سرتاق خان

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
سرطاق خان
اردوی زرین
Khan of the Golden Horde
Western Half (Blue Horde)
تاج‌گذاری۱۲۵۶
سلطنت۱۲۵۶–۱۲۵۷
پیشینباتوخان
جانشینUlaghchi
زادهنامشخص
درگذشته۲۴ آوریل ۲۰۲۴&#۱۶۰;(۱۲۵۸)
فرزند(ان)Tughdua
Qughchi
Feodora
نام کامل
Sartaq Khan
خاندانبورجیگین
دودماناردوی زرین
پدرباتوخان
مادرBoraqchin خاتون از آلچی-تاتارها

سرطاق خان (مغولی: Сартаг؛ unknown – ۲۴ آوریل ۲۰۲۴&#۱۶۰;(۱۲۵۸)) خان (عنوان) اهل اردوی زرین بود. پسر باتوخان و نایب‌السلطنه دواگر خاتون براقچین از آلچی تاتار بود. سرطاق جانشین باتو به عنوان خان (عنوان) گروه اردوی زرین شد.

منابع[ویرایش]

  1. «در اوایل سال 1253 گزارشی به عکا رسید مبنی بر اینکه یکی از شاهزادگان مغول به نام سرطاق پسر باتو به مسیحیت گرویده‌است». 280. برای جزئیات بیشتر به الکساندر نوسکی مراجعه کنید.
  2. "سرتاچ کتاب مقدس و صلیب را با تصویر روی آن بررسی کرد و سؤالاتی را در مورد هر دو مطرح کرد؛ اما مسافر ما از شنیدن چیزی که به ما کمک می‌کند وحشت زده شد. گزارشی که بر اساس آن این سفر دردناک انجام شده بود، مبنی بر اینکه او به انجیل معتقد است. او حتی به نظر نمی‌رسید که به موضوع اشاره کند، مگر با لحنی تمسخرآمیز و تمسخر. در بررسی، تنها دلیل شایعه این بود. مشخص شد که وقتی بازرگانان مسیحی، که بسیاری از آنها از این راه عبور کرده‌اند، هدایایی آزادانه می‌آوردند، با مهربانی پذیرفته می‌شوند؛ اما وقتی محمدیان هدایای بزرگ‌تری ارائه می‌کنند، با استقبال صمیمانه‌تری مواجه می‌شوند.» سفرهای مارکوپولو، اثر هیو موری، ص. 70.

الگو:خان (عنوان)-خرد