باوانگ گورنگ

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
باونگ گورنگ
Bawang goreng
باونگ گورنگ ترد اندونزیایی یا شالت سرخ شده
گونهپیازداغ
خاستگاه اندونزی
مواد اصلیشالت

باونگ گورنگ (انگلیسی: Bawang goreng) یک چاشنی ترد شالت سرخ شده اندونزیایی است که معمولاً روغن‌پزی عمیق می‌شود و یک گارنیش محبوب برای پاشیدن روی غذاهای مختلف در آشپزی اندونزیایی است.[۱] باوانگ گورنگ کاملاً شبیه پیازداغ ترد است.

عناصر[ویرایش]

در مقایسه با پیاز، شالت از نظر اندازه بسیار کوچکتر است و رنگ شدیدتری دارد. قرمز مایل به ارغوانی، که در اندونزی به‌طور محلی به عنوان bawang merah (به روشنی "پیاز قرمز") شناخته می‌شود.[۱] شالت به صورت نازک برش داده می‌شود و در روغن پخت و پز فراوان سرخ می‌شود تا طلایی شود. آنها اغلب در یک شیشه محکم برای استفاده بعدی قرار می‌گیرند.[۲]

موارد استفاده[ویرایش]

باوانگ گورنگ طعم کمی تلخ و در عین حال خوش طعمی دارد. شالوت سرخ شده ترد را اغلب به عنوان چاشنی و همچنین گارنیش روی برنج بخارپز، برنج با نارگیل معطر، ناسی گورنگ، ساتای، سوتو، گادو گادو، بوبور ایام و بسیاری از غذاهای دیگر می‌پاشند. از آنها برای سبزیجات سرخ شده، سوپ، خورش، کاری، رشته فرنگی، برنج و سالاد به عنوان تاپینگ استفاده می‌شود.[۱] شالت سرخ شده باوانگ گورنگ از پیش بسته‌بندی شده در سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی در اندونزی و همچنین در فروشگاه‌های مواد غذایی آسیایی در خارج از کشور موجود است.

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ whattocooktoday (2013-02-06). "Indonesian Fried Shallots Crisp / Bawang Goreng". What To Cook Today (به انگلیسی). Retrieved 2020-04-11. خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «WTCT-Bawang Goreng» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).
  2. "Bawang Goreng(Fried Shallots) Recipe - Food.com". www.food.com. Retrieved 2020-04-11.