باشگاه فوتبال استقلال تهران و تیم ملی فوتبال ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرونده:Tasnimnews Iran national football team 2012.jpg
تیم ملی ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴، ۶ بازیکن از ۱۱ بازیکن این ترکیب در آن زمان در تیم استقلال عضویت داشتند و تیم ملی ایران با استخوان‌بندی بازیکنان استقلال به جام جهانی ۲۰۱۳ صعود کرد.

باشگاه فوتبال استقلال تهران پایتخت یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای ایرانی است که در ۴ مهر ۱۳۲۴ در شهر تهران و با نام نخستین کلوپ دوچرخه‌سواران تأسیس شد.[۱] این باشگاه در تاریخ ۱ اسفند ۱۳۲۸ با رای‌گیری اعضای هیئت مدیره نامش را به تاج تغییر داد.[۲] سپس در فروردین ۱۳۵۸ و به عنوان یکی از پیامدهای انقلاب ۱۳۵۷ ایران نام باشگاه از تاج به استقلال تغییر یافت و این باشگاه از این تاریخ تا به امروز با این نام در فوتبال ایران و عرصه بین‌المللی فعالیت می‌کند.[۳]

تیم ملی فوتبال ایران یک تیم ملی فوتبال است که زیر نظر فدراسیون فوتبال ایران و به نمایندگی از کشور ایران به میدان می‌رود. نخستین بازی تیم ملی ایران که مورد تأیید فیفا است یک بازی دوستانه در مقابل تیم ملی فوتبال افغانستان در شهریور ۱۳۲۰ است[۴] و نخستین تورنمنت رسمی فوتبال که تیم ملی ایران در آن شرکت کرد بازی‌های آسیایی ۱۹۵۱ دهلی‌نو بود.[۵]

پیشینه[ویرایش]

در اسفند ۱۳۲۹ ایران در نخستین دوره بازی‌های آسیایی شرکت کرد و ۲۲ نفر از اعضای کاروان ایران بازیکنان مجموعه ورزشی تاج بودند، از جمله ۸ بازیکن فوتبال که برای تیم ملی به میدان رفتند و همین‌ها نخستین بازیکنانی بودند که از تاج به تیم ملی دعوت شدند تا در یک تورنمنت رسمی شرکت کنند. تیم ملی در آن بازی‌های تا دیدار نهایی پیش رفت اما در آن بازی مغلوب تیم میزبان، هند، شد. نادر افشار، پرویز کوزه‌کنانی و مهدی مسعودانصاری از بازیکنان تاج ۴ گل از ۵ گل ایران در آن تورنمنت را به ثمر رساندند.

تیم ملی ایران در دهه ۱۳۳۰ خورشیدی فعالیت چندانی نداشت اما در دهه ۱۳۴۰ ایران دوران نسبتاً موفقیت‌آمیزی را سپری کرد. در سال ۱۳۴۳ تیم ملی برای نخستین بار در بازی‌های المپیک تابستانی شرکت کرد. ایران در آن بازی‌ها تنها یک گل زد که آن را هم کرم نیرلو بازیکن وقت تیم تاج از روی نقطه پنالتی به ثمر رساند تا نخستین گل ایران در ادوار المپیک توسط یک بازیکن تاج به ثمر برسد.[۶] تاج در اردوی تیم ملی در المپیک ۶ نماینده داشت. در سال ۱۳۴۵ ایران در بازی‌های آسیایی شرکت کرد و موفق شد تا دیدار نهایی پیش رود. تاج در آن بازی‌ها ۴ نماینده در تیم ملی داشت و ۵ گل از ۹ گل ایران در آن بازی‌ها را بازیکنان تاج به ثمر رساندند. دو سال بعد و در بهار ۱۳۴۷ تیم ملی میزبانی جام ملت‌های آسیا را بر عهده گرفت و موفق شد تا مقام قهرمانی را نیز از آن خود کند. ۶ بازیکن اردوی تیم ملی ایران بازیکنان تاج بودند که ۴ گل از ۱۱ گل ایران را نیز به ثمر رساندند.

تیم ملی ایران برنده مدال طلای بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴، ۹ نفر از ۲۰ بازیکن تیم ملی عضو باشگاه تاج بودند.

دهه ۱۳۵۰ خورشیدی ادامه دوران موفقیت‌های تیم ملی ایران بود. در اردیبهشت سال ۱۳۵۱ ایران در جام ملت‌های آسیا شرکت کرد و موفق شد عنوان قهرمانی را از آن خود کند. تاج ۵ نماینده در تیم ملی داشت و ۴ گل از ۱۲ گل ایران را نیز بازیکنان تاج به ثمر رساندند، از جمله هت تریک علی جباری در برابر تایلند میزبان تا ایران بازی ۲–۰ باخته را ۳–۲ ببرد و یکی از بردهای به یاد ماندنی تیم ملی ثبت شود. در شهریور همان سال ایران در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۷۲ مونیخ شرکت کرد و در همان مرحله گروهی حذف شد. تاج ۷ نماینده در آن تیم ملی داشت. در شهریور ۱۳۵۳ ایران میزبانی بازی‌های آسیایی را بر عهده گرفت. ۹ بازیکن از ۲۰ بازیکن اردوی تیم فوتبال ایران بازیکنان تاج بودند و تیم ملی موفق شد با ترکیبی که عمده بازیکنانش را بازیکنان تاج تشکیل می‌دادند عنوان قهرمانی را از آن خود کند. ایران در آن بازی‌ها ۲۰ گل به ثمر رساند که بازیکنان تاج موفق به ثمر رساندن ۹ گل شدند تا نقش عمده‌ای در نخستین مدال طلای فوتبال بازی‌های آسیایی داشته باشند. در خرداد ۱۳۵۵ ایران میزبان جام ملت‌های آسیا بود و تاج ۴ نماینده در تیم ملی داشت. دروازه ایران در آن بازی‌ها بسته ماند و منصور رشیدی دروازه‌بان تاجی تیم ملی هیچ گلی دریافت نکرد. ۱ گل از ۱۳ گل ایران را نیز حسن روشن به ثمر رساند. ماه بعد ایران در بازی‌های المپیک تابستانی مونترال شرکت کرد و تاج ۴ نماینده در تیم ملی داشت. یکی از ۴ گل ایران در آن بازی‌ها را نیز حسن روشن به ثمر رساند. دو سال بعد و در خرداد ۱۳۵۷ ایران برای نخستین بار در چام جهانی فوتبال شرکت کرد. تاج ۴ نماینده در تیم ملی داشت و هر دو گل ایران را نیز بازیکنان تاج، ایرج دانایی‌فرد و حسن روشن به ثمر رساندند تا همچون بازی‌های المپیک تابستانی نخستین گل ایران در جام جهانی را نیز بازیکنان تاج به ثمر برساندند. جام ملت‌های ۱۹۸۰ کویت که در شهریور ۱۳۵۹ برگزار شد آخرین تورنمنت مهمی بود که ایران در دهه ۱۳۵۰ خورشیدی در آن شرکت کرد. تاج که حالا و بعد از وقایع انقلاب ۱۳۵۷ با نام استقلال ادامه فعالیت داشت ۷ نماینده در تیم ملی داشت. تیم ملی بر خلاف دوره‌های قبلی جام ملت‌ها حضور موفقیت‌آمیزی نداشت و تنها به عنوان سومی قناعت کرد. همزمانی شروع جنگ ایران و عراق و میزبانی بد کویت از دلایل اصلی روحیه پایین و نتایج ضعیف تیم ملی عنوان شده‌اند. ۹ گل از ۱۳ گل ایران در آن بازی‌ها را بازیکنان استقلال به ثمر رساندند و بهتاش فریبا با زدن ۷ گل موفق شد به‌طور مشترک عنوان آقای گلی را از آن خود کند.

بازیکنان استقلال در تورنمنت‌های جهانی[ویرایش]

در جام جهانی فوتبال[ویرایش]

جام جهانی ۲۰۲۲  قطر

در بازی‌های المپیک تابستانی[ویرایش]

در جام جهانی فوتبال زیر ۲۰ سال[ویرایش]

در جام جهانی فوتبال زیر ۱۷ سال[ویرایش]

بازیکنان استقلال در تورنمنت‌های آسیایی[ویرایش]

در جام ملت‌های آسیا[ویرایش]

در بازی‌های آسیایی[ویرایش]

بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲[ویرایش]

در مسابقات زیر ۲۳ سال آسیا[ویرایش]

در مسابقات زیر ۱۹ سال آسیا[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «Iran - List of Foundation Dates». www.rsssf.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۰-۲۷.
  2. «آشنایی با باشگاه استقلال تهران». www.hamshahrionline.ir. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۰-۲۷.
  3. ««تاج» چگونه «استقلال» شد؟». ایسنا. ۲۰۱۶-۱۱-۰۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۰-۲۷.
  4. FIFA.com. «Live Scores - Iran - Matches - FIFA.com». FIFA.com (به انگلیسی). بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۰-۲۷.
  5. «Statistics: Iran [Team Melli]». www.teammelli.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۰-۲۷.
  6. «Statistics: Iran [Team Melli]». www.teammelli.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۱۰-۲۷.