مرزبن

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
مرزبن
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانگلستان
شهرستانآزادشهر
بخشبخش مرکزی شهرستان آزادشهر
دهستانخرمارود شمالی
نام محلیمرزبان
مرزبن بر ایران واقع شده‌است
مرزبن
۳۷°۰۳′۴۳″ شمالی ۵۵°۱۳′۵۰″ شرقی / ۳۷٫۰۶۱۹۴°شمالی ۵۵٫۲۳۰۵۶°شرقی / 37.06194; 55.23056
مردم
جمعیت1531
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا324m
آب‌وهوا
میانگین دمای سالانه12سانتی گراد
اطلاعات روستایی
وبگاه رسمیwww.marzbon.ir

روستای مرزبن یکی از روستاهای استان گلستان و از توابع شهرستان آزادشهر است و در ۶ کیلومتری شهر آزادشهر و در پای کوه واقع شده‌است. شغل بیشتر مردم این روستا، کشاورزی، باغداری و کامیونداری است که محصولات مهم کشاورزی آن برنج و گندم است و مهم‌ترین محصولات باغی آن آلو، هلو، انار و… است.

نامگذاری[ویرایش]

علت نام گذاری روستا محل قرارگیری آن می‌باشد.روستای مرزبن در دامنه کوه قرار گرفته‌است و در واقع در مرز بین دشت و کوه قرار داد و بن نیز از کلمه بنه به معنای منزلگاه گرفته شده و در اینجا به معنای محل و مکان سکونت و قرار گرفتن می‌باشد. پس مرزبن یعنی محل سکونت و منزلگاه در کوهپایه. [۱]

تاریخچه[ویرایش]

بنابر اطلاعات به‌دست آمده از منابع ثبت شده همچون فرهنگ جغرافیایی ایران جلد سوم، مرزبن از روستاهای قدیمی و بزرگ منطقه به حساب می‌آید که قدمت آن از تمامی روستاهای اطراف و حتی شهر آزادشهر نیز بیشتر بوده‌است، همچنین قدمت روستای کنونی مرزبن به حدود ۳۰۰ سال می‌رسد. ولی اگر قدمت و تاریخ مردمانی که این روستا را بنا کرده‌اند مورد بررسی قرار گیرد قدمت آن به بیش از ۱۰۰۰ سال خواهد رسید. روستای مرزبن در گذشته دو بار به علت آتش‌سوزی ویران شده بود.

مکان‌های تاریخی[ویرایش]

روستای تاریخی لاشو[ویرایش]

مردمان گذشته مرزبن در منطقه‌ای در جنگل به نام لاشو می‌زیستند، امروزه منطقه لاشو در بخش شمالی روستا قرار دارد و بقایای کمی از آن به یادگار مانده‌است.

آسیاب آبی[ویرایش]

آسیابی آبی در بخش شمالی روستا در منطقه‌ای به نام کلاغکلو قرار دارد و قدمت آن به حدود۱۵۰ سال می‌رسد.

تپه‌های باستانی[ویرایش]

تپه‌های باستانی زیادی در اطراف روستا قرار دارن که همگی گواهی بر تاریخ طولانی مرزبن می‌دهند. ۴ تپه که هر یک منطقه‌ای را پوشش می‌دهند. یک تپه در بخش شمالی که متصل به جنگل است، تپه‌ای دیگر در بخش جنوبی که در گذشته درون جنگل قرار داشته بود ولی با آباد کردن زمین‌ها این تپه در بین زمین‌های کشاورزی قرار گرفته‌است. تپه سوم در غرب روستا و بر روی کوه قرار دارد و تپه چهارم در ضلع شمال غربی قرار گرفته‌است.

موقعیت جغرافیایی[ویرایش]

این روستا در مختصات ۳۷درجه و ۰۳دقیقه و ۴۳ثانیه شمالی و ۵۵درجه و ۱۳دقیقه و ۵۰ثانیه شرقی قرار دارد. مرزبن از شمال به جاده بین‌المللی آزادشهر-شاهرود. از جنوب به جنگل‌های هیرکانی. از شرق به شهر نوده خاندوز و از غرب به روستای کوهمیان و سرکهریزا محدود می‌شود.

مرزبن در محدوده کوهپایه قرار دارد و از چند جهت با جنگل‌های هیرکانی محصور می‌شود به همین دلیل از تفرجگاه‌های جنگلی زیبا و غنی برخوردار می‌باشد. همچنین روستای مرزبن در ارتفاع تقریبی ۳۲۰ متری از سطح آب‌های آزاد قرار دارد که این موضوع باعث شده‌است تا آب و هوایی مطبوع و متفاوت نسبت به شهر و روستاهای اطراف داشته باشد.

جمعیت[ویرایش]

براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۹۵) مرکز آمار ایران تعداد خانوار این روستا برابر ۴۵۴ می‌باشد و جمعیت این روستا برابر ۱۵۳۱ نفر می‌باشد که تعداد ۷۶۸ این افراد را مردان و ۷۶۳ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند. زبان مردم روستای مرزبن، زبان فارسی با گویش محلی می‌باشد. مذهب همهٔ مردم روستا شیعه می‌باشد[۲]

مراسمات[ویرایش]

مردم روستای مرزبن همانند دیگر شهرها و روستاهای ایران مراسمات ملی و مذهبی را برگزار می‌کنند، اما بپردازیم به این مراسمات

مذهبی[ویرایش]

مراسمات مذهبی این روستا بیشتر در مسجد جامع و فاطمیه محل برگزار می‌شود که این مراسمات شامل: اعتکاف، جشن نیمه شعبان، جشن ولادت ائمه اطهار، عزاداری شهادت ائمه، مراسم روز ازدواج (ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س))، دسته روی، حلیم پزان، جشن مبعث پیامبر اسلام، محفل انس با قرآن و …

جشن نیمه شعبان[ویرایش]

هر ساله مردم روستا با همراهی هیئت امنا مسجد، دهیاری و شورای محل، اعضای پایگاه خواهران و برادران و کانون فرهنگی هنری محراب؛ جشن با شکوهی در سالروز ولادت حضرت مهدی (عج) در محل میدان مسجد برگزار می‌کنند.

این جشن پس از اقامه نماز مغرب و عشا به جماعت آغاز و شامل هنرنمایی گروه سرود روستا، هنرمندان شهرستان و استان، سخنرانی امام جماعت روستا، اعتا جایزه و نورافشانی می‌باشد.

این مراسم در حضور مهمانانی همچون فرماندار شهرستان آزادشهر، بخشدار بخش مرکزی آزاد شهر، امام جمعه شهرستان، مسئولین ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات، فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی و دیگر مسئولین شهرستانی برگزار می‌شود.

ماه محرم[ویرایش]

دهه محرم عمده مراسمات مذهبی این روستا را شامل می‌شود؛ هر ساله مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع)، توسط بانوان و مردان شریف مرزبن در مسجد جامع و فاطمیه و ابوالفضلیه روستا برگزار می‌شد.

علاوه بر آن جوانان روستا در این ایام ایستگاه‌های صلواتی و سقاخانه ای ایجاد و در آن فعالیت می‌کنند.

همچنین هیئت زنجیر زنی روستا تحت عنوان (هیئت زنجیر زنی قمر بنی هاشم) که دارای بیش از ۵۰۰ عضو می‌باشد در این ماه به عزاداری، سینه زنی، زنجیر زنی و … می‌پردازند.

تعزیه خوانی[ویرایش]

در یک دهه اخیر یکی از مهم‌ترین مراسمات فرهنگی مذهبی مرزبن تعزیه خوانی می‌باشد.

گروه تعزیه «نینوا» سال ۱۳۹۰ در روستای مرزبن توسط گروهی از جوانان تأسیس گردید. این گروه فعالیت خود را در محرم همان سال با تعداد اندکی تعزیه خوان آغاز کرد. خوش بختانه با حمایت مردم شریف روستا و کمک‌هایشان این گروه علاوه بر روستای مرزبن در روستاهای شهرستان آزادشهر و دیگر شهرستان‌های استان به فعالیت می‌پردازد.

تعزیه خوانی مرزبن در شب شام غریبان امام حسین (ع) در محل مدرسه شهیدابراهیم بذرافشان اجرا می‌شود و مورد استقبال مردم شهرستان قرار می‌گیرد.

مراسمات ملی فرهنگی[ویرایش]

در روستای مرزبن سالانه یک جشنواره بزرگ غذا با کمک بهورزان خانه بهداشت و شورا و دهیار و اعضای پایگاه خواهران و برادران برگزار می‌شود.

هرساله یک روز مردم مراسمی تحت عنوان پیاده‌روی همگانی برگزار می‌کنند و به یکی از تفرجگاه‌های روستا می‌روند و در آنجا به بازی‌های بومی محلی و پخت آش‌های محلی می‌پردازند.

از دیگر مراسمات می‌توان به: مراسم روز درخت کاری (که در مدارس و معابر روستا صورت می‌گیرد)، جشن دهه فجر، یادواره شهدا و … اشاره کرد

طبیعت[ویرایش]

موقعیت مکانی مرزبن باعث شده‌است که این روستا در جوار جنگل‌های انبوه هیرکانی قرار بگیرد و مناظر زیبایی را ایجاد کند. از جاذبه‌های گردشگری روستای مرزبن می‌توان به جنگل رقو (ریقو)، چاله فیکی، ارقچا (القچا)، تیکه شدوئی (تراشته شدو) و … اشاره کرد

لاشو[ویرایش]

آبشار لاشو نام آبشاری در جنوب مرزبن است که نام آن برگرفته از روستایی قدیمی در نزدیکی‌های آن است.

آبشار لاشو آبشاری دائمی است که از ۴ چشمه، سر چشمه می‌گیرد و از دو سنگ روسوبی بزرگ تشکیل شده‌است، آب این آبشار برای استفاده کشاورزی به روستاهای اطراف می‌رود

امکانات[ویرایش]

روستای مرزبن دارای آب‌بندان بزرگی است که در شمال روستا قرار گرفته و هر ساله برای پرورش ماهی استفاده می‌شود و از آب آن نیز برای کشاورزی استفاده می‌گردد. این روستا دارای امکاناتی نظیرمسجد، فاطمیه، خانه بهداشت، پایگاه مقاومت بسیج برادران و خواهران، دفتر شورای اسلامی، مدرسه، پست بانک، گرمابه عمومی، سالن ورزشی، زمین چمن و… است. در این روستاطرح هادی نیز اجرا شده‌است

نگارخانه[ویرایش]

[[پرونده

مرزب.jpg|وسط|بندانگشتی]]

منابع[ویرایش]

شهرستان آزادشهر

روستاهای شهرستان آزادشهر

[۱]واژه یاب معنی مرزبن

[۲] سرشماری عمومی نفوس و مسکن (۱۳۹۵)

پانویس[ویرایش]