شهرستان آرادان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شهرستان آرادان
موقعیت در استان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانسمنان
مرکز شهرستانآرادان
سایر شهرهاآرادان، کهن آباد
بخش‌هامرکزی، کهن آباد
سال تأسیسدی ۱۳۹۰
اداره
فرماندارزکریا رضوانی (سرپرست)[۱]
مردم
جمعیت۱۳،۸۸۴ نفر (۱۳۹۵)

شهرستان آرادان یکی از شهرستان‌های استان سمنان که از غرب به شهرستان گرمسار و از شرق به شهرستان سرخه و از شمال به استان تهران محدود می‌شود و در کشور ایران واقع است.

جغرافیا[ویرایش]

مرکز این شهرستان شهر آرادان است و شامل ۲ بخش و ۴ دهستان است. این شهرستان قبلاً در شهرستان گرمسار قرار داشت و در مجموع شامل بخش مرکزی با توابع دهستان یاتری و دهستان حسین‌آباد کردها و بخش کهن آباد با توابع دهستان کهن آباد و دهستان فروان، در ۱۰ دیماه ۱۳۹۰ توسط هیئت وزیران تصویب و ابلاغ شد.[۲]

زبان[ویرایش]

نقشهٔ زبانی استان سمنان : رنگ آبی زبان‌های کومشی (سمنانی، سنگسری، افتری و سرخه‌ای) - رنگ سبز تیره زبان مازندرانی (الیکایی، شهمیرزادی ،دیباجی و مجنی) - رنگ نارنجی (زبان‌های فارسی، مازندرانی ، آذربایجانی و لری) - رنگ سبز روشن گویش های فارسی-مازندرانی(ایوانکی) - رنگ زرد زبان فارسی - رنگ قرمز آذربایجانی

اکثریت مردم این شهرستان را الیکایی‌ها تشکیل میدهند که طبری تبار (مازندرانی) هستند و به گویش الیکایی که گویشی از زبان مازندرانی[۳] [۴] است صحبت می‌کنند. همچنین زبان فارسی نیز در این شهر رایج است. در محله‌ای در قسمت شمال غربی شهر، ساکنان به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند که اصلیت آن‌ها از یکی از روستاهای فیروزکوه به نام رامه است.[۵] روستاهای آرادان را عشایر الیکایی تشکیل می‌دهند.

تقسیمات کشوری[ویرایش]

شهرها: آرادان

شهرها: کهن آباد

جاذبه‌های دیدنی[ویرایش]

جاذبه‌های تاریخی

جاذبه‌های طبیعی

منابع[ویرایش]

  1. https://www.farsnews.ir/semnan/news/14020226000611
  2. «شهرستان آرادان به نقشه تقسیمات کشوری اضافه شد». پایگاه اطلاع‌رسانی دولت. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ اکتبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۵ مارس ۲۰۱۳.
  3. گویش الیکایی، علیرضا شاه حسینی، انتشارات بوستان اندیشه، سمنان، 1384
  4. «نسخه آرشیو شده». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۲۱.
  5. «گرمسارنیوز». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ فوریه ۲۰۰۷. دریافت‌شده در ۸ مارس ۲۰۰۸.