دست‌بند (زینتی)

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
یک دستبند زینتی از ایران هخامنشی.

دَستبَند یک نوع وسیلهٔ تزئینی است که انسان‌ها بر گِرد مچ دست خود می‌بندند. اکثرا از آن برای زیباسازی ظاهری استفاده می‌شود، اما در بسیاری از موارد نیز دستبند می‌تواند نمایان‌گر نماد و یا مفاهیمی باشد.

دستبند ممکن است از جنس فلز، چرم، پارچه یا پلاستیک ساخته شود. گاهی در ساخت آن‌ها از چوب، سنگ و صدف نیز استفاده می‌شود. از دستبندها گاه برای مقاصد پزشکی یا شناسایی نیز استفاده می‌شود مانند دستبند آلرژی در بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها.

پیدایش[ویرایش]

با آن که بازو بند ممکن است شبیه به این نوع زیورآلات باشد اما بازو بند به دور بازو در پایین شانه قرار می‌گیرد. با این حال نام انگلیسی این زیورآلات Bracelet از ریشه یونانی Brachile به معنی ((از بازو)) می‌باشد که اشاره‌ای به بازو بند دارد.

انواع دستبند زینتی[ویرایش]

انواع دستبندهای زینتی زیورآلاتی هستند که برای تزیین و زیبایی مچ دست از آنها استفاده میشود. گونه های دستبند میتواند بر اساس شکل و یا مواد تشکیل دهنده اجزای آن دسته بندی شوند:

دستبند مهره ای: دستبند مهره ای که به نام دستبند مرواریدی نیز شناخته می شود از مهره های سنگی، شیشه ای، چوبی، فلزی، پلاستیکی و حتی هسته میوه تشکیل میشوند که با گذراندن نخ و یا کش از درون آنها درست میشوند. دستبند کشی به خاطر حالت کششی که دارد به راحتی اندازه هر مچی می شود معمولا سایز ندارد و البته اندازه بچگانه آن با بزرگسال متفاوت است. و در صورت استفاده از نخ معمولا از نوعی گره و یا قفل و قلاب استفاده میشود.

دستبند آویزدار: برای تزئینات دستبند میتوان از یک یا چند آویز و پلاک و زنگوله زینتی استفاده کرد.

دستبند چرمی: در تولید دستبندهای چرمی از چرم طبیعی، مصنوعی و یا رابر استفاده میشود و معمولا با پلاکهای نمادین (پلاک نماد ماه تولد، پلاک اسم و…) تزئین میشوند. قفل دستبند های چرمی میتواند از نوع ساعتی، قفل جعبه ای، دگمه ای و گره کشویی باشد.

دستبند زنجیری: دستبندهای زنجیری با تکه ای از زنجیر معمولا قطور درست میشوند و در عین سادگی زیبا هستند. نوعی از دستبندهای زنجیری که به اسم دستبند کارتیه رایج شده اند در رنگهای طلایی، نقره ای، مشکی . دورنگ و… و بافتهای متنوع عرضه می شوند.

دستبند النگویی: دستبندهای النگویی همانطور که از اسمشان پیداست شبیه النگو هستند و گاه به صورت یک دایره کامل (بسته) و گاه به صورت نیم دایره (باز) تولید میشوند و اغلب از جنس فلزات مانند استیل، برنجی، آلومینیومی و حتی مسی میباشد که هرکدام زیبایی و گاها خواص خود را دارند. نوع باز این دستبند ها بین عامه به اسم خلخال غلط مصطلح شده است.

دستبند جفتی آهنربایی: در سالهای اخیر از یک جفت مگنتی که به شکلهای مختلف مانند دست و قلب تولید می شوند به دو عدد دستبند و یا گردنبند وصل میشوند که آنها را به نوعی متصل میکند و نماد عشق و دوستی است...[۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

ویکی‌پدیای انگلیسی