فرناندو آرابال

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فرناندو آرابال
نام اصلی
فرناندو آرابال تران
زاده۱۱ اوت ۱۹۳۲ ‏(۹۱ سال)
ملیلیه، اسپانیا
محل زندگیفرانسه
پیشهنمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و سینما، شاعر، پژوهشگر، نقاش و هنرمند
ملیت اسپانیا

فرناندو آرابال تران (به اسپانیایی: Fernando Arrabal Terán) (زاده ۱۹۳۲) نمایشنامه‌نویس، فیلمنامه‌نویس، کارگردان تئاتر و سینما، شاعر، پژوهشگر، نقاش و هنرمند اسپانیایی است.

آرابال به سال ۱۹۳۲ در اسپانیا متولد شد؛ و بعد از تحصیل در رشته حقوق اسپانیا را ترک نمود و تا امروز در کنار همسر و فرزندانش در فرانسه زندگی می‌کند.

فرناندو آرابال مهم‌ترین و تنها بازمانده نسل نویسندگان تئاتر آوانگارد دنیا می‌باشد. همچنین یکی از مهم‌ترین بنیان‌گذاران تئاتر شقاوت در دنیا نیز به حساب می‌آید.

کتابشناسی[ویرایش]

دو نمایشنامهٔ مهم آرابال را احمد کامیابی مسک به پارسی برگردانده: جنگ هزار ساله و معمار و پادشاه آشور. اما جنگ هزار ساله در انتظار مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد است.[۱] خشایار مصطفوی در سال ۱۳۹۴ کتابی در بررسی محتوی و فرم آثار آرابال به نام «سکس، آنارشیست و شقاوت در تئاتر پانیک آقای آرابال» منتشر کرده‌است.[۲] در سال ۱۳۹۷ نشر فردا کتابی با عنوان «دو جلاد، مناجات، گرونیکا» ترجمه آزاد ماتیان و حمید دستجردی را منتشر ساخت که در آن سه نمایشنامه از این نویسنده موجود است.

منابع[ویرایش]

  1. وبگاه بی‌بی‌سی - یک مترجم: کتابم را سانسور نمی‌کنم و آبروی کشورم را نمی‌برم - تاریخ بازدید ۱۴ دی ۱۳۹۲
  2. «خشایار مصطفوی، سکس، آنارشیست و شقاوت در تئاتر پانیک آقای آرابال، انتشارات پست اسکریپت، آلمان 1394». بایگانی‌شده از اصلی در ۴ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۳۱ اکتبر ۲۰۱۵.

پیوند به بیرون[ویرایش]