موزه مردم‌شناسی قصر شیرین

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
موزه مردم‌شناسی قصر شیرین
بنیان‌گذاری۲۰۰۸
مکانقصر شیرین، خیابان شهدا، کاروانسرای عباسی
گونهموزۀ مردم‌شناسی
مالکاداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه

موزه مردم‌شناسی قصر شیرین موزه‌ای در شهر قصر شیرین است که به اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه تعلق دارد و در محل کاروانسرای عباسی قصر شیرین در خیابان شهدای این شهر قرار گرفته‌است. این موزه در ۲ شهریور سال ۱۳۸۷ خورشیدی تأسیس شده‌است.[۱][۲] موزهٔ مردم‌شناسی قصر شیرین بزرگ‌ترین موزهٔ مردم‌شناسی در استان کرمانشاه محسوب می‌شود.[۳][۴]

راه‌اندازی موزه[ویرایش]

در سفر رئیس جمهور و هیأت وزیر به استان کرمانشاه و در جلسهٔ هیئت وزیران در تاریخ ۳۰ آذر ۱۳۸۵ در شهر کرمانشاه، ایجاد موزهٔ مردم شناسی در پنج شهرستان صحنه، دالاهو، پاوه، قصرشیرین، و جوانرود به تصویب رسید.[۵] با این حال برای موزهٔ قصر شیرین بودجهٔ جداگانه‌ای در نظر گرفته نشد و مقرر شد بودجهٔ این موزه از همان بودجهٔ در نظر گرفته شده برای کاروانسرای عباسی قصر شیرین پرداخت شود.[۱] متعاقباً موزهٔ مردم‌شناسی قصر شیرین در روز ۲ شهریور ۱۳۸۷ همزمان با دومین روز از هفتهٔ دولت گشایش یافت.[۲]

ساختمان موزه[ویرایش]

موزهٔ مردم‌شناسی قصر شیرین در بخشی از ساختمان کاروانسرای عباسی قرار دارد. این کاروانسرا بنایی مربوط به دورهٔ حکومت صفویان بر منطقهٔ کرمانشاه است که بر سر راه تجاری و زیارتی کرمانشاه به بغداد ساخته شده‌است. زمین کاروانسرا ۳۶۰۰ مترمربع وسعت دارد و معماری آن شکل ساده‌ای از معماری دورهٔ اسلامی را نشان می‌دهد. این کاروانسرا در سال ۱۳۸۶ مرمت شد.[۶] موزهٔ مردم‌شناسی در بخش اصطبل این کاروانسرا قرار دارد که هزار متر مربع وسعت دارد.[۷] بخش‌های دیگر کاروانسرا نیز به بازارچه تبدیل شده‌است.[۸]

اشیای موزه[ویرایش]

در موزهٔ مردم‌شناسی قصر شیرین پوشاک کُردی کردان جنوب کردستان،[۹] خانهٔ روستایی، ابزارآلات سنتی کشاورزی، دامپروری، مطبخ روستایی و عشایر کرد، آهنگری، کارگاه حصیربافی، چیغ‌بافی، سیاه‌چادر، ماکت مردم در فصل خرماچینی، حمل و نقل قدیمی و ابزارآلات قدیمی شکار در غرفه‌هایی جداگانه نگهداری می‌شود. این اشیاء و ماکت‌ها گویای ویژگی‌های فرهنگی، آداب و رسوم و دانش بومی مردمان کرد منطقهٔ قصر شیرین در زمینهٔ کشاورزی، دامپروری، آشپزی و تولید ابزار کار است.[۱۰][۱۱]

تعطیلی موزه[ویرایش]

در سال ۱۳۹۳ اعلام شد که موزهٔ مردم‌شناسی قصر شیرین در روز ۲۸ اردیبهشت همزمان با روز جهانی موزه تعطیل بوده و امکان بازدید از آن وجود نداشته‌است. مسئولان موزه علت این تعطیلی را کمبود نیروی انسانی اعلام کرده‌اند و گفته‌اند که فعالیت‌های خود را محدود به روزهایی خاص در سال کرده‌اند.[۷] بسته‌بودن موزهٔ مردم‌شناسی قصر شیرین در روز جهانی موزه در سال ۱۳۹۵ هم تکرار شد و مسئولان موزه اعلام کردند که فعالیت این موزه را به روزهای نوروز محدود کرده‌اند و به دلیل کمبود نیروی انسانی امکان بازدید از آن در دیگر روزهای سال وجود ندارد.[۱۲]

بازدید از موزه[ویرایش]

در سال ۱۳۹۲ اعلام شد که در روزهای نوروز، روزانه به طور میانگین ۳۰۰ نفر از موزهٔ مردم‌شناسی قصر شیرین بازدید کرده‌اند.[۸]

نگارخانه[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ خبرگزاری میراث آریا: موزۀ مردم‌شناسی قصر شیرین افتتاح شد، نوشته‌شده در ۳ شهریور ۱۳۸۷؛[پیوند مرده] بازدید در ۱۹ شهریور ۱۳۹۹.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ خبرگزاری مهر: موزۀ مردم‌شناسی شهرستان قصر شیرین گشایش یافت، نوشته‌شده در ۳ شهریور ۱۳۸۷؛ بازدید در ۱۹ شهریور ۱۳۹۹.
  3. پایگاه خبری تحلیلی خرداد: موزۀ مردم‌شناسی قصر شیرین در روز جهانی موزه قفل شد، نوشته‌شده در ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳؛[پیوند مرده] بازدید در ۱۹ شهریور ۱۳۹۹.
  4. روزنامۀ جام جم: موزۀ مردم‌شناسی قصر شیرین، نوشته‌شده در چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۹، شمارۀ ۲۸۷۲؛ بازدید در ۱۹ شهریور ۱۳۹۹.
  5. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی: موافقت هیئت وزیران در استان کرمانشاه در خصوص وظایف سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در استان، نوشته‌شده در ۱۱ دی ۱۳۸۵؛[پیوند مرده] بازدید در ۱۹ شهریور ۱۳۹۹.
  6. خبرگزاری مهر: سفر به شهر خاطره‌ها، نوشته‌شده در ۱۱ اسفند ۱۳۹۷؛ بازدید در ۱۹ شهریور ۱۳۹۹.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ سیری در ایران: موزۀ مردم‌شناسی قصرشیرین در روز جهانی موزه قفل شد، نوشته‌شده در ۲۹ اردیبهشت ١٣۹۳؛ بازدید در ۲۴ شهریور ۱۳۹۹.
  8. ۸٫۰ ۸٫۱ باشگاه خبرنگاران جوان: موزۀ مردم شناسی قصر شیرین پذیرای مسافران نوروزی است، نوشته‌شده در ۶ فروردین ١٣۹۲؛ بازدید در ۲۴ شهریور ۱۳۹۹.
  9. خبرگزاری شهر و شهروندی (ایمنا): قصر شیرین، یادگاری از شهرسازی ایران باستان، نوشته‌شده در ۱۷ فروردین ١٣۹۶؛ بازدید در ۲۴ شهریور ۱۳۹۹.
  10. شبکۀ اطلاع‌رسانی دانا: موزۀ مردم‌شناسی قصر شیرین، نوشته‌شده در ۱۰ فروردین ١٣۹۴؛ بازدید در ۲۴ شهریور ۱۳۹۹.
  11. خبرگزاری جمهور اسلامی (ایرنا): موزۀ مردم‌شناسی قصرشیرین در روز جهانی موزه قفل شد، نوشته‌شده در ۲۹ اردیبهشت ١٣۹۳؛ بازدید در ۲۴ شهریور ۱۳۹۹.
  12. خبرگزاری جمهور اسلامی (ایرنا): بسته بودن موزۀ مردم‌شناسی قصر شیرین در روز جهانی موزه و ميراث فرهنگی!، نوشته‌شده در ۲۹ اردیبهشت ١٣۹۵؛ بازدید در ۲۴ شهریور ۱۳۹۹.