حزب کمونیست کارگری ایران–حکمتیست

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حزب کمونیست کارگری ایران–حکمتیست
دبیر کمیتۀ مرکزیناصر مرادی
رئیس دفتر سیاسیسیاوش دانشور
بنیان‌گذاری۲۰۱۲ (۱۳۹۱)
انشعاب ازحزب کمونیست کارگری ایران–حکمتیست (خط رسمی)
روزنامهکمونیست (هفتگی)
اکتبر (نشریۀ کمیتۀ کردستان حزب)
شاخۀ مسلحگارد آزادی[۱]
مرام سیاسیکارگرگرایی
مارکسیسم-لنینیسم
کمونیسم
کمونیسم کارگری
کمونیسم شورایی
فمینیسم مارکسیستی
طیف سیاسیچپ
وابستگی ملیشورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست
رنگ رسمی     سرخ      سفید
شعارکارگران جهان متحد شوید
تلویزیونپرتو تی‌وی
وبگاه

حزب کمونیست کارگری ایران–حکمتیست یک حزب سیاسی در ایران و اپوزیسیون جمهوری اسلامی است که علیه این حکومت فعالیت می‌کند.[۲] دفتر رسمی این حزب در خارج از ایران قرار درد. دبیر فعلی کمیتۀ مرکزی این حزب ناصر مرادی و رئیس فعلی دفتر سیاسی آن سیاوش دانشور است.

تاریخچه[ویرایش]

در سال ۱۳۸۳ بیش از نیمی از کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران و تقریباً تمام کمیتۀ کردستان آن از این حزب انشعاب کرده و حزب جدیدی با نام «حزب کمونیست کارگری ایران-حکمتیست» تشکیل دادند.

در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱ خورشیدی) انشعاب دیگری در حزب کمونیست کارگری-حکمتیست اتفاق افتاد که در نتیجۀ آن بخشی از اعضای این حزب جدا شدند. این گروه منشعب با همان نام قبلی یعنی حزب کمونیست کارگری ایران–حکمتیست به فعالیت خود ادامه داد و برای مدت بیش از دو سال، دو حزب با نام حزب کمونیست کارگری ایران–حکمتیست وجود داشت. کنگرۀ هفتم حزب اولیه در سال ۲۰۱۴ پسوند «(خط رسمی)» را به پایان نام خود افزود[۳] و به این ترتیب از گروه منشعب که با همان نام «حزب کمونیست کارگری ایران-حکمتیست» فعالیت می‌کند متمایز شد.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. حزب کمونیست کارگری ایران–حکمتیست: خط مشی حزب کمونیست کارگری ایران–حکمتیست در کردستان میزگردی کمونیست با رحمان حسین زاده، صالح سرداری، ملکه عزتی ، عبدالله دارابی ، سیاوش دانشور؛ بازدید در ۱۸ آذر ۱۴۰۱.
  2. «بيانيه ی حزب حکمتيست (خط رسمی): بحران در حزب کمونیست ایران و کومه‌له». اخبار روز - سايت سياسی خبری چپ. ۲۰۲۰-۰۹-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۵-۱۳.
  3. خالد حاج‌محمدی: مصاحبۀ کمونیست ماهانه با خالد حاج‌محمدی: ضرورت تدقیق نام حزب حکمتیست، نوشته‌شده در ۱۰ مارس ۲۰۱۴؛ بازدید در ۲۲ فروردین ۱۴۰۲.

پیوند به بیرون[ویرایش]