حسین فریدون: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Ehsan-2244 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
Ehsan-2244 (بحث | مشارکت‌ها)
بدون خلاصۀ ویرایش
برچسب‌ها: ویرایش همراه ویرایش از وبگاه همراه
خط ۴۵: خط ۴۵:
|signature =
|signature =
}}
}}
'''حسین فریدون''' (زاده [[۱۳۴۲]] در [[سرخه]])، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران، مشاور [[وزیر امور خارجه ایران|وزیر امور خارجه]]، از اعضاء [[تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران]]<ref name="entekhab.ir">[http://www.entekhab.ir/fa/news/191015/حسین-فریدون-به-مذاکرات-هسته-ای-در-ژنو-پیوست-حضور-بی-سابقه-علی-اکبر-صالحی-در-مذاکرات-به-چه-معناست-فردا-برگزاری-مذاکرات-ایران-و-آمریکا-در-سطح-وزیران /حسین فریدون به مذاکرات هسته‌ای در ژنو پیوست / حضور بی‌سابقه علی اکبر صالحی در مذاکرات به چه معناست؟ / فردا؛ برگزاری مذاکرات ایران و آمریکا در سطح وزیران] انتخاب</ref> است. او پیش از این فرماندار [[نیشابور]] و پس از آن فرماندار [[کرج]] در اوایل انقلاب، [[سفیر]] سابق ایران در مالزی بوده است.<ref name="khordadnews.ir">http://khordadnews.ir/news/4196</ref> او در اغلب جلسات [[هیئت دولت]] شرکت کرده و در اغلب موارد در کنار [[حسن روحانی]] است.<ref>[http://www.tabnak.ir/fa/news/351184 حکم روحانی برای فریدون]</ref> فریدون همچنین به عنوان عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جلسات نهایی مذاکرات ایران و [[گروه پنج به علاوه یک]] حضور داشت او تسلط کامل به زبان انگلیسی دارد.
'''حسین فریدون''' (زاده [[۱۳۴۲]] در [[سرخه]])، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران، مشاور [[وزیر امور خارجه ایران|وزیر امور خارجه]]، از اعضاء [[تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران]]<ref name="entekhab.ir">[http://www.entekhab.ir/fa/news/191015/حسین-فریدون-به-مذاکرات-هسته-ای-در-ژنو-پیوست-حضور-بی-سابقه-علی-اکبر-صالحی-در-مذاکرات-به-چه-معناست-فردا-برگزاری-مذاکرات-ایران-و-آمریکا-در-سطح-وزیران /حسین فریدون به مذاکرات هسته‌ای در ژنو پیوست / حضور بی‌سابقه علی اکبر صالحی در مذاکرات به چه معناست؟ / فردا؛ برگزاری مذاکرات ایران و آمریکا در سطح وزیران] انتخاب</ref> است. او پیش از این فرماندار [[نیشابور]] و پس از آن فرماندار [[کرج]] در اوایل انقلاب، [[سفیر]] سابق ایران در مالزی بوده است.<ref name="khordadnews.ir">http://khordadnews.ir/news/4196</ref> او در اغلب جلسات [[هیئت دولت]] شرکت کرده و در اغلب موارد در کنار [[حسن روحانی]] است.<ref>[http://www.tabnak.ir/fa/news/351184 حکم روحانی برای فریدون]</ref> فریدون همچنین به عنوان عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جلسات نهایی مذاکرات ایران و [[گروه پنج به علاوه یک]] حضور داشت ؛ او تسلط کامل به زبان انگلیسی دارد.


== زندگی‌نامه ==
== زندگی‌نامه ==

نسخهٔ ‏۲۸ نوامبر ۲۰۱۶، ساعت ۲۰:۳۲

حسین فریدون
دستیار ویژه رئیس جمهور ایران
دوره مسئولیت
۲۰ مهر ۱۳۹۲ – تاکنون
رئیس‌جمهورحسن روحانی
مشاور رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک
مجمع تشخیص مصلحت نظام
دوره مسئولیت
۱۳۷۱ – ۱۳۹۲
سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی
فرماندار کرج
فرماندار نیشابور
اطلاعات شخصی
زاده۱۳۴۲
سرخه، سمنان
ملیت ایران
حزب سیاسیاعتدال گرا
هیئت دولتدولت یازدهم

حسین فریدون (زاده ۱۳۴۲ در سرخه)، دستیار ویژه رئیس جمهور ایران، مشاور وزیر امور خارجه، از اعضاء تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران[۱] است. او پیش از این فرماندار نیشابور و پس از آن فرماندار کرج در اوایل انقلاب، سفیر سابق ایران در مالزی بوده است.[۲] او در اغلب جلسات هیئت دولت شرکت کرده و در اغلب موارد در کنار حسن روحانی است.[۳] فریدون همچنین به عنوان عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در جلسات نهایی مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک حضور داشت ؛ او تسلط کامل به زبان انگلیسی دارد.

زندگی‌نامه

قبل از انقلاب ۱۳۵۷

حسین فریدون، قبل از پیروزی انقلاب، در کنار حسن روحانی مشغول مبارزه علیه رژیم پهلوی بوده است. حسن روحانی در بخشی از کتاب خاطراتش در مورد برادرش می‌نویسد:

حسین فریدون پیش از انقلاب در مبارزه علیه رژیم پهلوی همواره پیشگام بوده و جز فعالین این عرصه به شمار می‌رفته است؛ حسین آقا همچنین در زمان بازگشت حضرت امام به کشور در ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷، جزء تیم حفاظتی و امنیتی بوده است و مسئولیت برقراری نظم و مدیریت مراسم انتقال امام از فرودگاه به بهشت زهرا را بر عهده داشته است.

[نیازمند منبع]

همچنین در بازه یازده روزه پیروزی انقلاب، به وظایف حفاظتی و امنیتی خود در نگهداری از زندانیان سیاسی و اعضای ارشد ساواک، مشغول بوده است.[نیازمند منبع]

پس از انقلاب

پس از انقلاب، حسین فریدون به عنوان فرماندار نیشابور و پس از آن به عنوان فرماندار کرج منصوب شد و پس از حضور در دوران جنگ ایران و عراق وارد وزارت خارجه شد.

حسین فریدون، پس از آن به مدت ۸ سال به عنوان سفیر ایران در مالزی منصوب شد سپس، به مدت چند سال به عنوان یکی از نمایندگان ایران در سازمان ملل متحد مشغول به فعالیت شد. وی پس از بازگشت به ایران، به عنوان مشاور رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و همچنان هم در این مقام حضور دارد.

سمت‌ها

جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، حسین فریدون، دستیار ارشد رئیس جمهور ایران و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای وین

بر اساس خاطرات حسن روحانی، حسین فریدون در ۱۲ بهمن ۱۳۵۷ در زمان بازگشت سید روح‌الله خمینی به ایران، جزء تیم حفاظتی و امنیتی بوده است و مسئولیت برقراری نظم و مدیریت مراسم انتقال سید روح‌الله خمینی از فرودگاه مهرآباد به بهشت زهرا را بر عهده داشته است.

در بازه یازده روزه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به وظایف حفاظتی و امنیتی خود در نگهداری از زندانیان سیاسی و اعضای ارشد ساواک، مشغول بوده است.[۲]

حسین فریدون در اوایل پیروزی انقلاب، فرماندار نیشابور و بعد از مدتی فرماندار کرج سپس سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی و از سفرای ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک و تا قبل از ریاست جمهوری حسن روحانی، به عنوان مشاور وزیر امور خارجه بوده است.[۴] وی در اولین روزهای بعد از انقلاب فرماندار نیشابور و مدتی فرماندار کرج بود، سپس به مدت ۸ سال به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی فعالیت داشت و چند سال هم از سفرای ایران در سازمان ملل متحد بود و سپس مشاور وزیر امور خارجه گردید.[۵] پس از بازگشت به ایران به عنوان مشاور رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک تعیین شده و تا پایان ریاست حسن روحانی در این مرکز در این سمت قرار داشت.[۲]

دستیار ویژهٔ رئیس جمهور و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای

با آغاز بکار دولت یازدهم حسن روحانی، پس از مدتی حسین فریدون به عنوان دستیار ویژهٔ رئیس جمهور منصوب شد و کمی بعد در جریان مذاکرات لوزان و وین به تیم مذاکره کنندهٔ هسته‌ای پیوست[۱] و تا پایان مذاکرات و انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک، در جلسات مذاکرات هسته‌ای ایران و پنج بعلاوه یک حضور داشت.

عیادت از مهدی کروبی

در ۱۷ آذر ۱۳۹۴ و به دنبال عمل جراحی پای مهدی کروبی، دبیر کل حزب اعتماد ملی و از نامزدهای معترض به نتایج انتخابات ۱۳۸۸ که در حصر خانگی به سر می‌برد، حسین فریدون، دستیار ویژهٔ حسن روحانی، به عنوان نمایندهٔ ویژهٔ رئیس جمهور به دیدار وی رفته و از او عیادت نمود.[۶]

منابع

پیوند به بیرون