سودالیت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سودالیت
اطلاعات کلی
رده‌بندیسیلیکات
فرمول شیمیایی
(بخش تکراری)
Na8[Cl2-(AlSiO4)6]
ویژگی‌ها
رنگسفید - خاکستری آبی - سبز
رَخکامل
شکستگیصدفی - نامنظم
سختی موس۵-۶
جلاشیشه‌ای - چرب
رنگ خاکهسفید
شفافیتغیرشفاف - نیمه شفاف
وزن مخصوص۲٫۳
ویژگی‌های ظاهریبلوری - آگرگات دانه‌ای - توده‌ای کمیاب ; آلمان غربی، ایتالیا، رومانی، پرتغال، گروئنلند، بولیوی، URSS، برمه، آمریکا و کانادا
کنارزاییرنگ(نوز آن)-اشعه X- واکنش هایشیمیاییلازوریت - نوزآن - هاوئین- نفلین- تیتانیت- زیرکن و غیره
توضیح بیشتردر اسیدها حل شده و به رنگ سفید تا بیرنگ در می‌آید. Na2O:۲۵٪ Al2O۳:۳۱٪ SiO۲:۳۷٪ Cl:۷٪
دلیل‌نام‌گذاریاز ترکیب شیمیایی آن گرفته شده‌است.
خاستگاهماگمایی
سودالیت sodalite نوعی ماده‌ی معدنی تکتوسیلیکات است که رنگ آن آبی و کمی روبه بنفش است و عنصر سدیم را داخل خود دارد. این نوع سنگ افزون بر رنگ آبی در رنگ‌های دیگر مانند صورتی و خاکستری و نارنجی هم موجود است. برای ساخت زیورآلات معمولاً از رنگ آبی آن استفاده می‌شود.

سودالیت (به انگلیسی: Sodalite) با فرمول شیمیایی Na8[Cl2-(AlSiO4)6] از مجموعه کانی هاست و از ترکیب شیمیایی آن گرفته شده‌است. در اسیدها حل شده و به رنگ سفید تا بیرنگ در می‌آید. Na2O:۲۵٪ Al2O۳:۳۱٪ SiO۲:۳۷٪ Cl:۷٪ برای اولین بار در کانادا کشف شد و از نظر شکل بلور: ایزومتریک - ماکله، رنگ: سفید - خاکستری آبی - سبز، شفافیت: غیرشفاف - نیمه شفاف، شکستگی: صدفی - نامنظم، جلا: شیشه‌ای - چرب، رخ: کامل، سیستم تبلور: کوبیک (مکعبی) و در رده‌بندی سیلیکات است همچنین خاصیت مغناطیسی ندارد و منشأ تشکیل آن ماگمایی است.

همایند کانی‌شناسی (پارانژ) آن رنگ(نوز آن)-اشعه X- واکنش هایشیمیاییلازوریت - نوزآن - هاوئین- نفلین- تیتانیت- زیرکن و غیره است ، از نظر ژیزمان بلوری - آگرگات دانه‌ای - توده‌ای کمیاب ; آلمان غربی، ایتالیا، رومانی، پرتغال، گروئنلند، بولیوی، URSS، برمه، آمریکا و کانادا یافت می‌شود.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]