آکادمی علوم روسیه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آکادمی علوم روسیه
مقر مسکوی آکادمی علوم روسیه
بنیان‌گذاری‌شده۱۷۲۴
رئیسگنادی کراسنیکوف[۱]
مکان
روسیه
نشانیخ. لِنینسکی- شمارهٔ ۱۴- مسکو
وبگاهhttp://www.ras.ru/

آکادمی علوم روسیه[۲][۳][۴][۵][۶][۷][۸][۹] (روسی: Росси́йская акаде́мия нау́к، Rossíiskaya akadémiya naúk) شامل آکادمی ملی روسیه و شبکه‌ای از مؤسسه‌های پژوهش علمی در سراسر فدراسیون روسیه و همچنین واحدهای علمی و اجتماعی دیگری چون کتابخانه‌ها، واحدهای انتشاراتی و بیمارستان‌‌هاست.

فرهنگستان که مقرش در مسکو قرار دارد، سازمانی مدنی، خودگردان، غیرتجاری اعلام شده‌است که دولت روسیه امتیاز آن را در اختیار دارد. این نهاد اعضای آکادمی و دانشمندان در استخدام مؤسسات را در بر می‌گیرد.

فرهنگستان در حال حاضر حدوداً ۱۰۰۰ نهاد و ۵۰ هزار پژوهشگر علمی دارد.

عضویت[ویرایش]

سه نوع عضویت در آکادمی علوم روسیه وجود دارد: اعضای کامل (آکادمیسینها) اعضای وابسته و اعضای خارجی. دو عضو اول باید شهروند فدراسیون روسیه باشند. به هر حال، برخی آکادمیسین‌ها و اعضای وابسته پیش از فروپاشی شوروی انتخاب شده‌اند و هم‌اکنون شهروند کشورهای دیگرند. اعضای آکادمی بر اساس مشارکت‌های علمی شان برگزیده می‌شوند. انتخاب به عضویت بسیار معتبر دانسته می‌شود.[۱۰]

ساختار[ویرایش]

آکادمی علوم از ۱۳ شاخهٔ تخصصی علمی، سه بخش منطقه‌ای و ۱۵ مرکز علمی ناحیه‌ای تشکیل شده‌است. آکادمی شوراها، کمیته‌ها و کمیسیونهای متعددی دارد که برای مقاصد گوناگون سازمان یافته‌اند.[۱۱]

بخش‌های منطقه‌ای[ویرایش]

بخش سیبری آکادمی علوم روسیه
بخش سیبری در ۱۹۵۷ ایجاد شد. مراکز تحقیقاتی آن در نووسیبیرسک، تومسک، کراسنویارسک، ایرکوتسک، یاکوتسک، اولان‌اوده، کمروف، تیومن و امسک قرار دارند.[۱۲]
بخش اورال آکادمی علوم روسیه
بخش اورال در ۱۹۳۲ ایجاد شد. مراکز تحقیقاتی آن در یکاترینبورگ، پرم، چلیابینسک، ایژوسک، اورنبورگ، اوفا وسیکتیوکار قرار دارند.
بخش شرق دور آکادمی علوم روسیه
بخش شرق دور شامل مرکز علمی پریمورسکی در ولادی‌وستوک، مرکز علمی آمور در بلاگووشچنسک، مرکز علمی ساخالین در یوژنو-ساخالینسک، مرکز علمی کامچاتکا در پتروپاولوفسک-کامچاتسکیی و مرکز علمی شمال شرقی درماگادان است.[۱۳]

برندگان جایزه نوبل وابسته به آکادمی علوم روسیه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  • ویکی‌پدیای انگلیسی
  1. "Gennady Krasnikov elected new President of the Russian Academy of Sciences". Novye Izvestia. 2022-09-20.
  2. «بانک توسعه بریکس». صدای روسیه. ۲۰۱۴-۱۲-۳۱. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۰۱-۰۶.
  3. Администратор (۲۰۱۰-۱۰-۲۶). «دربارهٔ دانشگاه». Дагестанский государственный университет. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۰۱-۰۶.
  4. 3 (2014-11-16). «کنفرانس بین‌المللی «فلسفه اسلامی در دنیای معاصر» با سخنرانی رئیس فرهنگستان علوم ایران در مسکو برگزار شد». The Academy of Sciences. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اكتبر ۲۰۱۵. دریافت‌شده در 2015-01-06. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  5. «آکادمی علوم روسیه رئیس جدید خود را انتخاب می‌کند». ریانووستی. ۲۰۱۳-۰۵-۲۹. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۰۱-۰۶.
  6. «سخنرانی رئیس فرهنگستان علوم ایران در قزاقستان و روسیه». صفحه نخست - خبرآنلاین. ۲۰۱۵-۰۱-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۰۱-۰۶.
  7. «آکادمی علوم و «ریا نووستی» از جمله مؤسسان دفتر خبری «علوم روسیه» هستند». ریانووستی. ۲۰۱۳-۱۰-۲۲. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۰۱-۰۶.
  8. ایوشینا، اولگا (۲۰۱۴-۱۱-۱۴). «صنعت نفت روسیه در راه انجماد کامل». BBC Persian. دریافت‌شده در ۲۰۱۵-۰۱-۰۷.
  9. «نشست». موسسه مطالعات ایران اوراسیا (ایراس). 2015-01-07. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ اكتبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در 2015-01-07. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  10. Academy membership (in Russian)
  11. Academy structure (به روسی)
  12. «RAS Siberian Branch general information». بایگانی‌شده از اصلی در ۷ ژانویه ۲۰۱۵. دریافت‌شده در ۷ ژانویه ۲۰۱۵.
  13. "Региональные отделения РАН". Российская академия наук (به روسی). Retrieved 2015-01-07.