زهرا نویدپور

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
(تغییرمسیر از نویدپور، زهرا)
زهرا نویدپور
زهرا نویدپور
زادهٔ۱۳۶۹
درگذشت۱۶ دی ۱۳۹۷
خانه مادری در ملکان
ملیتایرانی
شهروندیایران
شناخته‌شده برایشاکی نماینده ملکان در مجلس دهم به اتهام آزار جنسی
شهر زادگاهملکان


زهرا نویدپور (زاده ۱۳۶۹ - درگذشته ۱۶ دی ۱۳۹۷ در ملکان) اهل ملکان بود که علیه سلمان خدادادی، نماینده ملکان در مجلس دهم و رئیس وقت کمیسیون اجتماعی مجلس، اقامه دعوی کرد. او این نمایندهٔ مجلس را به تجاوز، آزار جنسی و سوءاستفاده از موقعیت متهم کرد. جسد او در ۱۶ دی ۱۳۹۷ در خانهٔ مادری او در شهر ملکان پیدا شد.

زندگی شخصی[ویرایش]

زهرا نویدپور، متولد ۱۳۶۹ در ملکان بود گفته می‌شود او به واسطهٔ همکاری سابق پدرش و خدادادی در سپاه، برای کار به این نمایندهٔ مجلس مراجعه کرده بود. همچنین گفته می‌شود او از همسرش طلاق گرفته بود.

افشاگری[ویرایش]

در آبان ۱۳۹۷ تصاویری در تلویزیون گوناز تی‌وی جمهوری آذربایجان[۱] پخش شد که منتسب به زهرا نویدپور بود. زهرا نویدپور با انتشار چند فایل صوتی و مصاحبه‌ای با تلویزیونی متعلق به جمهوری آذربایجان مدعی شده بود سال ۹۳ در پی درخواست استخدام از سوی سلمان خدادادی، نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌است.

خبرگزاری هرانا در تیر ۱۳۹۷ یک فایل صوتی منتشر کرد که گفته می‌شد صدای این نمایندهٔ مجلس است. در این فایل مکالمهٔ میان یک زن و یک مرد ضبط شده بود و مرد، مخاطب را با الفاظ تحقیرکننده، تهدید و تطمیع می‌کرد. هرانا مدعی است که اسنادی را دریافت کرده‌است که این نماینده مجلس به تازگی از سوی تعداد دیگری از دختران به تجاوز، آزار جنسی و سوءاستفاده از موقعیت متهم شده‌است.[۲]

نویدپور در ویدئویی منتسب به او دربارهٔ این اتهام گفته بود: «برای استخدام به دفتر نماینده مجلس رفته بوده و بعد از رد کردن پیشنهاد رابطه با زور مورد تجاوز قرار گرفته‌است.» او همچنین عنوان کرده که بعد از «تجاوز دائماً خود و خانواده‌اش تهدید به مرگ شدند.» این زن اهل ملکان، همچنین در این ویدئو گفته‌است که «پس از انتشار این خبر از شورای نگهبان با او تماس گرفته و گفته‌اند شکایت کند و از او حمایت می‌کنند. بعد از آن وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه بازجویی اش کردند و مدارک را از او گرفتند و کسی حمایت نکرد.»[۳]

پیگیری قضایی[ویرایش]

در مصاحبه تلویزیونی نویدپور گفته بود که در خرداد ۹۷ به هیئت نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس، شورای نگهبان و سپس به دادگاه ملکان از خدادادی شکایت کرده بود.

گفته می‌شود علیرغم پیگیری‌های قضایی نویدپور و نیز پیگیری‌های حقوقی اعلمی از طریق چند تن از نمایندگان مجلس، پرونده این شکایت همچنان بی‌نتیجه مانده‌است. نویدپور هم‌چنین در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بود توسط افراد ناشناس و اطرافیان خدادادی، بارها به «اسیدپاشی» و «مرگ» تهدید شده و این موضوع را به دادگاه هم اطلاع داده بود.

در نامه‌ای دست‌نویس که هرانا آن را منتشر کرده و مدعی است آن را زهرا نویدپور خطاب به قاضی پرونده خود نوشته‌است، نویسنده ادعا کرده‌است که تهدیدها علیه او به صورت شبانه‌روزی توسط عوامل مشکوکی تشدید شده و تقاضای «تأمین امنیت جانی» کرده‌است. بر روی نامه تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۹۷ درج شده‌است.

نویدپور در گزارش تلویزیونی مدعی شده بود سلمان خدادادی در جلسه دوم دادگاه تهران اتهام خود را پذیرفته‌است و قاضی برای او قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی صادر کرده‌است. او همچنین گفته بود، قاضی پرونده قول صدور رای قریب‌الوقوع را داده‌است. همچنین گزارش شده‌است که در ۵ آذر ۹۷، زهرا نویدپور از ارسال پرونده از تبریز به تهران خبر داده و از «وقت‌کشی» در بررسی به شکایتش اعلام نارضایتی کرده بود.

مرگ[ویرایش]

جسم بی‌جان زهرا نویدپور، روز یکشنبه ۱۶ دی ۹۷ در منزل مادرش در شهر ملکان در آذربایجان شرقی پیدا شد.[۴] این دختر ۲۸ ساله در حالی به بیمارستان فارابی منتقل شده که علائم حیاتی در بدن وی نبوده‌است.[۲] خبر مرگ این زن جوان را مهدی کوخیان، فعال سیاسی این شهرستان خبری کرده بود که ۱۷ مرداد ماه ۹۹ در شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال با مصاحبه تصویری جریان را شرح داد.

علت مرگ[ویرایش]

با این‌که گفته‌ها حاکی از آن است که این زن ۲۸ ساله با «خودکشی» به زندگی خود پایان داده‌است اما یک وکیل دادگستری که به این زن مشاوره حقوقی می‌داده در گفت‌وگویی با دویچه‌وله در مورد مرگ طبیعی یا خودکشی این زن ابراز تردید کرده‌است.[۵]

با این وجود دادستانی شهرستان ملکان دو روز بعد از انتشار خبر مرگ زهرا نویدپور بیانیه داد و اعلام کرد علت مرگ او «در ظاهر» خودکشی بوده‌است.[۶] مهدی علیمرادی در گفتگو با خبرگزاری مهر گفته بود: «دو روز قبل دختر جوانی به نام زهرا نویدپور در ملکان خودکشی کرده و این موضوع محرز شده‌است. در ظاهر خودکشی صورت گرفته و برای مشخص شدن جزئیات و دلایل این موضوع جسد متوفی به پزشکی قانونی اعزام شده تا بررسی‌های دقیق و علمی روی جسد متوفی انجام شود».[۷]

واکنش متهم[ویرایش]

سلمان خدادادی به این خبر واکنشی نشان نداده‌است. این نمایندهٔ مجلس در گفتگو با رویداد۲۴ گفته‌است که در میدان ولیعصر (محلی که نویدپور به عنوان دفتر کار خدادادی نام برده بود) دفتری ندارد.

حکم دادگاه[ویرایش]

در ۲۲ اسفند ۱۳۹۷، سایت خبری رکنا اعلام کرد خدادادی برای پرونده خانم نویدپور با اتهام «رابطه نامشروع» به ۲ سال انفصال از خدمت و تبعید و ۹۹ ضربه شلاق از سوی شعبه ۵ دادگاه کیفری استان تهران محکوم شده‌است. این حکم قطعی نبوده و در صورت اعتراض طرفین پرونده در دادگاه تجدید نظر بررسی مجدد خواهد شد.[۸] در این گزارش، قاضی بر اساس مدارک موجود در پرونده، متهم را از تجاوز مبری دانسته اما اتهام رابطه نامشروع را پذیرفته بود.[۹] با این وجود روز بعد از انتشار این خبر، دبیر سرویس پارلمان خبرگزاری فارس در توییتر خود نوشت: «تا این لحظه هیچ منبع معتبری حاضر به تأیید این خبر نشده و پیگیری‌های بنده تاکنون از قوه مقننه از رد چنین محکومیتی حکایت دارد.»

حواشی و بازتاب‌ها[ویرایش]

در فروردین ۱۳۹۸ فیلمی منتسب به مادر زهرا نویدپور منتشر شد که در آن خطاب به سیدابراهیم رییسی، رئیس قوه قضاییه، می‌گوید: «زیر فشار هستیم و نمی‌گذارند تکان بخوریم. هیچ‌کس به درد ما رسیدگی نمی‌کند. نه عریضه‌نویسان عریضه می‌نویسند برایمان و نه وکیل‌ها به حرف‌هایمان گوش می‌دهند. آدم‌های سلمان خدادادی اجازه هیچ‌کاری را نمی‌دهند. به درد ما رسیدگی کنید.»

اکبر اعلمی در تلگرام خود از سکوت مطبوعات داخل ایران و مسئولان و نمایندگان مجلس در مقابل شکایت خانم نویدپور ابراز تاسف می‌کند و می‌نویسد: «از سنگ صدا درآمد اما از مطبوعات و اشخاص مسئول و نمایندگان مجلس صدا و کاری برنیامد تا لااقل در دفاع از متهم یا همکار خود به افکار عمومی اعلام کنند که ادعای قربانی جنسی دروغ محض است و واقعیت ندارد.»

مسعود اخترانی تهرانی، وکیل دادگستری مقیم اتریش، که مدعی است به نویدپور به صورت تلفنی مشاوره حقوقی می‌داده‌است در گفت‌وگویی به دویچه‌وله فارسی می‌گوید در فایل صوتی منتسب به سلمان خدادادی که توسط خبرگزاری هرانا منتشر شده و به زبان ترکی گویش شده‌است، تمامی گفتگوهای ترکی به فارسی ترجمه نشده و گویش‌ور مرد به تجاوز اذعان نکرده و می‌گوید: «خودت با رضایت با من ارتباط جنسی برقرار کردی، می‌خواستی نکنی!»[۴]

این سکوت خبری در حالی است که گفته می‌شود نویدپور پیش از مرگ، وضعیت خود را به جمعی از نمایندگان مجلس از جمله علی لاریجانی، علی مطهری و همچنین حراست مجلس شورای اسلامی، اطلاعات سپاه ملکان و … اطلاع داده بود.[۱۰]

منابع[ویرایش]

  1. زهرا نویدپور جزییات تعرض سلمان خدادادی را در تلویزیون آذربایجان افشا کرد[پیوند مرده] آژانس ایران خبر
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ خبر، آژانس ایران (۲۰۱۹-۰۱-۰۷). «جسد زهرا نوید پور افشاگر نماینده متجاوز مجلس سلمان خدادادی پیدا شد». آژانس ایران خبر (به انگلیسی). بایگانی‌شده از اصلی در ۱۴ آوریل ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۹.
  3. «مرگ مشکوک زنی که نماینده مجلس ایران را به تجاوز متهم می‌کرد» (به انگلیسی). BBC News فارسی. ۲۰۱۹-۰۱-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۹.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ Welle (www.dw.com)، Deutsche. «مرگ مشکوک زنی جوان پس از شکایت از نماینده مجلس به دلیل تجاوز | DW | 08.01.2019». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۹.
  5. «مرگ مشکوک «زهرا نویدپور»؛ احتمال بررسی ادعای تجاوز نماینده مجلس ایران به یک زن در هیئت نظارت بر نمایندگان». صدای آمریکا. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۹.
  6. «مرگ زهرا نویدپور؛ پای یک نماینده مجلس در میان است». رادیو فردا. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۹.
  7. «علت مرگ دختر ملکانی خودکشی است». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۹-۰۱-۰۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۰۹.
  8. «محکومیت سنگین نماینده مجلس دهم بعد از خودکشی زهرا نوید پور! / شلاق، تبعید و انفصال از خدمت + عکس و جزییات | رکنا». www.rokna.net. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۱۳.
  9. «زندان و تبعید برای نماینده مجلس به اتهام فریب یک زن | رکنا». www.rokna.net. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۳-۱۳.
  10. "خبرگزاری هرانا | جسد زن جوان متهم کننده نماینده مجلس به "تجاوز جنسی" پیدا شد/ اسناد - خبرگزاری هرانا" (به انگلیسی). Retrieved 2019-01-09.