حزب سوسیال دموکرات و لائیک ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
حزب سوسیال دموکرات و لائیک ایران
کوته‌نوشتهمسازی ملی جمهوری خواهان
رئیسفرهنگ قاسمی
سخنگوفرهنگ قاسمی
بنیان‌گذاری۲۶ فوریه ۲۰۲۱[۱]
مرام سیاسیجمهوری‌خواهی
لائیسیته
سوسیال دموکراسی
وابستگی ملیجبهه ملی ایران
همسازی ملی جمهوری خواهان ایران (همجا)
وبگاه

حزب سوسیال دموکرات و لائیک ایران از احزاب سه‌گانه عضو جبهه ملی ایران است. این حزب در آبان ۱۴۰۰ به عضویت جبهه ملی ایران درآمد.[۲] این حزب نگاهی سوسیال دموکرات و لاییک دارد.

این حزب برای سرنگونی جمهوری اسلامی تلاش می‌کند. خود را از جمله نهادهای ادامه دهنده جمهوری، سوسیال دموکراسی و لائیسیته در ایران می‌داند، در راستای نهضت ملی ایران، از مشروطه تا امروز، و راه مصدق گام برمی‌دارد. این حزب بر آزادی، استقلال، دموکراسی، عدالت، حقوق بشر، تمامیت ارضی-یکپارچگی فرهنگی مردمان ایران تأکید می‌کند[۳] برخی از بنیانگذاران و اعضای حزب جمهوریخواه سوسیال دموکرات و لائیک ایران: فرهنگ قاسمی، هانیه میرزائی، اسفندیار خلف، منوچهر تقوی بیات، سعید جعفری، کامبیز قائم مقام، هوتن دولتی، سیروس میرزایی، زری شمس، حسن بیات و …

تأسیس[ویرایش]

حزب سوسیال دموکرات و لائیک ایران به دنبال ۳ سال فعالیت اعضای آن در سال ۱۳۹۹ رسماً علام موجودیت کرد و اساسنامه نهایی آن آن طی نشست ۲۶ فوریه ۲۰۲۱ به اتفاق آرا تصویب شد.[۴]

باورنامه[ویرایش]

  1. سعادت ملت ایران، رفاه، آزادی، دموکراسی، سرفرازی شهروندان و تحقق ارزش‌های جهان‌شمول انسانی، عدالت اجتماعی و اقتصادی و برابری همه شهروندان در مقابل قانون.
  2. ما جمهوریخواه هستیم و جمهوری ایران نظامی برخاسته از حاکمیت ملت و مبتنی بر اصول دموکراسی و عدالت در همه زمینه‌ها و در همه طبقات اجتماعی است.
  3. پذیرش و تضمین اجرای اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق‌های وابسته به آن و گنجاندن آن در قانون اساسی و دیگر قوانین کشوری.
  4. لائیسیته به معنی جدائی دین و ایدئولوژی از حکومت و دولت و همه نهادهای وابسته به آن.

۵ – حفظ و ارتقاء همبستگی ملی و پاسداری از استقلال، یکپارچگی و تمامیت ارضی کشور.

۶ – برقراری روابط عادی و مبتنی بر دوستی و احترام متقابل با همه کشورهای جهان به ویژه با کشورهای همسایه ایران.

  1. پاسداری و نگهداری از سلامت زیستگاه – محیط زیست و طبیعت -.
  2. حذف مجازات اعدام از قوانین کشور.
  3. تفکیک قوای سه‌گانه قانونگذاری، اجرائی و قضائی و همچنین استقلال و آزادی مطبوعات و همه دستگاه‌های ارتباط جمعی.
  4. همسازی ملی جمهوری خواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران به برابری کامل حقوق زن و مرد باور دارد.
  5. عدم تمرکز امور اداری و واگذاری امور محلی به نهادهای انتخابی آنان، از روستا تا استان.
  6. پاسداری بی چون و چرا از سلامت و بالندگی زبان و فرهنگ مشترک ملی و کلیهٔ زبان‌های دیگر ایران زمین و فرهنگ‌های محلی ایران به عنوان گنجینه‌های اصلی تشکیل دهندهٔ مبانی هویت ملی مردم ایران.

اهداف[ویرایش]

  1. جایگزین ساختن جمهوری اسلامی با جمهوری ایران و برچیدن کلیت این نظام دینی با قدرت معنوی و مادی و اقدام عملی ملت ایران و نیز با پرهیز از خشونت، با اعتراضات و تظاهرات عمومی و رد هرگونه دخالت مستقیم یا غیر مستقیم بیگانگان.
  2. ما امکان جایگزینی جمهوری اسلامی و برقراری صلح اجتماعی و دموکراسی را در یک ائتلاف گسترده از نیروهای دموکرات، لائیک، بدور از هر نوع هژمونی‌طلبی، عاری از هر نوع تفکرات و دخالت‌های عوامل جمهوری اسلامی و مستقل از هر قدرت خارجی می‌بینیم.
  3. شهروندان ایرانی در امور خود از طریق انتخابات آزاد در رده‌های گوناگون کشوری، از روستا تا استان و همچنین نمایندگان مجلس شورای ملی را انتخاب و از این طریق در اداره امور کشور مشارکت می‌کنند.
  4. در جمهوری ایران کارکنان بخش‌های خصوصی و دولتی و اصناف و پیشه وران از حق تشکیل انجمن‌ها و سندیکاهای آزاد و مستقل و حق دفاع از حقوق خود در برابر دولتِ کارفرما و سندیکاهای کارفرمائی برخوردارند.
  5. در جمهوری ایران انجمن‌های غیردولتی کشوری و بین‌المللی از آزادی و احترام کامل برخوردارند.
  6. در جمهوری ایران هیچ‌یک از مقامات کشوری موروثی نیستند. جمهوری مبتنی بر آزادی احزاب و پارلمانتاریسم است. دولت و اداره کنندگان کشور در برابر نمایندگان ملت در مجلس شورای ملی مسئول و پاسخگو هستند و نمایندگان منتخب ملت از مصونیت حقوقی برخوردارند.
  7. ایران متعلق به آحاد ملت آن است، همه مردمان در برابر قانون دارای حقوق و مسئولیت‌های مساوی هستند. در آن از هر گونه تبعیض و دادن حق ویژه به هر دلیل، به هرکس پرهیز می‌گردد. بالاترین مقامات کشوری از پارلمان رای اعتماد می‌گیرند.
  8. جامعه مدرن در جهت آزادی، عدالت، حقوق انسانی، استقلال، اخلاق و فرهنگ یک ملت و در عین حال در تعامل با همکاریهای علمی و فنی و مدیریتی جهانی عمل می‌کند. اداره ایران آینده برای این که به کمترین درصد از خطا برسد یابد افزون بر مشارکت مردم، از نیروی خلاق اهل فن و متخصصان شایسته و سیستم آموزشی مدرن و مراکز تحقیقاتی علمی پیشرفته استفاده کند تا سیستم اداره کشور زنده و فعال شود و به ارزش اضافی مادی و معنوی دست یابد در این راستا است که رشد سیاسی و اقتصادی در خدمت رشد فرهنگی و علمی قرار می‌گیرد.

کنگره نخست[ویرایش]

نخستین کنگره حزب در روزهای ۲۴ و ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲ میلادی برابر با سوم و چهارم تیرماه ۱۴۰۱ خورشیدی در پاریس برگزار شد. در این کنگره منوچهر تقوی بیات به عنوان دبیرکل و فرهنگ قاسمی به عنوان سخنگوی حزب انتخاب شدند.[۵][۶]

نشست همسازی ملی[ویرایش]

دومین نشست سالانه حزب سوسیال دموکرات و لائیک ایران و نخستین همایش همسازی ملی جمهوری خواهان دموکرات و لائیک در روزهای دوم و سوم تیرماه ۱۴۰۲خورشیدی برابر با ۲۳ و ۲۴ ژوئن ۲۰۲۳ میلادی در پاریس برگزار شد. بر اساس مصوبه این نشست همکاری ایرانیان با همسازی ملی جمهوریخواهان سوسیال دموکرات و لائیک ایران، منوط به گرایش به همسازی و درخواست و پذیرش اسناد: باور نامه، اهداف و مبانی ساختاری و سایر مصوبات آن می‌باشد.[۷][۸]

گروه همسازی ملی[ویرایش]

در حال حاضر این حزب به همراه ۴ سازمان سیاسی دیگر اندیشکده آگاهی و شناخت حزب آزادی و رفاه ایرانیان (آرا)، صدای زنان سوسیال دموکرات ایران، همگرایان سوسیال دموکراتیک ایران به عنوان پنج نهاد جمهوری‌خواه سوسیال دموکرات و لائیک-سکولار ایران برای ایجاد همسازی ملی جمهوری خواهان ایران فعالیت می‌کند.[۹]

ارگان[ویرایش]

تلویزیون و رسانه رنگین کمان؛ بنیاد آزادی اندیشه و بیان ارگان این حزب می‌باشد.[۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. https://rangin-kaman.net/اساسنامهجمهوریخواهان-سوسیال-دموکرات/
  2. https://melliun.org/iran/287089
  3. https://www.andishkade.net/حزب-سوسیال-دموکرات-و-لائیک-ایران/
  4. https://rangin-kaman.net/hamsaazi/
  5. https://iranglobal.info/node/182319
  6. http://jomhouri.com/jomhouri/?p=36224
  7. https://news.gooya.com/2023/06/post-77185.php
  8. https://www.jebhemelli.net/article/333/گزارشی-از-یک-پیروزی-دومین-نشست-سالانه-حزب-سوسیال-دموکرات-و-لائیک-ایران
  9. https://rangin-kaman.net/بیانیه-پنج-نهاد-جمهوری-خواه-سوسیال-دمو/
  10. https://rangin-kaman.net/#