کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد ۲۰۲۳

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد ۲۰۲۳
عکس دسته‌جمعی رهبران جهان در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۳
نام بومی مؤتمر الأمم المتحدة للتغیر المناخی ۲۰۲۳
تاریخ۳۰ نوامبر – ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ (۲۰۲۳-۱۱-۳۰ – ۲۰۲۳-۱۲-۱۲)
مکاناکسپو سیتی، دبی، امارات متحده عربی
سازماندهی توسطامارات متحده عربی
شرکت‌کننده‌هاکشورهای عضو کنوانسیون سازمان ملل درباره چارچوب تغییر اقلیم
رئیسسلطان احمد الجابر
رویداد قبلیکنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد ۲۰۲۲
رویداد بعدیکنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد
وبگاه
ورودی محل برگزاری COP28
الوصل پلازا، اکسپو، دبی

کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد ۲۰۲۳ (انگلیسی: 2023 United Nations Climate Change Conference) کنفرانس تغییرات اقلیمی ۲۰۲۳ سازمان ملل متحد یا کنفرانس اعضای کنوانسیون سازمان ملل درباره چارچوب تغییر اقلیم، که بیشتر به عنوان کوپ۲۸ (COP28)[۱] نامیده می‌شود، بیست‌ و هشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد بود که از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ در اکسپو ۲۰۲۰، دبی برگزار شد.[۲][۳] این کنفرانس سالانه از زمان اولین توافقنامه آب‌وهوای سازمان ملل در سال ۱۹۹۲ برگزار می‌شود. کنفرانس‌های COP برای دولت‌ها در نظر گرفته شده‌است تا در مورد سیاست‌هایی برای محدود کردن افزایش دمای جهانی و انطباق با تأثیرات مرتبط با تغییرات آب‌وهوایی توافق کنند.[۴]

در ابتدا قرار بود این کنفرانس در ۱۲ دسامبر به پایان برسد، اما به دنبال اعتراض عربستان سعودی به متن توافق نهایی، یک روز دیگر تمدید شد.[۵] سرانجام در ۱۳ دسامبر، رئیس این کنفرانس، سلطان احمد الجابر اعلام کرد که توافق نهایی بین کشورهای شرکت‌کننده حاصل شده است. بر اساس این توافق همه کشورهای امضاکننده، متعهد می‌شوند تا استفاده از سوخت‌های فسیلی را «به شیوه‌ای منصفانه، منظم و عادلانه» کاهش دهند تا بتوانند با اثرات تغییرات آب و هوایی مقابله کنند و تا سال ۲۰۵۰ انتشار آلاینده‌های کربن را به صفر برسانند.[۶]

این توافق بین‌المللی، نخستین توافق در تاریخ اجلاس سران COP است که به صراحت به نیاز به دور شدن و عدم استفاده از هر نوع سوخت فسیلی اشاره کرده است. با این حال به دلیل عدم تعهد روشن و شفاف به حذف تدریجی یا مرحله‌ای سوخت‌های فسیلی با انتقادات گسترده ای روبرو شده است.[۶] چین و هند نیز تعهد خود را برای سه برابر کردن تولید انرژی‌های تجدیدپذیر امضا نکردند و در عوض متعهد به تولید انرژی از زغال سنگ شدند.[۷][۸]

انتخاب امارات متحده عربی به عنوان میزبان این کنفرانس، به‌دلیل سابقهٔ این کشور در تولید و صادرات سوخت‌های فسیلی، بحث‌برانگیز شد. رئیس کوپ۲۸ (COP28) سلطان احمد الجابر است که به‌عنوان رئیس ادنوک (شرکت ملی نفت ابوظبی) بر توسعهٔ قابل‌ توجه استخراج نفت و گاز نظارت دارد. با این حال، صنایع سوخت‌های فسیلی برای کاهش تولید به منظور کاهش تغییرات آب و هوایی تحت فشار هستند.[۹][۱۰] سلطان احمد الجابر قبل از آغاز کنفرانس اظهار داشت که هیچ ارتباط علمی میان گزارش ویژه ۱٫۵ درجه گرم شدن زمین و حذف تدریجی سوخت فسیلی وجود ندارد.[۱۱] اسناد فاش شده نشان می‌دهد که امارات متحده عربی قصد داشته از کوپ۲۸ (COP28) برای امضای قراردادهای نفتی و گازی با دولت‌های خارجی استفاده کند.[۱۲]

زمینه[ویرایش]

در اوایل سال ۲۰۲۱، امارات متحده عربی پیشنهاد میزبانی رویداد ۲۰۲۳ را داد،[۱۳] و در نوامبر ۲۰۲۱، نخست‌وزیر و معاون رئیس‌جمهور امارات متحده عربی، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم اعلام کرد که امارات میزبان کنفرانس ۲۰۲۳ خواهد بود. . این دومین بار در دو سال گذشته بود که این کنفرانس در خاورمیانه برگزار می‌شد و سومین بار پس از قطر در سال ۲۰۱۲ و اندونزی در سال ۲۰۰۷ توسط یکی از اعضای اوپک میزبانی شد.[۱۴]

امارات متحده عربی، به‌دلیل داشتن آب‌وهوای بسیار گرم و مرطوب، یکی از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان از نظر آب‌وهوا است. افزایش دما در حال حاضر به‌شدت بر زندگی روزمرهٔ مردم تأثیر می‌گذارد: قیمت برق و آب در حال افزایش است و شدت گرما راه‌رفتن در فضای باز را دشوار کرده‌است. در ماه‌های تابستان، بسیاری به مناطق دیگر می‌روند یا فضایی را با تهویه مطبوع ترک نمی‌کنند. بدون اقدام، تا دهه ۲۰۷۰ دمای لامپ مرطوب در منطقه برای مدت طولانی از ۳۵ درجه عبور خواهد کرد.[۱۵][۱۶][۱۷]در واقع، دریای سرخ و خلیج فارس مناطقی هستند که بیشترین تعداد رویدادهای شدید گرما-رطوبت را در جهان دارند و قبلاً چندین‌بار از آستانه دمای ایمن حباب مرطوب عبور کرده‌اند.[۱۸] از دیگر اثراتی که در منطقه احساس می‌شود، طوفان‌های گرد و غبار، افزایش سطح آب دریاها و خشکسالی است. با توجه به ائتلاف آب‌و‌هوا و هوای پاک، امارات متحده عربی در حال تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از راه‌های گوناگون در رابطه با بخش‌های مختلف اقتصاد خود است. این کنش‌ها شامل ترویج کشاورزی ارگانیک و آب‌کشت، ساخت راه‌آهن اتحاد، کاهش پسماند (به ویژه ضایعات مواد غذایی)، ترویج اقتصاد چرخشی است.[۱۹]

امارات متعهد شد که انتشار کربن را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند. آنها همچنین اولین کشور در منطقه بودند که توافقنامه پاریس را در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۶ امضا کردند.[۲۰][۲۱]این کشور ۵۰ میلیارد دلار در انرژی‌های پاک در سطح بین‌المللی سرمایه‌گذاری کرده و وعده داده که تا سال ۲۰۳۰، ۵۰ میلیارد دلار دیگر در این راه سرمایه‌گذاری خواهد داشت.[۲۲][۲۳] در نوامبر ۲۰۲۲، امارات متحده عربی موافقت کرد که با ایالات متحده برای سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلار دیگر در انرژی پاک شریک شود.[۲۴] در ۱ اوت ۲۰۲۳، امارات متحده عربی به فعالان محیط‌زیست اجازه داد تا در اجلاس «مسئله‌آمیز گردهم آیند» و متعهد شدند که علی‌رغم قوانینی که اعتراض‌های غیرمجاز را ممنوع می‌کنند، فضایی را برای «صدای خود به گوش دیگران برسانند».[۲۵] حدود ۲ ماه قبل از کنفرانس، برخی خواستار افزایش همکاری‌های بین‌المللی به‌عنوان شرط لازم برای موفقیت شدند. فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی ابراز امیدواری کرد که دستاوردهای مهمی در این اجلاس حاصل شود، اما خاطرنشان کرد: «وضعیت ژئوپلیتیکی، با اختلاف بسیاری از کشورها بر سر جنگ اوکراین، و همچنان سردرگم روابط بین ایالات متحده و چین، باعث خواهد شد. یک اجلاس دشوار را بسازید [...] مهم‌ترین چالش [برای محدود کردن افزایش دما به ۱٫۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطوح قبل از صنعتی شدن] عدم همکاری بین‌المللی است.»[۲۶][۲۷] فرستاده آب و هوا از بنگلادش همچنین توضیح داد فقدان همبستگی جهانی به عنوان مانع اصلی برای توقف تغییرات اقلیمی، با تأکید بر لزوم ایجاد صندوق خسارت و خسارت.[۲۸] دولت‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند که، مشابه جنگ در اوکراین، جنگ ۲۰۲۳ اسرائیل و حماس ممکن است بر مذاکرات در COP28 تأثیر منفی بگذارد.

در پایان اکتبر ۲۰۲۳ یک جلسه قبل از COP وزرا برگزار شد. ۱۰۰ هیئت و ۷۰ وزیر در آن شرکت کردند، که بیش از هر جلسه قبلی قبل از COP بود. مدیر کل COP، مجید السویدی، اصرار داشت که کنفرانس در حوزه ضرر و زیان آنچه در کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ توافق شده بود، ارائه خواهد کرد.[۲۹][۳۰][۳۱][۳۲]

پیش از کنفرانس، پاپ فرانسیس یک توصیه رسولی به‌نام Laudate Deum صادر کرد که در آن خواستار اقدام سریع علیه بحران اقلیمی و محکوم کردن انکار تغییر اقلیم است.[۳۳][۳۴] در اوایل نوامبر ۲۰۲۳ پاپ اعلام کرد که در کنفرانس شرکت خواهد کرد و به مدت ۳ روز در آنجا خواهد ماند. این اولین باری است که پاپ از کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل بازدید می‌کند.[۳۵] پادشاه چارلز سوم نیز انتظار می‌رود در این اجلاس شرکت کند.[۲۹] انتظار می‌رود جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده در این مراسم شرکت نکند. جنگ ۲۰۲۳ اسرائیل و حماس و مشکلات داخلی با هزینه‌های دولت به عنوان دلایل احتمالی ذکر شده‌است.[۳۶][۳۷][۳۸][۳۹]

شرکت‌کنندگان[ویرایش]

فهرست زیر بیانگر سخنرانان و نمایندگان کشور‌های مختلف در کوپ۲۸ (COP28) است.

تأثیر تغییرات اقلیم بر سلامت عمومی[ویرایش]

کوپ۲۸ (COP28) اولین کنفرانس تغییر اقلیم سازمان ملل متحد است که پیرامون تأثیر تغییرات آب و هوایی بر سلامت عمومی بحث می کند.[۴۰] جامعه پزشکی در نامه‌ای خطاب به سلطان احمد الجابر اعلام کرد که حذف کامل سوخت های فسیلی تنها راه مؤثر برای تامین سلامت عمومی است. سازمان بهداشت جهانی نیز از وزرای بهداشت خواست که صدای خود را برای سلامت به عنوان نیروی محرکه اقدامات اقلیمی بالا ببرند.[۴۱]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. "Dubai ruler says UAE to host COP 28 climate conference in 2023". CNN. 12 November 2021. Retrieved 2021-11-15.
  2. "COP28 - Date and Venue".
  3. "2023 UN Climate Change Conference (UNFCCC COP 28)".
  4. Stallard, Esme (25 October 2022). "COP27: What is the Egypt climate conference and why is it important?". BBC News. Retrieved 27 October 2022.
  5. El Dahan, Maha (13 December 2023). "COP28 agreeable to Saudis as it lets nations chart own course - source". Reuters. Archived from the original on 2023-12-13. Retrieved 2023-12-20.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Morton, Adam; Harvey, Fiona; Greenfield, Patrick (13 December 2023). "Cop28 landmark deal agreed to 'transition away' from fossil fuels". The Guardian (به انگلیسی). ISSN 0261-3077. Archived from the original on 2023-12-13. Retrieved 13 December 2023.
  7. Slav, Irina (2023-12-17). "BRICS in the Land of Energy Transition". OilPrice.com. Archived from the original on 2023-12-18. Retrieved 2023-12-19.
  8. Lin, Zi (2023-12-13). "Why China didn't sign global pledge to triple renewables". China Dialogue. Archived from the original on 2023-12-18. Retrieved 2023-12-19.
  9. Raval, Anjli; Kerr, Simeon (2021-01-18). "Adnoc defies retreat from oil with push to pump up output". Financial Times. Retrieved 2021-10-16.
  10. Levingston, Ivan; England, Andrew; Sheppard, David (2023-08-09). "Abu Dhabi oil giant builds internal 'investment bank' to chase $50bn in global deals". Financial Times.
  11. Meredith, Sam (2023-12-04). "COP28 president sparks outcry after he claims there's 'no science' behind fossil fuel phase out". CNBC (به انگلیسی). Retrieved 2023-12-04.
  12. Politi, James; Bryan, Kenza (2023-11-27). "UAE planned to use COP28 climate summit for oil and gas deals". Financial Times.
  13. Reed, Stanley (30 October 2021). "A Major Persian Gulf Oil Producer Tries to Burnish Its Climate Credentials". The New York Times.
  14. "Dubai ruler says UAE to host COP28 climate conference in 2023/". Reuters. 12 November 2021.
  15. Bell, Jennifer; Narayanan, Ayush (12 August 2023). "'Global boiling' poses physical, mental & financial challenges to UAE residents". Al Arabia News. Retrieved 21 September 2023.
  16. Schonhardt, Sara (9 August 2023). "Lose, lose, lose': Oil-producing Persian Gulf faces extreme heat". Climate Wire. Retrieved 21 September 2023.
  17. "'We Cannot Work' — Why Gulf Summer Feels Even Hotter Than Usual". France Press. VOA. 16 July 2023. Retrieved 21 September 2023.
  18. Carter, M. POWIS; Byrne, David; Zobel, Zachary; N. Gassert, Kelly; Lute, A. C.; R. Swalm, Christopher (8 September 2023). "Observational and model evidence together support wide-spread exposure to noncompensable heat under continued global warming". Science Advance. 9 (36). Retrieved 10 October 2023.
  19. "United Arab Emirates". Climate&Clean air coalition. United Nations. Retrieved 21 September 2023.
  20. Wright, Caroline (17 February 2022). "How the UAE is Committing to Climate Change Action". Harvard Business Publishing.
  21. Alam, Tanzeed (28 September 2016). "The UAE has ratified the Paris Climate Agreement but what comes next?". Panda.org.
  22. Yellen, Davie (25 January 2023). "The road to COP28: Can 2023 reshape climate action and the global economy for the better?". Clean Air Task Force.
  23. "President Sheikh Mohamed pledges $50 billion to tackle climate change at Biden meeting". thenationalnews.com. 17 June 2022.
  24. Turak, Natasha (1 November 2022). "U.S. and UAE sign strategic partnership deal to spur $100 billion in clean energy investment". CNBC.
  25. "UAE vows to allow 'peaceful' assembly of climate activists at COP28". France24. 2023-08-01. Retrieved 2023-08-02.
  26. Harvey, Fiona (25 September 2023). "As disasters spike super powers face mounting calls to forge climate deal". Washington Post. Retrieved 29 September 2023.
  27. Harvey, Fiona (26 September 2023). "'Staggering' green growth gives hope for 1.5C, says global energy chief". The Guardian. Retrieved 29 September 2023.
  28. Al Fahaam, Tariq; Aamir, Muhammad (12 November 2023). "Global solidarity gap hinders climate change response: Bangladesh Special Envoy for Climate Change to WAM". WAM. Retrieved 14 November 2023.
  29. Schonhardt, Sara. "War in the Middle East jeopardizes climate talks". Climate Wire. Retrieved 17 October 2023.
  30. Freedman, Andrew. "Mideast crisis could alter outcomes of upcoming UN climate summit". Axios. Retrieved 17 October 2023.
  31. Nandi, Jayashree (15 October 2023). "Israel crisis casts a shadow on crucial climate meet in Dubai". Hindustany Times. Retrieved 17 October 2023.
  32. Rajouria, Arup. "Conflict Diverts Attention: How the Hamas Israel Crisis Affects Climate Priorities at COP 28". Spotlight. Retrieved 29 October 2023.
  33. "Franziskus ruft zu raschen Maßnahmen gegen Erderwärmung auf "Laudate Deum" veröffentlicht: Papst kritisiert Klimaleugner". katholisch.de. Retrieved 9 October 2023.
  34. Horowitz; Povoledo. "Francis Issues Urgent Call to Save a Planet Near 'the Breaking Point'". New York Times. Retrieved 9 October 2023.
  35. "Franziskus ruft zu raschen Maßnahmen gegen Erderwärmung auf "Laudate Deum" veröffentlicht: Papst kritisiert Klimaleugner". katholisch.de. Archived from the original on 2023-10-25. Retrieved 9 October 2023.
  36. Schonhardt, Sara. "War in the Middle East jeopardizes climate talks". Climate Wire. Retrieved 17 October 2023.
  37. Freedman, Andrew. "Mideast crisis could alter outcomes of upcoming UN climate summit". Axios. Retrieved 17 October 2023.
  38. Nandi, Jayashree (15 October 2023). "Israel crisis casts a shadow on crucial climate meet in Dubai". Hindustany Times. Retrieved 17 October 2023.
  39. Rajouria, Arup. "Conflict Diverts Attention: How the Hamas Israel Crisis Affects Climate Priorities at COP 28". Spotlight. Retrieved 29 October 2023.
  40. "Ahead of COP28, over 46 million health professionals call for pledge to phase out fossil fuels". The Indian Express (به انگلیسی). 2023-11-02. Retrieved 2023-11-14.
  41. "Leaders spotlight the critical intersection between health and climate ahead of COP-28 first-ever Health Day". www.who.int (به انگلیسی). Retrieved 2023-11-14.

پیوند به بیرون[ویرایش]