بارچان

مختصات: ۳۲°۲۴′۰۵″ شمالی ۵۱°۳۵′۰۴″ شرقی / ۳۲٫۴۰۱۳۹°شمالی ۵۱٫۵۸۴۴۴°شرقی / 32.40139; 51.58444
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بارچان
Barchan
village
بارچان در ایران واقع شده
بارچان
بارچان
مختصات: ۳۲°۲۴′۰۵″ شمالی ۵۱°۳۵′۰۴″ شرقی / ۳۲٫۴۰۱۳۹°شمالی ۵۱٫۵۸۴۴۴°شرقی / 32.40139; 51.58444
کشور ایران
استان‌های ایراناستان اصفهان
شهرستان‌های ایرانشهرستان مبارکه
بخش (تقسیمات کشوری)بخش گرکن جنوبی
دهستاندهستان گرکن
جمعیت
 (2020)
 • کل۷۵۰
منطقه زمانییوتی‌سی +۳:۳۰ (ساعت رسمی ایران)
 • تابستانی (DST)یوتی‌سی +4:30 (ساعت رسمی ایران)

بارچان یک روستا در ایران است که در استان اصفهان و در ۱۲کیلومتری شهر مبارکه و ۳۵ کیلومتری شهر اصفهان واقع شده‌است.[۱] بارچان ۷۵۰ تن جمعیت دارد. . .

بارچان در فرهنگ جغرافیایی ایران 

بارچان دهی است از دهستان گرکن بخش فلاورجان شهرستان اصفهان در 20هزارگزی جنوب خاور فلاورجان و یکهزارگزی شمال شوسه ٔ مبارکه به اصفهان . در جلگه واقع است. هوایش معتدل است و 319 تن سکنه دارد. از زاینده رود مشروب میشود. محصولش غلات ، برنج ، صیفی و پنبه و شغل مردمش زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان کرباس بافی و راهش مالرو است. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج 10).

بارچان در لغت‌نامه دهخدا[ویرایش]

بارچان . (اِخ ) دهی است از دهستان گرکن بخش فلاورجان شهرستان اصفهان در ۲۰هزارگزی جنوب خاور فلاورجان و یکهزارگزی شمال شوسهٔ مبارکه به اصفهان . در جلگه واقع است. هوایش معتدل است و ۳۱۹ تن سکنه دارد. از زاینده رود مشروب می‌شود. محصولش غلات، برنج، صیفی و پنبه و شغل مردمش زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان کرباس بافی و راهش مالرو است. (از فرهنگ جغرافیائی ایران ج ۰۱)

[۱]


پیشینه تاریخی[ویرایش]

کتیبه تختگاه ( دوره شاه آبادی ) بارچان حاکی ازآن است که شاهان صفوی از منطقه برای شکار و اقامت استفاده می‌نموده‌اند . این منطقه در زمان شاه صفی ( ششمین پادشاه صفوی ) شکارگاه بوده و قنات و قلعه‌ای به نام " قلعه شکار" ( صفی آباد ) در آن احداث شده که اولین اثر انسانی بازمانده در آن است. آثار این قلعه تا چندین سال پیش وجود داشته و پیرمردان محلی از قول پدرشان ذکر می‌کنند که حدود ۱۶۰ سال پیش، ستونهای سنگی قلعه مذکور برای ساختن حمامی بکار رفته‌است.

آثار باستانی[ویرایش]

برج کبوتر نوربخش، خانه حسن کبیری(به دلیل بی کفایتی اهالی و عدم پیگیری شورا و دهیاری روستا نابودشد)، خانه باغ نوربخش((باغ روستا)) ، خانه ابوالقاسم کبیری از جمله آثارباستانی این روستاست.


آیین و مراسم مذهبی[ویرایش]

روز تاسوعای هر سال آیین سنتی مذهبی توزیع غذای نذری در روستای بارچان برگزار می شود. این آیین سنتی ۳۰۰ ساله با میزبانی روستاهای بارچان و کوشکیچه است. در روز تاسوعا اهالی روستای کوشکیچه با کاروان عزاداری به سمت روستای بارچان می روند و بعد از پایان مراسم سینه‌زنی و اقامه نماز ظهر در حسینیه روستا ، مردم بارچان با طبخ غذا در خانه‌های خود و با تزیینات زیبا داخل سینی، میزبان مردم روستای کوشکیچه می‌شوند.

... ... .... ... ...

شغل و منبع درآمد[ویرایش]

با توجه به صنعتی بودن شهرستان مبارکه اکثر مردم بارچان در شرکت ها و صنایع شهرستان مشغول به کار می باشند و در کنار آن به شغل کشاورزی و باغداری و دامداری نیز مشغول بکار می باشند،که معمولا بعنوان شغل دوم مورد استفاده قرار میگیرد. و به عمده محصولات کشاورزی تولید شده در بارچان میتوان به برنج لنجان ، گندم ، جو ،پیاز و شلغم ،کلم و گل کلم ، سیب‌زمینی ، خیار ، هویج و لوبیا سبز اشاره کرد و همچنین در زمینه باغداری که در چند سال اخیر رواج پیدا کرده میتوان به کاشت درختان میوه از جمله میوه به، هلو،شلیل،گلابی،زردآلو ،آلوچه،گیلاس،آلبالو،بادام اشاره کرد ، که در این بین میوه به بهترین نوع این میوه در استان اصفهان و ایران می باشد.

برداشت میوه به صادراتی

    1

2

3

4 برداشت پیاز سفید

5 برداشت پیاز قرمز

برداشت برنج

. برداشت خیار از مزارع بارچان




Copyright of images of Kabiri

Production year 1397-1400

منابع[ویرایش]

  1. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Barchan, Iran». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی.

[۱] به عنوان منبع استفاده کنید --> https://web.archive.org/web/20171207193922/http://www.isfahanportal.ir/

  1. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در 7 دسامبر 2017. دریافت‌شده در 14 اكتبر 2019. تاریخ وارد شده در |بازبینی= را بررسی کنید (کمک)