آسمان‌آباد: تفاوت میان نسخه‌ها

مختصات: ۳۳°۵۱′۴۰″شمالی ۴۶°۲۷′۱۰″شرقی / ۳۳٫۸۶۱۲°شمالی ۴۶٫۴۵۲۹°شرقی / 33.8612; 46.4529
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
برچسب‌ها: خرابکاری محتمل ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
Latab (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۲۹: خط ۲۹:
|پانویس=
|پانویس=
}}
}}
'''قلیوند''' شهری است در [[استان ایلام]] در غرب [[ایران]]. این شهر در [[بخش مرکزی شهرستان شیروان و چرداول|بخش مرکزی]] [[شهرستان چرداول]] قرار دارد.
آسمان آباد شهری است در [[استان ایلام]] در غرب [[ایران]]. این شهر در [[بخش مرکزی شهرستان شیروان و چرداول|بخش مرکزی]] [[شهرستان چرداول]] قرار دارد.


== موقعیت ==
== موقعیت ==

نسخهٔ ‏۲۴ مارس ۲۰۲۰، ساعت ۱۷:۲۹

آسمان آباد به کوردی ئاسماوه
کشور ایران
استانایلام
شهرستانچرداول
بخشبخش مرکزی شهرستان چرداول
سال شهرشدن۱۳۸۳
مردم
جمعیت۶۰۰۰
جغرافیای طبیعی
ارتفاع۱۲۰۰ متر
آب‌وهوا
میانگین بارش سالانه۶۰۰ میلی‌متر شمارروزهای‌یخبندان =حدود ۸۰ روز
اطلاعات شهری
پیش‌شمارهٔ تلفن۰۸۴۲
وبگاه
آسمان آباد به کوردی ئاسماوه بر ایران واقع شده‌است
آسمان آباد به کوردی ئاسماوه
روی نقشه ایران
۳۳°۵۱′۴۰″شمالی ۴۶°۲۷′۱۰″شرقی / ۳۳٫۸۶۱۲°شمالی ۴۶٫۴۵۲۹°شرقی / 33.8612; 46.4529

آسمان آباد شهری است در استان ایلام در غرب ایران. این شهر در بخش مرکزی شهرستان چرداول قرار دارد.

موقعیت

آسمان‌آباد از شمال به دهستان گواور از توابع شهرستان گیلان غرب، از غرب به دهستان چله از توابع شهرستان گیلان غرب از جنوب به شهرستان ایوان غرب و از شرق به شهر سرابله مرز شهرستان چرداول محدود می‌باشد. فاصله آسمان آباد تا سرابله۱۵kmاست، و فاصله شهر آسمان‌آباد تاایلام ۴۰ کیلومتر است.

با افتتاح تونل قلاجه (تونل اربعین) در اربعین سال ۱۳۹۶ فاصله شهر آسمان آباد تا کرمانشاه ۱۲ کیلومتر (گردنه) نزدیکتر گردید

اقلیم

آب و هوای منطقه معتدل کوهستانی می‌باشد و متوسط بارش باران در سالهای پر باران۶۰۰ میلی‌متر می‌باشد. ارتفاع متوسط شهر از سطح دریا۱۲۰۰ متر است. اطراف منطقه را کوه‌های قلاجه و پیوان از شمال و شمال غرب و کوه‌های کتفیفگ بزرگ و کوچک (گه‌وره و بوچگ) و بانکول از جنوب و جنوب شرق احاطه کرده‌اند.

مردم‌شناسی

گویش مردم منطقه کُردی کلهری است و مذهب شیعه جعفری دارند. مردم آسمان آباد از لحاظ قومی یکی از تیره‌های به نام قُلیوند می‌باشند که به خاطر همسایگی با ایل ریزه وند واقع در دهستان ریزوند به گویش ریزه‌وندی تکلم می‌کنند.دارای چهار تیره اصلی است به نام‌های «خیره وند، قلیوند، مرشدوند و شمسی وند» که از میان این چهار تیره قلیوندها و شمسی وندها با حوزه گویش وران به این گویش تکلم می‌کنند و از نظر نژادی لر فیلی هستند . در زمان زندیه آسمان آباد محل اسکان چاردولیانی بود که هم اکنون با جمعیتی در حدود سی هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی به مرکزیت شهر محمودآباد زندگی می کنند.[۱][۲] [۳]

کشاورزی

شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی و دامداری می‌باشد که دامداری آن‌ها قبلاً به صورت ییلاق قشلاق بوده ولی اینک تعداد خیلی کمی به این کار می‌پردازند.

صنعت

چاه نفت بانکول که قبل از انقلاب اسلامی توسط آمریکای‌ها حفر شد؛ و به دلیل آنکه میدان نفتی آن ساکن است تاکنون مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌است، ولی در سال‌های آتی ضمن بهره‌برداری از آن به عنوان مخزن گاز نیز استفاده می‌شود.[۴]

سابقه تاریخی و جاذبه‌های گردشگری

کل منطقه آسمان آباد سیاحتی است.پشته[۵] ، دره گرمه، گم گم[۶]، کینی حفی، پویان، دم دریژ، گاکینی چرویر[۷][۸]و دراوهر و … جاه‌های زیبا و دلنشین این منطقه می‌باشد.

اثر باستانی شهر و قلعه تاریخی گم‌گم[۶] واقع در کوه بانکول.[۹] که متعلق به شهر باستانی' مهرگان قذق' می‌باشد و همچنین تپه‌های باستانی یا چغا را نام برد.
قبرستان تاریخی کل کل در۴ کیلومتری شمال شهر آسمان آباد واقع شده‌است.[۱۰]

چرویر واقع در دو کیلومتری جنوب غرب شهر آسمان آباد یکی از جاهای زیبا و دلنشین این منطقه است که از نظر دارا بودن طبیعتی بکر جنگلی با درخت‌های انبوه و سر به هم پوشیده با چشمه‌های جوشان در تمامی فصول سال به ویژه فصل بهار پذیرای دوستداران طبیعت است[۷]

از آثار ملی ثبت شده این منطقه می‌توان به تپه کل کل ۱، تپه کل کل ۲ و تپه چغاگلان ۱ اشاره کرد.[۱۱]

دراوهر واقع در ۲ کیلوتری جنوب شهر آسمان آباد یکی از دره‌های زیبا و دلنشین این منطقه می‌باشد که از حیث دارا بودن طبیعتی بکر جنگلی با درختهای سر بهم پوشیده در تمامی فصول سال بخصوص فصل بهار پذیرای دوستداران طبیعت می‌باشد. از دیگر جاهای دیدنی منطقه می‌توان به پشته، دره گرمه و… اشاره کرد.

جمعیت

جمعیت شهر «آسمان آباد» در سال ۹۰، ۵۸۳۰ نفر است.[۱۲] [۱۳] [۱۴]

امامزاده میر حمزه

آستان مقدس پیرحمزه (ع) در شهرستان شیروان چرداول، بخش مرکزی، شهر چرداول، بر روی تپه ای در ۳ کیلومتری روستاهای سلطانقلی و سید نظری سفلی از توابع شیروان چرداول قرار گرفته‌است. بنای آن نقشه مربع ساخته شده و دارای گنبد هرمی شکل چهار ضلعی است. مصالح استفاده شده در آن قلوه سنگ و ملاط گچ و خاک می‌باشد. گذشتگان منطقه گفته‌اند پیرحمزه فرزند زید و از نوادگان اماموسی کاظم (ع) است که در عراق مورد شکنجه قرار گرفته و برای پیوستن به اما رضا (ع) راهی کشور ایران شده که در بین راه از دنیا می‌رود. در این باره نیز نقل شده‌است که شجره نامه ایشان در نجف اشرف موجود است.[۱۵]

منابع

جستارهای وابسته

  1. http://ilam.irib.ir/news?p_p_auth=KvvZlE23&p_p_id=101&p_p_lifecycle=0&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&p_p_col_id=multitabirib3&p_p_col_count=1&_101_struts_action=/asset_publisher/view_content&_101_assetEntryId=204704102&_101_type=content&_101_urlTitle=اسمان‌اباد&redirect=http://ilam.irib.ir/archive?p_p_id=3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5&p_p_lifecycle=0&p_p_state=normal&p_p_mode=view&p_p_col_id=multitabirib3&p_p_col_count=1&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_advancedSearch=false&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_entryClassName=&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_displayDate=&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_modifiedselection=0&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_expirationDate=&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_keywords=...خزل%20کرد&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_displayWebContentArchiveInTheme=false&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_delta=20&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_searchSort=&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_format=&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_andOperator=true&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_modifiedfrom=&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_modifiedto=&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_assetCategoryIds=&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_resetCur=false&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_cur=1&_3_INSTANCE_hzaPpu7UQ5i5_struts_action=%2Fsearch%2Fsearch
  2. http://www.negahmedia.ir/media/show_podcast/49222
  3. «http://ilam.irib.ir/-/شهر-اسمان-اباد». پیوند خارجی در |title= وجود دارد (کمک)
  4. / پایگاه اینترنتی نفت نیوز
  5. «پشته آسمان آباد».
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ «شهر تاریخی گم‌گم شهر آسمان‌آباد».
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ «چریور آسمان اباد».
  8. «چرویر آسمان آباد».
  9. / پایگاه اینترنتی خبرگزاری میراث فرهنگی
  10. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایلام
  11. / سازمان میراث فرهنگی[پیوند مرده]
  12. «پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۸ آوریل ۲۰۰۹. دریافت‌شده در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۷.
  13. «زبان و مشخصات».
  14. «زبان».
  15. «پایگاه جامع امامزادگان و بقاع متبرکه ایران اسلامی».

[۱]

  1. «جمعیت».