الجمال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
الجمال
نوعسیاسی، اجتماعی
قطعهفتگی
صاحب(ان) امتیازمیرزا محمدحسین اصفهانی
بنیانگذار(ان)مجدالاسلام کرمانی
سردبیرمیرزا محمدحسین اصفهانی
زبانفارسی

الجمال نام نشریه آزاد و مستقل و غیر دولتی بود که به‌مدت ۱۴ ماه یعنی از ۲۶ محرم۱۳۲۵ ق. تا ۲۶ ربیع‌الاول ۱۳۲۶ و در ۳۵ شماره در تهران چاپ میشد. صاحب امتیاز آن میرزا محمدحسین اصفهانی و ناشر خطابه‌ها و افکار سید جمال‌الدین واعظ اصفهانی بود.

مشخصات[ویرایش]

نام روزنامه از نام سید جمال‌الدین واعظ گرفته شده بود زیرا ناشر افکار و سخنرانی‌های او بود، به این جهت روزنامه ای منحصربه‌فرد بود که نظرات یک نفر را منعکس می‌کرد. صاحب امتیاز آن میرزا محمدحسین اصفهانی از دوستان و ارادتمندان سید جمال بود وی پس از کشته شدن سید، روزنامه دیگری بنام «جمالیه» را منتشر می‌کرد. بعضی معتقدند مؤسس واقعی روزنامه الجمال مجدالاسلام کرمانی است.[۱]

چاپ و توزیع[ویرایش]

قرار بود روزنامه به صورت هفتگی چاپ و توزیع گردد ولی بعضی شماره‌های آن دوهفته و بعضی ۲۰ روز و یک ماه فاصله انتشار داشت ولی به دلیل استقبال از آن بعضی از شماره‌ها تجدید چاپ میشد.

توزیع روزنامه ابتدا از طریق شبکه توزیع «ندای وطن» صورت می‌گرفت ولی بعداً به کتابخانه شرافت منتقل شد. قیمت یک نسخه در ایران ۱۰۰ دینار و در خارج سه شاهی بود، آبونمان سالیانه در تهران ۸ قران و در شهرهای دیگر ۱۰ قران بود.

محتوا[ویرایش]

روزنامه در چهار صفحه با قطع وزیری بزرگ چاپ می‌شد و سه شماره اول آن فقط به سخنرانی‌های سید جمال‌الدین اختصاص داشت ولی در شماره‌های بعدی مطالب گوناگون اجتماعی نوشته می‌شد.[۲]

پانویس[ویرایش]

  1. صدر هاشمی
  2. اسماعیل شمس

منابع[ویرایش]

  • شمس، اسماعیل (اول). فصلنامه مطبوعات بهارستان. ج. ۲. تهران: کتابخانه مجلس شورای اسلامی. ص. ۴۸۵. تاریخ وارد شده در |سال= را بررسی کنید (کمک); پارامتر |تاریخ بازیابی= نیاز به وارد کردن |پیوند= دارد (کمک)
  • صدرهاشمی، محمد (۱۳۲۷). تاریخ جراید و مجلات ایران. ج. اول. اصفهان. ص. ۲۵۰.