فردا موتورز

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فردا موتورز
نام تجاریصنایع اتومبیل‌سازی فردا
صنعتصنعت خودروسازی
بنا نهاده۱۳۹۲
دفتر مرکزیتهران، ایران
محصولاتخودروهای سواری
مالکگروه تجاری گلستان
زیرمجموعه‌هافردا دیزل
وبگاه

صنایع اتومبیل‌سازی فردا یا فردا موتورز با نام تجاری اف‌ام‌سی (به انگلیسی: FMC) شرکت خودروسازی ایرانی است که در سال ۱۳۹۲ تأسیس شد. این شرکت از زیرمجموعه‌های گروه تجاری گلستان متعلق به خاندان گرامی می‌باشد.

تاریخچه[ویرایش]

صنایع اتومبیل‌سازی فردا یکی از زیرمجموعه‌های گروه تجاری گلستان می‌باشد که در سال ۱۳۹۲ تأسیس شد و در ابتدا ایران خودرو محصولاتش را به این شرکت برون‌سپاری کرده بود. سمند و پژو پارس اولین محصولاتی بودند که خودروسازی فردا در کارخانه‌ای در استان سمنان تولید می‌کرد؛[۱] تا این که در ابتدای سال ۱۳۹۸ این شرکت اقدام به تولید و عرضه ام‌جی آرایکس۵ نمود، اما کمی بعد سایک موتور همکاری‌اش با این شرکت را قطع کرد.[۲]

بعد از آن فردا موتورز شروع به مونتاژ محصولات دانگ فنگ کرد. اولین خودرو، دانگ‌فنگ فنگ‌شینگ اس‌ایکس۶ بود که در اواخر سال ۱۳۹۸ با نام فردا اس‌ایکس۶ روانه بازار ایران شد.[۳] یک سال بعد از این محصول، این شرکت محصول دیگری از دانگ‌فنگ با نام دانگ‌فنگ فنگ‌شینگ جینگی ایکس۵ را با نام اف‌ام‌سی اس‌ایکس۵ در بازار ایران عرضه کرد.[۴]

در سال ۱۴۰۰، فردا موتورز سدان چانگان آلسوین را به‌عنوان چهارمین خودروی با نشان فردا موتورز روی جلوپنجره و با اسم فردا ۵۱۱ روانه بازار ایران کرد.[۵] با این حال، پس از مدتی بین این دو شرکت اختلاف افتاد و تولید این خودرو متوقف شد.[۶] در طول همین سال، این شرکت دانگ‌فنگ فنگ‌شینگ تی۵ را با نام اف‌ام‌سی تی۵ معرفی و عرضه کرد.[۷]

در سال ۱۴۰۱ و در نمایشگاه خودرو تهران، فردا موتورز از ون اف‌ام‌سی ام۴ پرده برداشت.[۸] این خودرو که بعدها نامش به سوبا ام۴ تغییر یافت،[۹] در اصل نمونه ری‌بج شدهٔ فورتینگ یات است.[۱۰] در همین سال نمونه ارتقایافته اف‌ام‌سی اس‌ایکس۵ هم معرفی شد.[۱۱]

در سال ۱۴۰۱ این شرکت دومین خط تولید خود را با در اختیار گرفتن خط تولید زاگرس خودرو در بروجرد به راه انداخت.[۱۲]

با آزاد شدن واردات خودرو به ایران، فردا موتورز در سال ۱۴۰۲ جیلی آزکارا را به‌عنوان اولین محصول کاملاً وارداتی خود روانه بازار ایران کرد.[۱۳]

محصولات کنونی[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «راه اندازی خط مونتاژ MG در سمنان؛ آخرین خبر از سرنوشت کارخانه سابق ایران خودرو». دیجیاتو. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.
  2. دلاور، حسین (۲۰۱۹-۰۳-۲۲). «آغاز عرضهٔ " ام جی RX5 " به بازار ایران + قیمت». اسب بخار. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.
  3. «قیمت و مشخصات خودرو جدید فردا SX6 توسط خودروسازی فردا در ایران اعلام شد». دیجیاتو. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.
  4. «دانگ فنگ X5 یا فردا SX5؛ مشخصات فنی، امکانات و قیمت احتمالی». زومیت. ۲۰۲۱-۰۲-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.
  5. سیدهاشمی، سیدعلی (۲۰۲۱-۰۵-۲۲). «فردا 511 محصول جدید خودروسازی فردا رونمایی شد (همراه با ویدئو)». چرخان. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.
  6. سیدهاشمی، سیدعلی (۲۰۲۲-۱۰-۱۹). «نسخه‌های اولیه سدان چانگان ایدو دی‌تی (EADO DT) وارد ایران شد!». چرخان. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.
  7. «خودروی FMC T5 توسط فرداموتورز رونمایی شد + فیلم». www.khodrobank.com. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.[پیوند مرده]
  8. «مدیر بازاریابی خودروسازی فردا: فروش خودرو جدید "FMC M4 "تا پایان سال جاری /" FMC SX5" توربو شارژ در راه بازار (+عکس، فیلم و مشخصات خودرو جدید)». عصر ایران. ۱۴۰۱/۰۳/۰۱–۰۰:۱۰. دریافت‌شده در 2023-06-03. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. پاداش، محمدرضا (۲۰۲۲-۱۱-۲۶). «معرفی سوبا M4 فردا موتورز در نمایشگاه خودروی اصفهان + ویدیو». اسب بخار. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.
  10. «FMC M4 فردا موتورز را پیش از اعلام شرایط فروش آن بشناسیم + مشخصات فنی». بیت ران. ۲۰۲۲-۰۹-۰۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.
  11. «قیمت و مشخصات SX5 پلاس فردا موتورز اعلام شد». اسب بخار. ۲۰۲۳-۰۲-۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۶-۰۳.
  12. «افتتاح خط تولید خودروسازی فردا در بروجرد». عصر ایران. ۱۴۰۱/۰۵/۰۶–۱۶:۴۱. دریافت‌شده در 2023-06-03. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  13. «شوروم جدید فرداموتورز با نمایش جیلی آزکارا وارداتی افتتاح شد». khodrodaily.ir. ۲۰۲۳-۱۱-۲۲. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۲-۲۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]