را تغییر می‌دهد.

۱۷ اسفند ۱۳۸۸، هیئت نظارت بر مطبوعات به روزنامه بهار و ۱۶نشریه تذکر داد.

۲۵ اسفند ۱۳۸۸، نشریاتی هم مجوز فعالیت گرفتند، برخی از آنها را ملاحظه بفرمایید: فصلنامه: "برق مدرس" به صاحب امتیازی "دانشگاه تربیت مدرس " و دوفصلنامه‌های "زبان شناخت "، "سیاست پژوهی "، "فلسفه علم "، "نامه ادب پارسی "، "تفکر و کودک "، "مطالعه فرهنگ‌ها "، "مطالعات اجتماعی "، "پژوهشنامه علوی "، "غرب‌شناسی "، "تحقیقات تاریخی "، "اقتصاد پژوهی "، "حکمت معاصر "، "تحقیقات زنان "، "مطالعات و پژوهش‌های فلسفه دین "، "پژوهش‌های منطقی "، "جستارها و پژوهش‌های علم و دین " همگی به صاحب امتیازی "پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی "، "Iranian Journal Of Health And Physical Activity " به صاحب امتیازی "دانشگاه فردوسی مشهد "، "پژوهش توسعه شهری " به صاحب امتیازی "جهاد دانشگاهی " و "مدیریت و احیای منابع طبیعی " به صاحب امتیازی "جهاد دانشگاهی واحد تهران "

۱۸ بهمن ۱۳۸۹، روزنامه‌های خراسان، جمهوری اسلامی و همشهری، تذکر می‌گیرند!

۲۳ فروردین ۱۳۸۹، به روزنامه‌های: به روزنامه جهان صنعت، آرمان روابط عمومی، پول، بهار، مردم سالاری، گل و نشریه میبد تذکر داده می‌شود.

۳۰ فروردین ۱۳۸۹، روزنامه بهار توقیف شد.

۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹، دو هفته‌نامه «کانون خانواده» به خاطر درج یک جوک تذکر گرفت.

۱۱ خرداد ۱۳۸۹، روزنامه "مردم سالاری "، "‌آفتاب یزد "، "‌جهان اقتصاد "، "‌آرمان روابط عمومی "، "‌جمهوری اسلامی "، "‌جهان صنعت "، " کارون "، "‌البرز ورزشی "، "‌خبر ورزشی " و نیز نشریات "بهداشت روان و جامعه "، " هنر موسیقی " و " راه " به دلیل تخلفات محتوایی و شکلی تذکر داده شود. صاحب امتیاز روزنامه ورزشی گل با پذیرش تخلفات این روزنامه اعلام کرد تا همراه با عذرخواهی علنی، داوطلبانه به تعطیلی ۵ روزه روزنامه گل اقدام خواهد کرد. در همین روز ماهنامه محلی "بدر "، توقیف، روزنامه البرز ورزشی تذکر می‌گیرد. روزنامه‌های وطن امروز و فرهیختگان هر کدام دو تذکر می‌گیرند.

۲۵ خرداد ۱۳۸۹، روزنامه‌های: آفتاب یزد، وطن امروز، جمهوری اسلامی، پول و هفته‌نامه بصیرت جوانان تذکر می‌گیرند.

۱ تیر ۱۳۸۹، فصلنامه «فرهنگ آموزش» لغو، به ماهنامه‌های «نسیم بیداری»، «فردوسی» و «گلستانه»، هفته‌نامه «رودکی» تذکر داده می‌شود.

دو هفته‌نامه "مدینه گفتگو " توقیف می‌شود و به دو نشریه ورزشی نیز تذکر داده می‌شود، علت تذکر از این قرار است: به نشریات "رزم آور " و "دنیای کاراته " بدلیل پرداختن به موضوع عرفان‌های کاذب و اندیشه‌های ساختگی بر خلاف موازین اسلامی ـ بدون نفی منطقی و کارشناسانة آنها ـ تذکر داده شده است. ۱۶ شهریور ۱۳۸۹، یک اتفاق نادر در کل دولت نهم. به روزنامه «صدای کرخه» با گستره توزیع استان خوزستان به صاحب امتیازی و مدیرمسئولی سیدجاسم ساعدی مجوز فعالیت داده می‌شود. در تمام طول مدت فعالیت دولت نهم به کمتر از ده روزنامه مجوز فعالیت داده شده است. که معروف ترین آنها کلمه سبز بود، که آنهم به فاصله کمی از آغاز انتشار اول با حضور نیروهای امنیتی در ساختمان آن و دستگیری گردانندگان آن انتشارش متوقف و بعد کلا حذف شد.

۵ مهر ۱۳۸۹، روزنامه «اندیشه نو» و هفته‌نامه «بهار زنجان»، لغو مجوز شدند.

۱۱ مهر ۱۳۸۹، روزنامه جمهوری اسلامی تذکر گرفت.

۱۹ مهر ۱۳۸۹، یک تذکر در مورد موضوع فعالیت به همه نشریات کشور داده می‌شود و تذکرهای جداگانه‌ای هم البته داده می‌شود. به روزنامه جمهوری اسلامی تذکر داده شد. نشریه "تالش " توقیف شد و به نشریات "کتاب هفت "،"قاصدک شهر " و "سرنا " تذکر داده شد.

۱ آذر ۱۳۸۹، چلچراغ توقیف و روزنامه‌های "فرهنگ آشتی "، آرمان، تذکر گرفتند، همچنین به نشریات: "نسیم دوستی "، "پردیس "، "خانواده و سرگرمی "، "خانه بخت " و "فرهنگ مردم " نیز به دلایل گوناگون تذکر داده شد.

هفته نامه پر سابقه چلچراغ که بیشتر سبک و مشی طنز و اجتماعی داشت بدلیل انتشار مطالب خلاف عفت عمومی و اصرار بر تخلفات، توقیف شد و روزنامه "فرهنگ آشتی " بدلیل انتشار مطالب به زبان انگلیسی تذکر دریافت کرد.

بعد از توقیف نشریه چلچراغ مشخص شد که در بررسی مطالب اشتباهی صورت گرفته بوده است و از قرار معلوم مسئولان چلچراغ در حال رایزنی برای برگرداندن نشریه خودشان هستند، پر بیراه هم نیست، چه اینکه پیش از این نیز سابقه توقیف نشریات توسط معاونت مطبوعاتی و رفع توقیف آنها ملاحظه شده است.

البته در این جلسه با انتشار ماهنامه "افق بیمه " به صاحب امتیازی پژوهشکده بیمه و مدیرمسئولی، ۲ماهنامه "گزارش موردی " به صاحب امتیازی پژوهشکده بیمه نیز موافقت شد.

  • ۱۵ آذر ۱۳۸۹، هیئت نظارت بر مطبوعات به دلیل عملکرد نامطلوب در موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها به روزنامه جهان صنعت تذکر کتبی داد.

خانواده[ویرایش]

رامین دارای یک همسر می‌باشد که در آلمان و در زمانی که هردو دانشجو بودند، ازدواج کرده‌اند و همسر وی دارای سمت استاد دانشگاهی بوده و دو فرزند پسر و یک فرزند دختر کوچکتر که فرزند پسر ارشد وی و دختر کوچک وی ازدواج کرده‌اند.[۷]

سوسن صفاوردی، همسر رامین، از ماههای نخستین پیروزی انقلاب ایران، شروع به فعالیت سیاسی کرد. در آن زمان، وی از مسئولان انجمن اسلامی شهر کلاوستان آلمان بوده و فعالیت‌های مربوط به زنان، کودکان و خانواده را در این انجمن، سرپرستی می‌کرده. صفاوردی در سال ۱۹۹۵ (میلادی) همراه با همسرش به ایران باز می‌گردد و تا امروز، درفعالیت‌های سیاسی و اجتماعی و علمی از جمله عضویت در هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولیت امور زنان مجمع جهانی اهل بیت، معاون هماهنگی و همکاری بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده، عضویت در شورای مرکزی شبکه سازمان‌های غیردولتی زنان؛ حضور داشته است. وی همچنین اقدام به ترجمه کتابهایی از زبان فارسی به آلمانی و بالعکس نموده است و کتاب «۷۲ ساعت در فرودگاه جان اف کندی» که شرح خاطرات سفر وی به آمریکا و عدم اجازه به ماموران امنیتی فرودگاه جان اف کندی برای انگشت‌نگاری و در نهایت، اخراج از آن کشور است را به رشته تحریر درآورده است. او در سال ۱۳۸۸، به نمایندگی از تشکل انجمن زنان پیرو اهل بیت، در کنفرانس دوربان ۲ که احمدی‌نژاد نیز در آن حضور داشت، شرکت کرد.[۸]

یاسین رامین، فرزند ارشد محمدعلی رامین و همسر مهناز افشار است. یاسین رامین سعی داشت از طریق میانجیگری سید محمد خاتمی، با علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی دولت یازدهم ارتباط برقرار کرده تا وزیر، وی را به سِمَت مدیرعاملی یکی از شرکتهای بازرگانی ایران در آلمان منصوب کند و وی بتواند در آلمان زندگی کند که این امر با مخالفت وزیر روبرو شد.[۹] محمدامین رامین، فرزند دیگر وی است و دانش‌آموخته رشته علوم سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی.[۷]

در رسانه‌ها[ویرایش]

رامین در یک مصاحبه تلفنی با رادیو گفتگو خطاب به مجری که در مورد اظهارات پیشینش درباره روحانیت و مسجد سؤال پرسید با عصبانیت گفت: «شما غلط می‌کنید از قول من این اراجیف را می‌گویید.»[۱۰] او در حاشیه نمایشگاه مطبوعات با تکرار و تایید سخنان در آن برنامه گفت: «منظورم از عبارت غلط کردی، مجری و تهیه کننده آن برنامه بوده‌است نه مسئولان صداو سیما.» او همچنین گفت می‌خواستم با این جواب جلوی فتنه را بگیرم.[۱۱]

منابع[ویرایش]

  1. محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد شد پارلمان نیوز، ۱۰ آبان ۱۳۸۸
  2. وزیر سابق ارشاد در گفتگو با جام جم : حضور رامین در معاونت مطبوعاتی ضروری بود ،ممنوع القلم نداشتیم! نیک نیوز
  3. محمدعلی رامین از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برکنار شد رادیو فردا، ۲۹ آذر ۱۳۸۹
  4. «محمد علی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد شد». رادیوفردا، ۱۰ آبان ۱۳۸۸. بازبینی‌شده در ۱۷ آبان ۱۳۸۸. 
  5. «صفحه محمد علی رامین در ویکی‌پدیا آلمان»(آلمانی)‎. ویکی‌پدیا، ۱۰ آذر ۱۳۸۹. بازبینی‌شده در ۲۹ آذر ۱۳۸۹. 
  6. کارنامه معاون ضدمطبوعات دولت احمدی نژاد! خبرگزاری انتخاب
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ مصاحبه خواندنی با فرزند رامین عصر ایران
  8. چند زوج سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب تابناک
  9. فرزند محمدعلی رامین با توصیه سید محمد خاتمی، مدیرعامل شرکت آلمانی می‌شود؟ خبرگزاری انتخاب
  10. «رامین: شما غلط می‌کنید!»(فارسی)‎. فرارو. بازبینی‌شده در ۱۲ آبان ۱۳۸۹. 
  11. «رامین: برای خنثی‌کردن توطئه رسانه‌ها گفتم «غلط کردی»!». آفتاب‌نیوز. بازبینی‌شده در ۱۲ آبان ۱۳۸۹. 

پیوند به بیرون[ویرایش]