خالصتان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پرچم پیشنهادی برای خالصتان.

خالصتان (به پنجانی: ਖ਼ਾਲਿਸਤਾਨ) یا جنبش خالصستان (خالستان)[۱] نام گروهی سیاسی و جدایی‌طلب در ایالت پنجاب هند است که قصد برپایی کشوری جداگانه و ویژه برای سیک‌ها به نام خالصتان در این ایالت را دارد.

جنبش خالصتان در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در ایالت پنجاب هند اوج گرفت، سیک‌ها در این ایالت اکثریت دارند و پنجاب خاستگاه این مذهب است.[۱]

پیشینه[ویرایش]

در دهه ۱۹۲۰، بر اثر اوج‌گیری مبارزات ملی و طرح مسئله کنترل معابد سیک‌ها، درگیری‌هایی میان سیک‌ها و عوامل دولتی رخ داد که منجر به ناامنی و آشوب در امریتسار گردید. در دهه‌های بعد و همزمان با استقلال هند در ۱۹۴۷م/۱۳۲۶ش، زمینه برای ایجاد ایالت مستقل سیک‌ها به نام خالصتان مهیا شد و به سبب درگیری‌هایی میان مسلمانان، هندوها و سیکها، امریتسار متحمل خسارات و خرابی‌های بسیاری گردید.

در دوره نخست‌وزیری ایندیرا گاندی، در نخستین ماه‌های ۱۹۸۴م، در پی فعالیت‌های استقلال‌طلبانه افراطیون سیک اغتشاشاتی در امریتسار به وقوع پیوست و به دنبال آن، افراطیون به ذخیره کردن سلاح در معبد طلایی پرداختند. دولت هند در شب ۵ ژوئن ۱۹۸۴م/۱۶ خرداد ۱۳۶۳ش دستور داد نظامیان وارد محوطه معبد امریتسار[۲] شوند که با آتش سنگین مدافعان معبد روبه‌رو گردیدند.[۳] مقاومت دو روز بعد، درهم شکست. در این فاجعه ۵۵۴ نفر از مدافعان و اهالی شهر کشته، و ۱۲۱ نفر زخمی شدند. تلفات نظامیان ۹۲ کشته، و ۲۷۸ مجروح اعلام شد. به دستور ایندیرا گاندی در ۲۵ سپتامبر همان سال، ارتش از معبد طلایی خارج شد.

منابع[ویرایش]

  • Harjinder Singh Dilgeer. "Sikh History" in 10 volumes (volumes 7,8،9). Waremme, Belgium: Sikh University Press, ۲۰۱۰–۱۱.
  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «کانادا سه نفر را به ظن قتل یک فعال برجسته سیک در سال گذشته دستگیر کرد». BBC News فارسی. ۲۰۲۴-۰۵-۰۳. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۰۴.
  2. «Sikhism: Origins of Sikhism». BBC (به انگلیسی). ۲۰۰۹-۰۹-۳۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۰۴.
  3. «چرا هند دربارهٔ جنبش سیک‌های خالصتان نگران است؟». ایندیپندنت فارسی. ۲۰۲۳-۱۰-۰۷. دریافت‌شده در ۲۰۲۴-۰۵-۰۴.