پرش به محتوا

تلویزیون من‌وتو

صفحه نیمه‌حفاظت‌شده
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از شبکه من و تو)

تلویزیون من‌وتو
کشوربریتانیا[۱]
گستره پخشجهانی
شعار تبلیغاتی«شبکه‌ای برای من و تو»
ستادویمبلدون، لندن[۱]
برنامه‌سازی
زبان(ها)فارسی
فرمت تصویر۱۶:۹ (تلویزیون اچ دی ۱۰۸۰آیتلویزیون وضوح بالا
مالکیت
مالکشبکه تلویزیونی مرجان[۱]
کیوان عباسی
مرجان عباسی
تاریخچه
راه‌اندازی‌شده۲۸ اکتبر ۲۰۱۰؛ ۱۳ سال پیش (۲۰۱۰-۲۸}})
پیوندها
وبگاه
دسترسی
ماهواره‌ای
هات‌برد ۱۳سیHD: بسامد ۱۱۹۹۶
قطبیدگی عمودی(V)
سیمبُل رِیت ۲۷۵۰۰<
یوتل‌ست ۷بیHD: بسامد ۱۱۳۰۴
قطبیدگی افقی(H)
سیمبُل رِیت ۲۹۷۰۰

HD+1: بسامد ۱۱۳۸۷
قطبیدگی افقی(H)
سیمبُل رِیت ۲۷۵۰۰

HD+2: بسامد ۱۱۳۲۴
قطبیدگی عمودی(V)
سیمبُل رِیت ۲۹۷۰۰

SD: بسامد ۱۱۳۴۵
قطبیدگی افقی(H)
سیمبُل رِیت ۲۷۵۰۰

SD: بسامد ۱۰۷۲۱
قطبیدگی افقی(H)
سیمبُل رِیت ۲۲۰۰۰[۲]فرکانس۱۰۷۱۴، قطبیدگی افقیHسیمبُل ریت۲۷۵۰۰
رسانه جاری
manototv.comپخش زنده اینترنتی

تلویزیون من‌وتو شبکهٔ تلویزیونی ماهواره‌ای بین‌المللی رایگان در حوزهٔ سرگرمی به زبان فارسی بود که در اکتبر ۲۰۱۰ میلادی توسط کیوان عباسی و مرجان عباسی تأسیس شد ؛[۱] این شبکه در لندن مستقر بود و برنامه‌هایی با مضمون‌های سرگرمی، علمی و سیاسی پخش می‌کرد؛ که شامل برنامه‌های مستند، فیلم‌، مجموعه تلویزیونی و اخبار بود.[۳][۴]

دیدگاه این شبکه نزدیک به سلطنت‌طلبان دیده می‌شد.[۵][۶][۷][۸] این شبکه در ۱۲ آذر ۱۳۹۵ پخش خود بر روی ماهوارهٔ یاه‌ست ۱‌ ای را برای همیشه متوقف کرد و به ماهوارهٔ یوتل‌ست ۷ بی با کیفیت فول اچ‌دی و با صدای استریو انتقال یافت؛[۹] من‌وتو بر اساس نظرسنجی گمان در کنار ایران اینترنشنال، محبوب‌ترین شبکه‌ی فارسی‌زبان در بین ایرانیان بود.[۱۰]

این شبکه در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ پخش ماهوار‌ه‌ای خود را متوقف کرد؛ اما همچنان در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، ایکس، فیس‌بوک، تلگرام و یوتیوب فعال است و اخبار روز ایران و جهان را پوشش می‌دهد.[۱۱]

پیشینه

بنیانگذاران این شبکه، شبکهٔ تلویزیونی مرجان با مدیریت کیوان عباسی و مرجان عباسی بودند. کیوان به دلیل شرایط کاری پدرش دوران کودکی خود را در استرالیا گذراند. او پس از مهاجرت به آمریکا و پایان دورهٔ تحصیلات دانشگاهی، تلویزیون من‌وتو را در لندن راه‌اندازی کرد.[۱۲][۱۳][۱۴][۱۵][۱۶][۱۷]

با سرعت‌گیری فزاینده جهانی‌سازی، جابجایی جمعیت و تغییرات فناورانی، تلویزیون‌های ایرانیان خارج از کشور وارد فاز جدید اینترنتی و ماهواره‌ای شدند. ببین تی‌وی که شاید نخستین آی‌پی تی‌وی ایرانی باشد که فعالیت خود را در سال ۲۰۰۶ شروع کرد و نسل دوم ایرانی آمریکایی‌ها را هدف قرار داد. ببین تی‌وی در ژانویه ۲۰۰۹ شبکه تلویزیونی مرجان را در لندن تأسیس کرد تا از طریق تلویزیون ماهواره‌ای به ایرانیان مقیم داخل کشور دسترسی پیدا کند. هدف این بود که نشان دهد همگرایی رسانه‌ای صرفاً منحصر به رسانه‌های جریان اصلی نیست. مرجان از مارس ۲۰۰۹ برنامه‌سازی برای دو شبکه ماهواره‌ای من‌وتو را برای تکمیل تلویزیون آنلاین خود آغاز کرد. من‌وتو نسل جوان درون ایران را با برنامه‌های تلویزیونی واقع‌نما چون برنامه آشپزی بفرمایید شام و برنامه استعدادیابی آکادمی موسیقی گوگوش هدف قرار داد. پخش ببین تی‌وی در دسامبر ۲۰۰۹ متوقف شد تا برای شبکه‌های ماهواره‌ای آماده شود.[۱۸]

برنامه‌ها

این شبکه برنامه‌های گوناگون به زبان فارسی مانند مستندهای علمی، تاریخی، حیات وحش، مجموعه‌های تلویزیونی، برنامه‌های ورزشی، مسائل زنان، اخبار، و تحلیل سیاسی اجتماعی داشت. از برنامه‌های اصلی این شبکه می‌توان به آکادمی موسیقی گوگوش، دکتر کپی، سالی تاک، چرا که نه، من‌‌وتو پلاس، استیج، تونل زمان، اتاق خبر، سمت نو، شعر یادت نره، روبه‌رو، کیک میک، نکته، زرشک، شب جمعه، جواب (گپ تایم)، ساعت پرسش، سه فاز و نیم، شبکه نیم، و سایه‌های آبی اشاره کرد.[نیازمند منبع]

دوشیزهٔ جهان، گلدن گلوب، و جایزهٔ گرمی از دیگر برنامه‌های این شبکه بودند.

بینندگان در ایران و بازخوردها

شبکهٔ من‌‌وتو با استقبال زیادی در ایران روبه‌رو شد و بینندگان زیادی داشت. این شبکه در کمتر از ۵ سال از آغاز کار خود، توانست بینندگان بیشتری نسبت به دیگر شبکه‌های ماهواره‌ای نظیر جم تی‌وی، بی‌بی‌سی فارسی، و صدای آمریکا جذب کند.[نیازمند منبع] صفحهٔ فیس‌بوک این شبکه بیشتر از صفحات شبکه‌های مشابه (بیش از ۳٫۳ میلیون بار تا شهریور ۱۳۹۸) پسندیده‌ شده است.[۱۹] اگرچه توسل به این دلیل بی‌عیب نیست اما با نبود سازمان‌های نظرسنجی مستقل در ایران، برخی متخصصان برای ارزیابی محبوبیت آن به این روش متوسل شده‌اند.[۱]

در سال ۱۳۹۵ بر اساس نظرسنجی‌های مرکز پژوهش و افکار صدا و سیما، شبکهٔ من‌وتو پربیننده‌ترین شبکهٔ ماهواره‌ای فارسی‌زبان در ایران در فاصلهٔ سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ بوده است. به صورتی که در نظرسنجی سال ۱۳۹۵ بیش از ۷۰ درصد بینندگان تلویزیون‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان به‌نحوی برنامه‌های این شبکه را تماشا کرده‌اند.[۲۰]

حکومت جمهوری اسلامی معتقد بود این شبکه در چارچوب جنگ روانی موساد علیه افکار عمومی ایران فعالیت می‌کند.[۱][۲۱] پس از موفقیت بفرمایید شام، برنامه‌ای به نام شام ایرانی با تقلید از آن روانهٔ شبکهٔ نمایش خانگی ایران شد.[۱]

منابع مالی

بر پایه گزارشی که اندیشکدهٔ فارین پالیسی سنتر در سال ۲۰۱۱ منتشر کرده، این شبکه که به کیوان و مرجان عباسی تعلق دارد بودجهٔ خود را از تعدادی سرمایه‌گذار خطرپذیر دریافت می‌کند. اما این گزارش هیچ نامی از این سرمایه‌گذاران خطرپذیر نبرده است.[۱][۲۲] به گفتهٔ خبرگزاری رویترز، کیوان و مرجان عباسی خود را از توجه رسانه‌ها دور نگه می‌دارند و مانند دیگر مقامات شبکهٔ من‌وتو علی‌رغم درخواست‌های مکرر برای اظهارنظر حاضر به مصاحبه نیستند.[۱] به نوشتهٔ فایننشال تایمز هویت حامیان مالی این شبکه مخفی مانده است.[۲۳]

ترازنامهٔ مالی شبکه نشان می‌دهد که طی سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به میزان ۳۳ میلیون پوند ضرر کرد. شبکه از سال ۲۰۱۲ به بعد شیوهٔ تأمین بودجه‌اش را مخفی نگه داشت و به درخواست‌های شفاف‌سازی پاسخ نداد.[۲۴] نظام جمهوری اسلامی ایران از آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل به عنوان حامیان مالی این شبکه نام می‌برد[۲۵] و من‌وتو را به تبلیغ برای خاندان پهلوی و اسلام‌ستیزی متهم می‌کرد.[۲۶]

در ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴ در هنگام تعطیلی من‌وتو کیوان عباسی گفت برنامه اولیه او تامین درآمد از پخش آگهی بعد از دو سال آغاز به کار تلویزیون بود تا در نهایت بتواند حق پخش تلویزیون را با مخاطبان میلیونی بفروشد و سرمایه‌گذار سرمایه اولیه خود را بدست آورد. اما بی‌ثباتی سیاسی و نابسامانی اقتصادی در منطقه باعث شده من‌وتو نتواند رشد کند و درآمدزایی داشته باشد. او گفت در آغاز شرکت‌هایی مانند سامسونگ یا یک شرکت تولید نوشابه انرژی‌زا برای تبلیغ تماس گرفتند. اما پس از پخش آکادمی گوگوش این دو شرکت به خاطر برنامه‌هایی مانند دکتر کپی یا سالی تاک کنار کشیدند. بیشتر شدن تحریم‌ها باعث شد شرکت‌های هوایی و گردشگری نیز از تبلیغ در این شبکه دست بکشند.[۲۷]

نزدیکی به پادشاهی‌خواهان

این شبکه روی نسل جوان تمرکز داشت. از دید ناظران و کارشناسان رسانه‌ای تعیین جایگاه سیاست در استراتژی مالی صاحبان شبکه (در صورت وجود) مشخص نیست.[۱]

برخی تحلیلگران ایرانی معتقدند که این شبکه به صورت تعمدی و با ظرافت به تبلیغ حکومت شاهنشاهی پهلوی می‌پردازد.[۲۱] دیدگاه این شبکه نزدیک به سلطنت‌طلبان بوده است.[۵][۶][۷][۸][۲۸] شبکه به صورت گسترده به ایران پیش از انقلاب می‌پرداخت و آن دوران را باشکوه جلوه می‌داد.[۲۴] مدیران من‌وتو گفته‌اند در تغییر نگاه نسل جوان به بخشی از تاریخ ایران موفق بوده‌اند. بسیاری باور دارند شعار رضاشاه روحت شاد که در اعتراضات شنیده می‌شود حاصل عملکرد این شبکه است.[۲۷]

انتقادها

یکی از انتقادهای اصلی از شبکه من‌وتو ارائه تصویری بسیار مثبت و بی‌نقص از سال‌های پیش از انقلاب بود. چنان که در آن نشانی از فساد، توزیع ناعادلانه ثروت، و استبداد سیاسی وجود نداشت. حتی به مسائلی مانند زندانیان سیاسی جوان، سرکوب آزادی بیان، و شکنجه اشاره‌ای نمی‌شد. همچنین علت انقلاب را به فریب خوردن مردم از روحانیت، انقلابیون اسلامی و روشنفکران چپ نسبت می‌داد و هرگز از نقص‌ها و اشتباه‌های حکومت پهلوی که منجر به انقلاب شد حرفی نمی‌زد.[۲۷]

پخش مستند من‌وتو درباره پرویز ثابتی یکی از بزرگترین انتقادها از من‌وتو را برانگیخت. منتقدان می‌گویند پرویز ثابتی، همه واقعیت را نمی‌گوید یا آن را وارونه جلوه می‌دهد و تلویزیون هم تلاشی برای کشف ناگفته‌های او نمی‌کند.[۲۷]

پاسخ

کیوان عباسی در یک مصاحبه گفت در ابتدای کار شبکه متوجه شده جوانانی که به این شبکه آمده‌اند، اطلاعات دقیقی درباره گذشته قبل از انقلاب ندارند یا شناخت‌شان تحریف‌شده و واقعی نیست. او گفت به دنبال بی‌طرفی نبوده بلکه چیزی را نشان داده که مردم تشنه دیدن آن بودند. کیوان عباسی اعتقاد داشت تلویزیون من‌وتو نباید از بیننده جلوتر باشد و خط بدهد یا عقب‌تر باشد. بلکه باید همراه و هم‌قدم آنها جلو برود. این راهبرد رسانه‌ای منتقدان زیادی دارد. زیرا به معنی همراهی رسانه‌ها با توده مردم بدون پاسخ‌دهی به واقعیات موجود است.[۲۷]

او گفت: «من فکر می‌کردم دارم کار ارزشمندی می‌کنم که تاریخ قبل ۱۳۵۷ که به نوعی از حافظه ما پاک شده بود، دوباره زنده شود».[۲۷]

بایگانی

تلویزیون من‌وتو در مستندهای خود از تصاویر بایگانی ارزشمندی استفاده می‌کرد که پرسش‌های زیادی را درباره منبع این تصاویر برانگیخت. کیوان عباسی در پاسخ گفت که مستندهایی چون بختیار یا رضاشاه را با استفاده از آرشیو خبرگزاری‌های خارجی ساخته که در زمان رضاشاه و پس آن در تهران مستقر بودند و او توانست با پول اندکی تصاویر آرشیوی را از آن خبرگزاری‌ها بخرد و دیجیتال کند.[۲۷]

اما تصاویری که من‌وتو در ساخت مستندهای سیاسی و تاریخی استفاده می‌کرد نشان می‌داد منابع آنها از بایگانی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. به گفته کیوان عباسی آغاز به کار شبکه مستند در ایران باعث شد شرکت‌های خصوصی به بایگانی صدا و سیما دست پیدا کنند. شماری از این شرکت‌ها برای فروش تصاویر تماس گرفتند و با خرید این تصاویر آرشیو من‌وتو غنی‌تر شد. شایعه بازداشت افرادی در تهران به اتهام فروختن تصاویر تاریخی به من‌وتو وجود دارد.[۲۷]

مطالعات دانشگاهی

شبکه من‌‌وتو در چندین تحقیق دانشگاهی مورد مطالعه قرار گرفته است. در سال ۱۳۹۶ پژوهشی توسط گروه ارتباطات دانشگاه گلستان و گروه علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، دلایل اقبال بینندگان تلویزیون من‌وتو را که باعث شد به پربیننده‌ترین شبکهٔ ماهواره‌ای فارسی‌زبان درون کشور تبدیل شود موارد متعددی از جمله از تنوع تا خلاقیت و نوآوری نام بردند.[۲۹][۲۰]

نتایج یک نظرسنجی که از بینندگان بالای ۱۶ سال در قائم‌شهر و روستاهای اطراف آن خواست میان ۱۳ شبکهٔ ماهواره‌ای، آن‌ها را به‌ترتیب ترجیح‌شان در تماشا کردن رده‌بندی کنند (۱ بیشترین و ۱۳ کم‌ترین ترجیح). شبکهٔ من‌وتو در جایگاه پنجم قرار گرفته است.[۳۰]

یک بررسی مقایسه‌ای میان اخبار شبکه یک (بخش خبری ۲۱)، شبکهٔ خبر (بخش خبری ۲۲)، بی‌بی‌سی فارسی (برنامهٔ ۶۰ دقیقه)، و تلویزیون من‌وتو (برنامهٔ اتاق خبر)، نشان داد که نیمی از اخبار اتاق خبر من‌وتو تنها به انعکاس نظر گروه‌های مخالف می‌پردازد. در این بررسی تفاوت معناداری میان میزان القای بی‌طرف‌بودن به بیننده‌ها در میان این شبکه‌ها یافت نشده است.[۳۱]

در پژوهش دیگری که میان جوانان تهرانی انجام شده، میزان اعتماد جوانان به اخبار بی‌بی‌سی فارسی به ترتیب بیشتر از شبکهٔ خبر، صدای آمریکا و شبکهٔ من‌وتو بوده است.[۳۲]

در پژوهشی دیگر نتیجه‌گیری شد که ضعف برنامه‌سازی رسانه‌ای در ایران موجب شده خانواده‌ها به تماشای شبکه‌های ماهواره‌ای روی آوردند که موضوعی اثرگذار با قابلیت تغییر سبک زندگی ارزیابی شده است. زنان خانه‌دار و شاغل، دختران جوان مجرد، و جوانان دانشجو از گروه‌های مخاطبان فعال این شبکه (به‌ویژه برنامهٔ بفرمایید شام) در میان خانواده‌ها هستند. بینندگان شبکه تنها از قشر مرفه جامعه نیستند و قشرهای پایین‌تر را نیز شامل می‌شوند. از دید پاسخ‌گویان، میان زندگی تهرانی و زندگی و فرهنگ نمایش‌داده‌شده در این شبکه تفاوت عمده‌ای وجود دارد. پیش‌بینی می‌شود اثر این شبکه روی جامعهٔ ایران در سال‌های بعد بیشتر آشکار شود.[۳۳]

در مقاله‌ای که رابطهٔ میان الگوهای تغییر سبک زندگی زنان ایرانی و ۳ شبکهٔ ماهواره‌ای جم تی‌وی، پی‌ام‌سی، و من‌وتو را بررسی می‌کند رابطهٔ معناداری میان الگوهای ارائه‌شده توسط این شبکه‌ها و تغییرات سبک زندگی یافت شده است. این رابطه میان الگوها و تغییرات مستقیم بوده و در شبکهٔ من‌وتو دارای بیشترین اثرگذاری در سبک زندگی زنان ایرانی گزارش شده است.[۳۴]

بر اساس نظرسنجی گمان، شبکه‌های ایران اینترنشنال، و من‌وتو محبوب‌ترین شبکه‌های فارسی‌زبان در بین ایرانیان هستند.[۳۵]

محمود عنایت، مسئول پروژهٔ رسانه‌ای ایران در دانشکدهٔ ارتباطات دانشگاه پنسیلوانیا معتقد است که این شبکه به تودهٔ مردم و نه طبقهٔ نخبگان تعلق دارد. وی معتقد است که ظهور این شبکه در افزایش کیفیت برنامه‌های سازمان صدا و سیما مؤثر بوده است.[۱]

ناصر فکوهی، استاد دانشگاه تهران شبکه‌های ماهواره‌ای مانند من‌وتو را بخشی از تهاجم به‌دقت برنامه‌ریزی‌شده قدرت‌های غربی می‌داند. وی این اثرگذاری را نتیجهٔ مداخلهٔ حکومت ایران در جزئیات زندگی روزمرهٔ مردم برمی‌شمارد.[۲۱]

شیوهٔ پخش

این شبکهٔ تلویزیونی در ژوئن ۲۰۱۶ با قراردادی انحصاری با شرکت یوتل‌ست، پخش خود را در ماهوارهٔ پربینندهٔ یاه‌ست پایان داد و به صورت ویدئوی اچ‌دی در ماهوارهٔ یوتل‌ست ۷بی روی آنتن رفت. همچنین این شبکه با کیفیت معمولی (قابل دریافت با همهٔ رسیورها) از طریق ماهوارهٔ هات‌برد و یوتل‌ست ۷بی قابل دریافت بود.[۳۶]

شبکهٔ تلویزیونی من‌وتو از طریق شش سیگنال ماهواره‌ای در ایران، خاورمیانه، اروپا، شمال آفریقا، و غرب آسیا قابل دریافت بود.[۳۷]

همچنین از طریق اینترنت می‌شد آن را دریافت نمود.[۳۸]

من‌وتو ۲

من‌وتو ۲ (به انگلیسی: Manoto2) یک شبکهٔ تلویزیونی فارسی‌زبان وابسته به شبکهٔ تلویزیونی مرجان بود که در ۶ دسامبر سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. این شبکهٔ تلویزیونی به پخش برنامه‌های فرهنگی، برنامه‌های مستند علمی، غیر علمی، و تفریحی با دوبله یا زیرنویس فارسی می‌پرداخت. شبکهٔ تلویزیونی من‌وتو ۲ برنامه‌های خود را از لندن پخش می‌کرد. این شبکه ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته برنامه داشت. این شبکه نهایتاً در سال ۲۰۱۱ با شبکهٔ من‌وتو ۱ ادغام شد.

تعطیلی

در ۲۲ آبان ۱۴۰۲ شبکهٔ تلویزیونی من‌وتو با انتشار پستی در صفحهٔ اینستاگرام خود، از تعطیلی این شبکه به دلیل وجود مشکلات در تأمین بودجه در ۳۱ ژانویهٔ ۲۰۲۴ میلادی خبر داد.[۳۹][۴۰] من‌وتو پیش از این نیز ۳ بار اعلام تعطیلی کرده بود که یک بار آن منجر به پایان کار من‌وتو۲ شد.[۴۱]

برنامه‌های این شبکه برای آخرین بار در ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ بر روی آنتن رفت و در ساعت ۴۵ دقیقه بامداد روز ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ برای همیشه به پخش ماهواره‌ای خود پایان داد.[نیازمند منبع] کیوان عباسی با حضور در برنامه‌های آخرین شب‌های فعالیت این شبکه ابراز امیدواری کرد، این شبکه به شکلی دیگر مانند رسانه‌های اجتماعی به فعالیت خود ادامه دهد.

چندی پیش امید(یکی از مجریان شبکه) در یک پست اینستاگرامی اعلام کرد که این شبکه به مدت ۳ ماه با هزینه شخصی دوباره به آنتن بر‌ می‌گردد اما او زمان دقیقی را اعلام نکرد. [۴۲]

جستارهای وابسته

پانویس

  1. ۱٫۰۰ ۱٫۰۱ ۱٫۰۲ ۱٫۰۳ ۱٫۰۴ ۱٫۰۵ ۱٫۰۶ ۱٫۰۷ ۱٫۰۸ ۱٫۰۹ ۱٫۱۰ Reuters.
  2. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام Man1 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  3. "Manoto TV Choses Eutelsat 7B Satellite for Exclusive Broadcasting in High Definition". www.businesswire.com (به انگلیسی). 2016-06-15. Retrieved 2021-10-01.
  4. admin. «برنامه‌ها بر روی کانال رایگان Manoto 1 ماهواره». Sat.tv. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۰۱.
  5. ۵٫۰ ۵٫۱ "UK-based Persian-language network abruptly warns of closure". Amwaj.media (به انگلیسی). Retrieved 2024-02-01.
  6. ۶٫۰ ۶٫۱ Bajoghli، Narges (۲۰۲۴-۰۲-۰۶). «A London Television Station Has Convinced Iran the Shah Was Great». Foreign Policy (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۱.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ Toosi, Nahal (2018-12-13). "Son of deposed Iranian Shah calls for U.S. -backed regime change". POLITICO (به انگلیسی). Retrieved 2024-02-01.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ Dagres، Holly (۲۰۲۳-۰۱-۲۴). «Can Reza Pahlavi help unite the Iranian opposition? A hashtag is suggesting so». Atlantic Council (به انگلیسی). دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۲-۰۱.
  9. "Manoto TV choses Eutelsat 7B for HD broadcast". Broadband TV News. June 16, 2016. Retrieved September 16, 2018.
  10. "UK-based TV stations Iran Intl, Manoto 'most popular' among Iranians: Survey". Al Arabiya English (به انگلیسی). 2021-04-05. Retrieved 2021-10-01.
  11. لندن، کیهان. «در جستجوی یک رؤیا برای «من و تو»؛ یک تلویزیون ملی و محبوب و خاطره‌انگیز…». دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۹.
  12. «مدیران من و تو». مشرق نیوز. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  13. «کیوان عباسی و مرجان عباسی». هاب گرام. بایگانی‌شده از اصلی در ۹ فوریه ۲۰۲۲. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  14. «پشت پرده تلویزیون «من و تو»». تابناک. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  15. «آخرین گزارش مالی شرکت "شبکه تلویزیونی مرجان" یا Marjan Television Network Limited مالک کانال تلویزیونی "من و تو"». ژورنال ایرانیان کانادا. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  16. «مدیر شبکه من و تو». ایمیج نودی. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  17. «Privacy Policy - Marjan Television Network Limited». manototv. دریافت‌شده در ۹ فوریه ۲۰۲۲.
  18. Naficy, Hamid (2012-11-06). A Social History of Iranian Cinema, Volume 4. Durham, NC: Duke University Press. p. 299. ISBN 978-0-8223-4878-8.
  19. «manototv». facebook.
  20. ۲۰٫۰ ۲۰٫۱ «عوامل مؤثر بر تماشای شبکهٔ ماهواره‌ای «من‌وتو» توسط جوانان». پرتال جامع علوم انسانی. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۳.
  21. ۲۱٫۰ ۲۱٫۱ ۲۱٫۲ خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام ft وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  22. "London TV channel dips a toe into Iran culture war" (به انگلیسی). 2012-04-18. Retrieved 2021-10-01.
  23. «Generous Investors Behind Manoto TV Have Lost 92 Million Pounds - IC Journal» (به انگلیسی). ۲۰۱۸-۱۱-۱۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۰۱.
  24. ۲۴٫۰ ۲۴٫۱ Saeed Kamali Dehghan (۲ اکتبر ۲۰۱۸). «Ofcom examining TV network over interview praising attack in Iran». Guardian.
  25. خطای یادکرد: خطای یادکرد:برچسب <ref>‎ غیرمجاز؛ متنی برای یادکردهای با نام :0 وارد نشده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  26. "Senior diplomat: Manoto TV funded by Iranians' looted wealth". Tehran Times (به انگلیسی). 2019-11-19. Retrieved 2021-10-01.
  27. ۲۷٫۰ ۲۷٫۱ ۲۷٫۲ ۲۷٫۳ ۲۷٫۴ ۲۷٫۵ ۲۷٫۶ ۲۷٫۷ شادی ملک‌پور (۱۲ بهمن ۱۴۰۲). «من‌وتو؛ رسانه «بی‌صدایان» یا «آینه خطاپوش شاهان»؟». بی‌بی‌سی فارسی.
  28. Kepel, G. (2021). Chapitre II. L’enjeu planétaire de la bataille du Levant. Dans: , G. Kepel, Sortir du chaos: Les crises en Méditerranée et au Moyen-Orient (pp. 385-453). Paris: Gallimard.
  29. ««من‌وتو» چه کاری می‌کند که صدا و سیما نمی‌کند؟». ایسنا. ۲۰۲۰-۱۱-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۱۱-۱۳.
  30. Matani and Hassanpour.
  31. نصراللهی و سلطانی‌پور.
  32. تربتی و نصیریان.
  33. آقاسی، شبابی و صفوی.
  34. Ghavam Zadeh and Mozaffari.
  35. "UK-based TV stations Iran Intl, Manoto 'most popular' among Iranians: Survey". Al Arabiya English (به انگلیسی). 2021-04-05. Retrieved 2021-10-01.
  36. "Manoto TV choses EUTELSAT 7B satellite for exclusive broadcasting in High Definition". Mynewsdesk. Archived from the original on June 25, 2018. Retrieved September 16, 2018.
  37. «راه‌های تماشای شبکهٔ من‌وتو». من‌وتو. دریافت‌شده در ۲۵ آوریل ۲۰۲۱.
  38. «تلویزیون من و تو - ManotoTV». من‌وتو. دریافت‌شده در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸.
  39. «تلویزیون منوتو از احتمال تعطیلی خود در پایان ژانویه ۲۰۲۴ خبر داد». رادیوفردا. ۲۲ آبان ۱۴۰۲.
  40. «شبکه تلویزیونی منوتو در پستی در اینستاگرام از احتمال پایان کار خود خبر داد». ایران‌اینترنشنال. ۲۲ آبان ۱۴۰۲.
  41. «Farsnews.ir». خبرگزاری فارس. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۱-۲۹.
  42. بهروز تورانی (کارشناس رسانه) (۱۱ بهمن ۱۴۰۲). «غروب تلویزیون «من و تو» با «امید» طلوعی دیگر». بی‌بی‌سی فارسی.

منابع

پیوند به بیرون