نوک‌نهنگ گری

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

نوک‌نهنگ گری
جثه در مقایسه با انسان متوسط
وضعیت حفاظت

کمبود داده (IUCN 3.1)[۱]
رده‌بندی علمی
فرمانرو: جانوران
شاخه: طنابداران
رده: پستانداران
راسته: آب‌بازان
زیرراسته: آب‌بازان دندان‌دار
تیره: نوک‌نهنگان
سرده: میان‌دندان‌ها
گونه: M. grayi
نام دوبخشی
Mesoplodon grayi
von Haast، ۱۸۷۶
زیستگاه نوک‌نهنگ گری (به رنگ آبی)

نوک‌نهنگ گْرِی، که با نام‌های نوک‌نهنگ هاست و نوک‌نهنگ جنوبی نیز شناخته می‌شود، یکی از نهنگهای به نسبت شناخته‌شده‌تر سرده میان‌دندان‌ها است. نام این گونه از نام جان ادوارد گری، دانشمند جانورشناس در موزه بریتانیا، گرفته شده‌است؛ کسی که این جانور را از روی سه جمجمه این گونه که به دستش رسیده بود، شناسایی کرد.[۲] این نهنگ تنها عضو نهنگان منقاردار است که دندان‌های پرشمار دارد. نهنگ غازمنقار نیز دارای دندان‌های بسیار است اما عضو سرده میان‌دندان‌ها نیست.

توصیف ظاهری[ویرایش]

نوک‌نهنگ گری عضوی به نسبت لاغر از سرده خود است. نوک تیز و دراز است و خط دهانی صاف به نظر می‌آید. در هر فک ۱۷ تا ۲۲ ردیف دندان وجود دارند. نرها دارای دو دندان مثلث‌شکل در میانه فک خود هستند.

رنگ‌میزی بدن این نهنگ به صورت ناریک بر بخش بالایی و روشن‌تر در بخش‌های زیرین است. هر دو جنس نر و ماده دارای نوک سفیدرنگ هستند. رنگ بدن ماده‌ها در بخش‌های بالایی بدن روشن‌تر از نرها است و الگوهای سفیدرنگ در کنار عضو تناسلی خود دارند. مردها اغلب خطوط زخم‌مانند صافی بر بدن خود دارند که به احتمالی نتیجه درگیری میان‌گروهی است. هر دو جنس نر و ماده همچنین زخم‌هایی بر بدن خود دارند که نتیجه حمله کوسه‌ها بوده‌است.[۳]

طول بدن ماده‌های بالغ حداقل به ۵٫۳ متر می‌رسد. نرها دارای میانگین طولی برابر ۵٫۷ متر و وزنی برابر ۱٬۱۰۰ کیلوگرم هستند. این نهنگ‌ها در هنگام تولد طولی برابر ۲٫۴ متر دارند.

گستره و جمعیت[ویرایش]

این گونه به صورت مشخص در نیمکره جنوبی میان عرض‌های جغرافیایی °۳۰ تا °۴۵ جنوبی زندگی می‌کند. به ساحل افتادن‌های بسیاری از این نهنگ در کرانه‌های زلاندنو گزارش شده‌است. همچنین گزارش‌هایی از این اتفاق در استرالیا، آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی، جزایر فالکلند منتشر شده‌است. گروه‌هایی از نوک‌نهنگ گری در کرانه‌های ماداگاسکار و آب‌های جنوبگان نیز دیده شده‌اند. در یک استثنا، یک نمونه از این نهنگ در کرانه‌های هلند در نیم‌کره شمالی و هزاران کیلومتر دور از زیستگاه اصلیش به ساحل افتاد. تخمینی از جمعیت جهانی نوک‌نهنگ گری در دست نیست اما گمان بر این می‌رود که آن‌ها گونه‌هایی با جمعیت معمولی باشند.[۳]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  • «اطلاعات نوک‌نهنگ گری در کنوانسیون جانوران مهاجر». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۰۵. دریافت‌شده در ۱۶ اکتبر ۲۰۱۱.

منابع[ویرایش]

  1. Taylor, B.L. , Baird, R. , Barlow, J. , Dawson, S.M. , Ford, J. , Mead, J.G. , Notarbartolo di Sciara, G. , Wade, P. & Pitman, R.L.(۲۰۰۸). «Mesoplodon grayi». IUCN Red List of Threatened Species 2008. دریافت‌شده در ۱۵ اکتبر ۲۰۱۱.
  2. Julius von Haast(۱۸۷۶)، On a New Ziphioid Whale، Proceedings of the Zoological Society of London، ص. ۷–۱۳
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "نوک‌نهنگ گری" (به انگلیسی). موزه استرالیا. Retrieved 16 October 2011.
  • Randall R. Reeves, Brent S. Steward, Phillip J. Clapham, and James A. Owell(۲۰۰۲)، Sea Mammals of the World، A & C Black, London، شابک ۰-۷۱۳۶-۶۳۳۴-۰