مارگرته دوم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از مارگریت دوم دانمارک)
مارگرته دوم
مارگرته دوم در سال ۲۰۱۲
ملکهٔ دانمارک
سلطنت۱۴ ژانویه ۱۹۷۲ – ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴
پیشینفردریک نهم
جانشینفردریک دهم
زاده۱۶ آوریل ۱۹۴۰ ‏(۸۳ سال)
کپنهاگ، دانمارک
همسر
فرزند(ان)فردریک دهم
شاهزاده یواخیم
نام کامل
مارگریت الکساندرین تورهیلدور اینگرید
دودماندودمان گلوکسبورگ
پدرفردریک نهم
مادراینگرید سوئدی

مارگرته دوم با نام کامل مارگرِته الکساندرینه تورهیلدور اینگرید (به دانمارکی: Margrethe Alexandrine Þórhildur Ingrid) (زادهٔ ۱۶ آوریل ۱۹۴۰) از اعضای خانواده سلطنتی دانمارک است که از پس از مرگ پدرش شاه فردریک نهم در ۱۴ ژانویه ۱۹۷۲ تا زمان کناره‌گیری اش در سال ۲۰۲۴ ملکهٔ دانمارک بود. او در زمان کناره‌گیری دیرپاترین رئیس کشور در اروپا بود.

مارگرته به خاطر اشتیاق شدیدش به باستان‌شناسی شناخته شده‌است و در کاوش‌های بسیاری، از جمله در ایتالیا، مصر، دانمارک و آمریکای جنوبی شرکت جسته‌است.[۱] او در این علاقه با پدربزرگ فقیدش گوستاو آدولف ششم، که در سال ۱۹۶۲ مدتی را با او به از زیر خاک بیرون آوردن دست‌ساخته‌ها در نزدیکی اتروریا گذراند، مشترک است.[۲]

به سال ۲۰۲۱، مارگرته به عنوان فرمانروا، میزبان ۴۲ سفر دولتی رسمی بوده و ۵۴ سفر دولتی خارجی انجام داده‌است.[۳][۴] علاوه بر این، ملکه و خانواده سلطنتی سفرهای خارجی متعدد دیگری نیز انجام داده‌اند.[۳] حمایت از سلطنت در دانمارک بالا بوده و همچنان در حدود ۸۲٪ است، و محبوبیت شخصی مارگرته نیز بالا است.[۲][۵]

کناره‌گیری از قدرت[ویرایش]

مارگرته در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴، به نفع پسرش شاهزاده فردریک از سلطنت کناره‌گیری می‌کند.

زندگی‌نامه[ویرایش]

مارگرته در ۱۶ آوریل ۱۹۴۰ و یک هفته پس از اشغال دانمارک به‌دست نیروهای آلمان نازی در کپنهاگ زاده شد. او دوران جنگ را در کشورش گذراند و به مدرسه‌ای در کپنهاگ رفت. او سپس تحصیلاتش را در دانشگاه‌های کپنهاگ، آرهوس در یوت لاند، کمبریج، مدرسه اقتصاد لندن و سوربن ادامه داد. در ۱۹۵۳ و به دنبال تغییر در قانون اساسی دانمارک که حقّ جانشینی پادشاه را به زنان خانوادهٔ سلطنتی نیز اعطا می‌نمود، مارگریت که بزرگ‌ترین دختر شاه فردریک نهم بود به عنوان وارث تاج و تخت دانمارک معرّفی شد. بدین ترتیب او پس از رسیدن به ۱۸ سالگی مرتباً در میتینگ‌های مربوط به شورای حکومتی شرکت می‌جست تا برای انجام وظایف آتی خود آماده گردد.

شاهدخت مارگرته در ۱۰ ژوئن ۱۹۶۷ با کُنت هانری دو لابورد دو مونپِزا از دیپلمات‌های فرانسوی ازدواج نمود و کنت هانری به دنبال این ازدواج به شاهزاده هانریک تغییر عنوان یافت. نخستین فرزند آنها، شاهزاده فردریک (ولیعهد دانمارک) در ۲۶ مه ۱۹۶۸ به‌دنیا آمد و دومین پسرشان شاهزاده یواخیم در ۷ ژوئن ۱۹۶۹ زاده شد.

در ۱۴ ژانویهٔ ۱۹۷۲ فردریک نهم درگذشت و مارگریت با عنوان مارگرته دوم ملکهٔ دانمارک شد.

نگارخانه[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Scocozza, Benito (1997). Politikens bog om danske monarker (1. udg ed.). København: Politiken. pp. 204–5. ISBN 87-567-5772-7. OCLC 57288915.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ Montgomery-Massingberd, Hugh, ed. (1977). Burke's Royal Families of the World. MCMLXXVII. Vol. I. London: Burke's Peerage Limited. pp. 62–3. ISBN 0-85011-023-8. OCLC 18496936.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ "Stats- og officielle besøg" [State and official visits]. Kongehuset (به دانمارکی). 2020-08-04. Archived from the original on 25 June 2021. Retrieved 2021-06-23.
  4. Bak, Lene Skriver (2017-08-30). "Se de 52 lande, hvor dronning Margrethe har været på statsbesøg". BILLED-BLADET (به دانمارکی). Retrieved 2021-06-23.
  5. Stjer, Christian (2012-06-02). "Danskerne er vilde med kongehuset | Voxmeter" (به دانمارکی). Archived from the original on 5 October 2022. Retrieved 2021-06-23.
  • "Margrethe II" (به انگلیسی). Britannica Online Encyclopedia. Retrieved 30 January 2011.