محمد حنیف اتمر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محمد حنیف اتمر
اتمر در دیدار با علی شمخانی در تهران، اوت ۲۰۱۶
مشاور امنیت ملی افغانستان
دوره مسئولیت
۲۰۱۵ – ۲۵ اوت ۲۰۱۸
رئیس‌جمهورمحمد اشرف غنی
پس ازرنگین دادفر سپنتا
پیش ازحمدالله محب
وزارت امور داخله
دوره مسئولیت
۱۱ اکتبر ۲۰۰۸ – ۶ ژوئن ۲۰۱۰
رئیس‌جمهورحامد کرزی
پس ازضرار احمد مقبل عثمانی
پیش ازبسم‌الله خان محمدی
وزارت معارف افغانستان
دوره مسئولیت
۲ مه ۲۰۰۶ – ۱ اکتبر ۲۰۰۸[۱]
رئیس‌جمهورحامد کرزی
پس ازنورمحمد قرقین
پیش ازغلام فاروق وردک
وزارت احیا و انکشاف دهات افغانستان
دوره مسئولیت
۲۰۰۲[۱] – ۲۰۰۶
رئیس‌جمهورحامد کرزی
پس ازمنگل حسین
پیش ازمحمد احسان ضیا
اطلاعات شخصی
زاده۱۹۶۸ (۵۵–۵۶ سال)
ولایت لغمان
ملیتافغانستان
حزب سیاسیحزب حق و عدالت

محمد حنیف اتمر (زاده ۱۳۴۷ ولایت لغمان) سیاست‌مدار افغان، وزیر اسبق وزارت‌خانه‌های داخله، معارف، احیا و انکشاف دهات و مشاور اسبق امنیت ملی افغانستان است. وی در دولت وحدت ملی افغانستان به ریاست جمهوری محمد اشرف غنی به عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب شد و در ۳ شهریور/سنبله ۱۳۹۷ از سمت مشاور امنیت ملی استعفا داد.[۲]

زندگی‌نامه[ویرایش]

محمد حنیف اتمر زاده ۱۳۴۷ از ولایت لغمان است. وی مدرک لیسانس و فوق لیسانس/ماستری خود را در رشته توسعه مطالعات توسعه روستایی و روابط بین‌الملل از بریتانیا به دست آورد. وی سابقه فعالیت در وزارت امنیت دولتی (خاد) را در در دولت ببرک کارمل و محمد نجیب‌الله را کارنامه دارد.[۳] گفته می‌شود یک پای وی در جنگ‌های داخلی آسیب دیده و با عصا حرکت می‌نماید. با سقوط دولت نجیب وی به پاکستان و بعدها به انگلیس مهاجرت کرد و در آنجا بین سال‌های ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ موسسات خیریه افغانی در پاکستان و افغانستان همکاری داشت. تا سال ۱۳۷۹ در کمیته نروژ برای افغانستان در سمت مدیر عمومی برنامه‌ها در این کمیته کار کرد. پس از آن وی به مدت ۲ سال مدیر عمومی کمیته بین‌المللی نجات برای افغانستان بود. با سقوط حکومت طالبان اتمر به افغانستان بازگشت و در سال ۱۳۸۱ به عنوان وزیر احیاء و انکشاف دهات وارد کابینه دولت موقت و انتقالی افغانستان شد. در دور اول حکومت حامد کرزی وی به عنوان وزیر معارف افغانستان تعیین شد. در سال ۱۳۸۷ وی به عنوان وزیر داخله افغانستان منصوب شد و پس از ماجرای ترور حامد کرزی در سال ۱۳۸۹ وی به همراه امرالله صالح از سمتش استعفا داد.[۴]

دولت وحدت ملی[ویرایش]

وی در دولت وحدت ملی افغانستان به ریاست محمد اشرف غنی در سمت مشاور امنیت ملی افغانستان فعالیت می‌کرد و توافق‌نامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا را از طرف دولت افغانستان امضا کرد.[۵] در مدت حضور وی در سمت مشاور امنیت ملی وی با اعتراض بسیاری از اشخاص و گروه‌ها روبرو شد. احمد بهزاد نماینده پارلمان و عضو شورای عالی جنبش روشنایی امنیت ملی افغانستان را متهم به دست داشتن در بمب‌گذاری دوم اسد/مرداد ۱۳۹۵ متهم می‌کرد.[۶][۷] جنبش رستاخیز تغییر نیز که در اعتراض به افزایش ناامنی در افغانستان تشکیل شده بود، خواستار برکناری وی بود.[۸]ظاهر قدیر نماینده مردم ننگرهار و عبدالکریم متین والی اسبق پکتیکا و غزنی حنیف اتمر را متهم به داعش‌سازی و حمایت از داعش در افغانستان کرد.[۹] عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان حنیف اتمر را متهم به تلاش و تبانی برای ترور وی در حمله طالبان به نیروهای وی در ولسوالی غورماچ ولایت فاریاب افغانستان کرد.[۹] وی در ۳ شهریور/سنبله ۱۳۹۷ از سمت مشاور امنیت ملی استعفا داد.[۲]

حزب حق و عدالت[ویرایش]

وی پس از استعفا از سمت وزارت داخله به همراه برخی از چهره‌های سیاسی کشور حزب حق و عدالت را در ۱۲ عقرب/آبان ۱۳۹۰ تأسیس کرد.[۴]

انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸[ویرایش]

محمد حنیف اتمر در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۸ به همراه محمد محقق به عنوان معاون دوم و یونس قانونی به عنوان معاون اول تیم «اصلاح و اعتدال» را تشکیل داد و برای حضور در انتخابات خود را نامزد کرد.[۱۰][۱۱][۱۲] وی همچنین عالم ساعی والی پیشین جوزجان و از مردم ترک تباران افغانستان را به عنوان نماینده خاص خود تعیین کرد. تیم صلح و اعتدال در همایشی که قبل از ثبت‌نام برگزار کرده بودند، توافقنامه «صلح و اعتدال» را به امضا رساندند که در آن توافقنامه قول تعدیل قانون اساسی، اصلاح نظام ریاستی، ایجاد سمت‌های صدراعظم و معاون سوم داده شده بود.[۱۳]

آثار[ویرایش]

حنیف اتمر چندین کتاب و مقاله به چاپ رسانده‌است.

  • کمک بشری، جنگ و صلح در افغانستان: چه درسی را باید آموخت؟[۱۴]
  • سخن‌پردازی به واقعیت: نقش کمکهای بشری در روند صلح در افغانستان.[۱۴]
  • انکشاف نهادهای غیر حکومتی در جهان رو به انکشاف.[۱۴]
  • سیاست و کمکهای بشری در افغانستان و عواقب آن برای مردم افغانستان.[۱۴]
  • افغانستان یا یک جنگ یتیم.[۱۴]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Minister of Education Makes First Trip to the U.S. for Global Literacy Conference". USAID. 2006-09-18. Archived from the original on 27 May 2010. Retrieved 2009-03-23.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ «محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان استعفا کرد» (به انگلیسی). BBC News فارسی. ۲۰۱۸-۰۸-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۲۵.
  3. «حنیف اتمر کیست و دنبال چیست؟ | Jawedan: News, Opinion & Analysis». jawedan.com. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۲۵.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ «مردان مقتدر؛ نگاهی به زندگی و کارنامه 7 مشاور امنیت ملی | خبرنامه». خبرنامه. ۲۰۱۶-۱۲-۱۳. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۲۵.
  5. «محمد حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی افغانستان 'استعفا کرد'» (به انگلیسی). BBC News فارسی. ۲۰۱۸-۰۸-۲۵. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۲۵.
  6. «Farsi.Ru - عضو ارشد جنبش روشنایی: غرب در راستای منافع یک تیم خاص در افغانستان سرمایه‌گذاری می‌کنند». www.farsi.ru. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۲۵.
  7. «احمد بهزاد: داعش نام مستعار شورای امنیت و امنیت ملی است | روزنامه اطلاعات روز». روزنامه اطلاعات روز. ۱۳۹۵-۰۹-۲۵T15:11:48+00:00. دریافت‌شده در 2018-08-25. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  8. «جنبش رستاخیز تغییر برای عملی شدن خواسته‌های شان ۲۰ روز به حکومت مهلت داده‌است - خبرگزاری صنا». خبرگزاری صنا. ۱۳۹۶-۰۵-۰۵T15:20:38+00:00. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در 2018-08-25. بیش از یک پارامتر |پیوند بایگانی= و |archiveurl= داده‌شده است (کمک); بیش از یک پارامتر |تاریخ بایگانی= و |archivedate= داده‌شده است (کمک); تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  9. ۹٫۰ ۹٫۱ «مرد مشکوک؛ پنج اتهام سنگین علیه حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور | روزنامه اطلاعات روز». روزنامه اطلاعات روز. ۱۳۹۶-۰۳-۱۵T17:34:26+00:00. دریافت‌شده در 2018-08-25. تاریخ وارد شده در |تاریخ= را بررسی کنید (کمک)
  10. Welle (www.dw.com)، Deutsche. «حنیف اتمر به حیث نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد». DW.COM. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۱۹.
  11. «حنیف اتمر در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان ثبت نام کرد | TRT Persian». www.trt.net.tr. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۱۹.
  12. «محمد حنیف اتمر نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شد». رادیو زمانه. ۲۰۱۹-۰۱-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۱۹.
  13. «حنیف اتمر با تعهد به تغییر قانون اساسی برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد» (به انگلیسی). ۲۰۱۹-۰۱-۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۹-۰۱-۱۹.
  14. ۱۴٫۰ ۱۴٫۱ ۱۴٫۲ ۱۴٫۳ ۱۴٫۴ آریانانت، سرویس خبررسانی. «- سرویس خبررسانی آریانانت - Biographies». www.ariananet.com. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۶ اوت ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۰۱۸-۰۸-۲۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]