درگاه:حقوق بشر

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

حقوق بشر

حقوقِ بشر بنیادی‌ترین حقوقی‌ست که هر فرد به‌طورِ ذاتی، فطری و به صِرفِ انسان‌بودن از آن بهره‌مند می‌شود. این تعریفِ ساده، عواقب و بازتاب‌های اجتماعی و سیاسیِ مهمی برای مردم و حکومت‌ها به‌دنبال دارد. بر پایهٔ اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر و دیگر اسنادِ بین‌المللی، این حقوق ویژگی‌هایی همچون جهان‌شمول‌بودن، سلب‌ناشدنی، انتقال‌ناپذیری، تفکیک‌ناپذیری، عدم تبعیض و برابری‌طلبی، به‌هم‌پیوستگی و درهم‌تنیدگی را دارا است. از این رو به تمامیِ افراد در هر جایی از جهان تعلق دارد و هیچ‌کس را نمی‌توان به صِرفِ منطقهٔ جغرافیایی که در آن زیست می‌کند، از حقوقِ بشر محروم کرد.

همهٔ افراد فارغ از عواملی چون نژاد، ملیت، جنسیت و غیره در برخورداری از این حقوق با هم برابر و یکسانند و در این خصوص کسی را بر دیگری برتری نیست.

نوشتار برگزیده

جایزه نوبل آلترناتیو جایزه‌ای سالانه برای فعالان حقوق بشر در سراسر دنیا است. این جایزه به ارزش دو میلیون کرون سوئدی (۲۰۰ هزار یورو) که معمولاً در ۹ دسامبر اهدا می‌شود، در سال ۱۹۸۰ توسط یاکوب فون اوکسکول، نظریه‌پرداز و عضو سابق پارلمان اروپا با فروش آلبوم تمبرهایش به ارزش یک میلیون دلار بنیان‌گذاری شد. این جایزه ارتباطی به جایزه نوبل ندارد.

چه کسانی و چرا برنده این جایزه شدند …

نگاره برگزیده

قربانی اسیدپاشی در کامبوج. اسید پاشی یکی از انواع شدید خشونت به ویژه خشونت علیه زنان است که در مواردی حتی منجر به مرگ قربانی می‌شود. بیشتر…

رده‌ها

رده‌ها
رده‌ها

نکات برگزیده

گفتاورد برگزیده

همهٔ انسانها بی هیچ تمایزی از هر سان که باشند، اعم از نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقایدِ سیاسی یا هر عقیدهٔ دیگری، خاستگاهِ اجتماعی و ملّی، [وضعیت] دارایی، [محل] تولد یا در هر جایگاهی که باشند، سزاوارِ تمامیِ حقوق و آزادی‌های مطرح در این «اعلامیه» اند. به علاوه، میانِ انسان‌ها بر پایهٔ جایگاهِ سیاسی، قلمروِ قضایی و وضعیتِ بین‌المللیِ مملکت یا سرزمینی که فرد به آن متعلق است، فارغ از اینکه سرزمینِ وی مستقل، تحتِ قیمومت، غیرِ خودمختار یا تحتِ هرگونه محدودیت در حقِ حاکمیتِ خود باشد، هیچ تمایزی وجود ندارد.

—مادهٔ ۲ از اعلامیهٔ جهانیِ حقوقِ بشر

آنچه می‌توانید انجام دهید


در دیگر پروژه‌های ویکی‌مدیا