تیپ ۳۳ نیروی مخصوص المهدی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از تیپ ۳۳ المهدی)
تیپ ۳۳ نیروی مخصوص المهدی
فعال۵ اسفند ۱۳۶۰
کشورایران ایران
وفادارینیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران
رستهسپاه پاسداران انقلاب اسلامی
گونهپیاده‌نظام
نیروهای ویژه
نقشیگان رزمی
اندازهتیپ
بخشی ازنیروی زمینی سپاه پاسداران
قرارگاه مدینه منوره
پادگان/ستادجهرم، استان فارس
پشتیبانسپاه فجر فارس
نبردهاجنگ ایران و عراق جنگ داخلی سوریه
فرماندهان
فرماندهسرتیپ‌دوم پاسدار جواد امیرسالاری[۱]
فرماندهان برجستهعلی فضلی
محمدجعفر اسدی
مهدی سرور

تیپ ۳۳ نیروی مخصوص المهدی از تیپ‌های نیروی مخصوص نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، که ستاد فرماندهی و پادگان آن در شهر جهرم، استان فارس مستقر می‌باشد. این یگان در اسفندماه ۱۳۶۰ در خلال جنگ ایران و عراق تأسیس شد. در حال حاضر سرتیپ‌دوم پاسدار جواد امیرسالاری فرماندهی این تیپ را برعهده دارد.

تاریخچه[ویرایش]

لشکر ۳۳ المهدی از لشکرهای پیاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلال جنگ ایران و عراق بود، که در عملیات‌های فتح‌المبین، بیت‌المقدس، والفجر ۱ و والفجر ۲، خیبر، بدر، کربلای ۴ و کربلای ۵، بعنوان نیروی عمل‌کننده، مشارکت داشت.[۲]

در اسفندماه سال ۱۳۶۰ پیش از اجرای عملیات فتح‌المبین، در پی گسترش سازمان رزم سپاه پاسداران، تیپ ۳۳ المهدی نیز به‌عنوان زیرمجموعه لشکر ۷ فجر، از نیروهای استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، به فرماندهی علی فضلی تشکیل شد. پس از عملیات بیت‌المقدس، در تیرماه ۱۳۶۱ محمدجعفر اسدی به فرماندهی تیپ المهدی منصوب شد و تا پایان جنگ نیز در این جایگاه فعالیت نمود.[۳] پس از عملیات والفجر ۸ سازمان این تیپ، به لشکر ارتقاء یافت و از آن پس تحت عنوان لشکر ۳۳ المهدی به فعالیت خود ادامه داد. پس از جنگ ایران و عراق، لشکر ۳۳ المهدی به دو یگان مجزا تقسیم شد، که تیپ نیروی مخصوص ۳۳ المهدی در شهرستان جهرم و تیپ تکاور انصارالحجه در شهرستان فسا، استان فارس مستقر گردید.[۴] این یگان هم‌اکنون در قالب تیپ ۳۳ المهدی، به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

منابع[ویرایش]

  1. «فرمانده «تیپ نیروی مخصوص المهدی» جهرم معرفی شد». خبرگزاری شبستان. ۱۶ آبان ۱۴۰۰. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱.
  2. «برگزاری نخستین یادواره شهدای تیپ ۳۳ المهدی جهرم». خبرگزاری صدا و سیما. ۲۳ تیر ۱۳۹۶. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اكتبر ۲۰۱۹. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  3. «لشکر المهدی فارس در فتح خرمشهر». ایرنا. ۴ خرداد ۱۳۹۳.
  4. «تاریخچه لشکر ۳۳ المهدی». خبرگزاری دفاع‌مقدس. بایگانی‌شده از اصلی در پارامتر |پیوند بایگانی= نیاز به وارد کردن |تاریخ بایگانی= دارد (کمک).