درگاه:گیلان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ویرایش  

درگاه گیلان

به درگاه گیلان خوش آمدید
Welcome to Gilan's Portal
گيلانٚ بلتهٰ خۊش بۊماين


گیلان، منطقه‌ای تاریخی در شمال ایران است. مرکز استان گیلان رشت می‌باشد.


ویرایش  

مقاله برگزیده

جلیل ضیاءپور (۵ اردیبهشت ۱۲۹۹، بندر انزلی، استان گیلان –۳۰ آذر۱۳۷۸، تهران) نقاش، استاد دانشگاه، پژوهشگر و مؤلف ایرانی است که از او به عنوان «پدر نقاشی مدرن ایران» یاد می‌شود. او جدا از آن که نقاشی پیشرو و پرچمدار نهضت نوگرایی بوده‌است، فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای را نیز در زمینه مردم‌شناسی، بررسی و شناخت زبان، فرهنگ عامه، پوشاک و نقش‌های زینتی مناطق گوناگون ایران داشته‌است که نتایج آنها به عنوان کتاب مرجع این رشته از علوم هم اینک در دانشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ضیاءپور در طول فعالیت هنری و فرهنگی خود، به ایراد بیش از ۸۵ سخنرانی، ارائه بیش از ۷۰ مقاله فرهنگی و هنری، تالیف ۲۸ جلد کتاب در زمینه‌های پوشاک‏ ایرانیان، هنر، تاریخ و همچنین خلق نزدیک به ۴۰ اثر نقاشی و دو مجسمه پرداخته‌است. او از پایه گذاران انجمن هنری خروس جنگی بود.

ویرایش  

نگاره برگزیده ماه

ماسوله؛ روستای توریستی و تاریخی در فومنات

ویرایش  

رده‌های گیلان

ویرایش  

تاریخ گیلان

سرزمین گیلان از نظر داشتن کتابهای تاریخی در وضعیت خوبی است و وقایع این خطه از سال ۸۸۰ قمری تاکنون به صورت نسبتاً مشروح و منظمی ثبت شده‌است.



ویرایش  

زندگی‌نامهٔ برگزیدهٔ آوریل

آرامگاه کوچک‌خان
آرامگاه کوچک‌خان

یونس استادسرائی معروف به میرزا کوچک جنگلی (۱۲۵۷ - ۱۱ آذر ۱۳۰۰ هجری خورشیدی) مبارز انقلاب مشروطه و سردار جنبش جنگل و از نخستین رهبران جمهوری سرخ گیلان بود.

کمونیست‌ها توسط میرزا کوچک و جنبش جنگل به منظور جلوگیری از نفوذ بریتانیا در مناطق جنوبی دریای مازندران، با لنین ارتباط برقرار کردند. میرزا نیز که مرام اشتراکی و شعار برابری ملت‌ها همسو با اهداف جنگل می‌دید از این اتحاد استقبال کرد.

نخستین ملاقات میان میرزا کوچک خان و فرمانده ناوگان ارتش سرخ، ژنرال راسکالینکف، در عرشه کشتی کورسک صورت گرفت. از سوی شوروی‌ها علاوه بر فرمانده مزبور، سرگی ارژنیکیدیزه (کمیسر عالی کمونیست‌ها در قفقاز) و جمعی از سران حزب عدالت نیز شرکت داشتند. اعضای هیأت نمایندگی جنگل را علاوه بر خود میرزا حسن آلیانی، سعدالله درویش، میرصالح مظفرزاده، گئورک آلمانی که نام ایرانی هوشنگ را انتخاب کرده بود و اسماعیل جنگلی تشکیل می‌دادند.

ویرایش  

ویکی‌پروژه‌های وابسته

ویرایش  

آنچه می‌توانید انجام دهید

ویرایش  

درگاه‌های وابسته به گیلان

ویرایش  

گیلان در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا

گیلان در ویکی‌انبار
نگاره‌ها
گیلان در ویکی‌نبشته
متون مرجع
گیلان در ویکی‌نسک
متون و کتابچه‌ها
ویرایش  

موضوعات

شهرستان ها: شهرستان طوالششهرستان لاهیجانشهرستان رودسرشهرستان لنگرودشهرستان انزلیشهرستان صومعه‌سراشهرستان آستانه اشرفیهشهرستان رودبارشهرستان فومنشهرستان آستاراشهرستان رضوانشهرشهرستان شفتشهرستان ماسالشهرستان سیاهکلشهرستان املش


موضوعات: آثار تاریخیآموزش عالیادراک عامیانه و ادبی از هویت مردم گیلانارمنی‌های گیلاناقتصاد پوشش منطقه خزرتاریختقسیمات سیاسیجغرافیاجمعیت‌شناسی روابط بین جنسیت‌ها در گیلانزبان گیلکیصدا و سیماطبیعتفولکلورگروه‌های قومیمذهب دیلمیانمعماری روستاییموزه‌هانسبت‌های خانوادگی و ازدواج در گیلاننوروزبلهنرورزش

دولت در گیلان: فهرست استانداران گیلان


دانش  جغرافیا     تاریخ     دین     جامعه     فناوری     هنر     فلسفه