نان رگاگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از رقاق)
نان رگاگ
نام‌های جایگزیننان رگاگ، نان رقاق، نان تموشی، نان رهته
گونهنان
بخشصبحانه، ناهار (میان‌وعده)
خاستگاه ایران
منطقهجنوب ایران
مدت پخت 1 دقیقه به 2 دقیقه
دمای سروسرد، معمولی
مواد اصلیآرد (خمیر رقیق)، تخم‌مرغ، پنیر، مهیاوه
مواد معمولعسل، کنجد
انرژی مواد خوراکی
(به‌ازای سرو)
71 کیلوکالری (297 kJ)
ارزش غذایی
(به‌ازای سرو)
پروتئین14 گرم
چربی0.3 گرم
کربوهیدرات42 گرم
خوراکی‌های مشابهگلاج، شلکینه، پپگ، نان ساجی، نان کردی، کرپ، نان سِیاح

نان رگاگ یا نان تموشی یکی از نان‌های سنتی و قدیمی محبوب استان هرمزگان و شهر لارستان است و معمولاً به جای وعده‌های غذایی، مخصوصاً صبحانه استفاده می‌شود، چون طبخ این نان ساده است، و از خصوصیات آن می‌توان به استفاده نکردن خمیرترش یا مخمر اشاره کرد.

به این صورت که وقتی ساج یا تاوه داغ شد با لایه نازکی از خمیر سطح تابه را می‌پوشانند، سپس بر روی آن تخم مرغ و پنیر می‌مالند، وقتی خمیر برشته شد مقداری روغن، مهیاوه و روی آن می‌پاشند[۱]

آماده‌سازی قبل از خوردن با انواع سس

مَهیاوه (مهیابه یا مهوه) و سوراغ دو نوع سس هستند که از ترکیب ماهی ساردین خشک و پودر شده، پوست نارنج، خاک سرخ هرمز، آب و ادویه درست می‌شود.[۲]

نان تموشی[ویرایش]

نان رگاگ چون به دلیل اینکه این نان در تمام مکان‌های جنوب ایران به شکل‌های گوناگونی پخت و آماده‌سازی می‌شود، لازم است ذکر شود که اگر خود این نان به شکل خالی پخته شود و هیچ گونه ماده‌ای به آن اضافه نشود به آن، نان تموشی گفته می‌شود.

مناطق طبخ[ویرایش]

این نان را در هر منطقه به روش خاصی پخته می‌شود. در ایران و پاکستان این نان‌ها را با استفاده از گندم کامل تهیه می‌کنند و برای تغییر بو از رازیانه، زیره، گشنیز و دانه خردل استفاده می‌کنند.

این نان‌ها در خیابان‌های هرمزگان و استان فارس و کشورهای عربی نیز سرو می‌شود. همچنین این نان‌ها یکی از گزینه‌های منوی رستوران‌های این مناطق هستند که می‌توان به عنوان پیش غذا با ماست محلی سفارش دهند.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. https://avayedarya.ir/2628/
  2. https://akharinkhabar.ir/cinema/4115701