حقوق ال‌جی‌بی‌تی در کره شمالی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
در کره شمالی، همجنسگرایی به خودی خود غیرقانونی نیست، اما به واسطه ماده 193 و 262 قوانین کره شمالی مبنی بر شان و منزلت قابل مجازات است.
وضعیت حقوقیقانون دوژور , بلفعل غیرقانونی
مجازاتمجازات نادر است. اعدام دو زوج لزبین گزارش شده.
هویت جنسیتیخیر
نظام وظیفه10-سال تجرد ضروری است[۱]
پاسداری در برابر تبعیضهیچ‌یک
حقوق خانواده
به رسمیت شناختن رابطههیچ رابطه همجنس‌خواهانه‌ای به رسمیت شناخته نمی‌شود
فرزندپذیریخیر

افراد لزبین، همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا و تراجنسیتی (LGBT) در کره شمالی با چالش‌های قانونی مواجه هستند که ساکنان غیر دگرباش با آن مواجه نیستند.[نیازمند منبع] تراجنسیتی و همجنس‌گرایی آشکارا در کره شمالی تحت عنوان قوانین دوژور غیرقانونی نیست، اما بابت وجود قانون «عفت و نجابت» غیرقانونی محسوب میگردد. بر اساس وب سایت Smartraveller دولت استرالیا، «روابط همجنس گرایان قانونی است، اما مقامات آن را قابل قبول نمی‌دانند.»[۲]

قوانین جزایی[ویرایش]

در حالی که مجازات این موارد نادر است اما در تایمز کره گزارش شده که کره شمالی یک زوج لزبین را به دلیل «تحت تأثیر نظام سرمایه‌داری قرار گرفتن و ایجاد فساد در اخلاق عمومی» اعدام کرده‌است.[۳]

ماده ۱۹۳؛ ایجاد، توزیع یا رفتار فرهنگ منحط را غیرقانونی می‌داند، در حالی که ماده ۱۹۴؛ آثار جنسی بی‌پرده و همچنین انجام رفتار «منحط» را غیرقانونی می‌کند.

قانون اساسی[ویرایش]

قانون اساسی کره شمالی که آخرین بار در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۹ بازنگری شده‌است، به صراحت به تبعیض بر اساس گرایش جنسی یا هویت جنسی توجه نمی‌کند. قانون اساسی به‌طور گسترده بسیاری از حقوق مدنی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را برای شهروندان خود تضمین می‌کند، از جمله «برخورداری از حقوق مساوی در تمام حوزه‌های دولتی و فعالیت‌های عمومی».[۴]

کنترل و سانسور رسانه‌ها[ویرایش]

سرویس کره ای صدای آمریکا اعلام کرده‌است که هرگونه بحث عمومی در مورد همجنس‌گرایی اگر غیرقانونی نباشد، بسیار تابو است.[۵]

خدمت سربازی[ویرایش]

قوانین نظامی تجرد را در طول ۱۰ سال اول خدمت برای همه سربازان الزامی می‌کند. بنا به گزارش، سربازان مرد طی روابط دگرجنسگرایانه و همجنسگرایانه‌ای که دارند به‌طور مداوم این قانون را زیر پا می‌گذارند. این روابط همجنس‌خواهانه به عنوان یک رفتار جنسی موقعیتی توصیف شده‌است تا یک گرایش جنسی.[۶]

سیاست و تبلیغات[ویرایش]

کره شمالی با هر دوی "بیانیه‌های مشترک در مورد پایان دادن به اعمال خشونت‌آمیز و نقض حقوق‌بشر مرتبط بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسی" سازمان ملل که خشونت و تبعیض علیه دگرباشان جنسی را محکوم می‌کند، مخالفت کرد.[۷] دلایل دقیق آن برای انجام این کار نامشخص است.[نیازمند منبع]

تبلیغات کره شمالی، مانند رسانه‌های تحت کنترل دولت، تقریباً همیشه همجنس‌گرایی را به عنوان ویژگی اخلاق غربی (و به ویژه آمریکایی) نشان می‌دهد.[نیازمند منبع] در داستان کوتاه «طوفان برفی در پیونگ یانگ» (평양에서 눈보라، منتشر شده در سال ۲۰۰۰)، خدمه اسیر شده یواس‌اس پوبلو از اسیر کنندگان‌شان در کره شمالی درخواست می‌کنند که به آنها اجازه دهند در رابطه جنسی هم جنسخواهانه داشته باشند.[۸]

کاپیتان؛ آقا، همجنسگرایی چیزیست که همواره خودم را به عنوان یک فرد با آن کامل می‌کنم. از آنجایی که این عمل نه به حکومت باوقار شما و نه به کشور باوقراتان آسیبی نمی‌رساند این منصفانه نیست که من و جاناتان از چنین عملی که به زندگی خصوصی خودمان مربوط است بازداشته شویم." [سرباز کره شمالی پاسخ می‌دهد:] اینجا قلمرو ملت ماست، جایی که مردم از زندگی برازنده انسانی لذت می‌برند. چنین رفتارهایی اینجا تحمل نمی‌شود.

— توفان برفی در پیونگ یانگ- ۲۰۰۰

در سال ۲۰۱۴، پس از آنکه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گزارشی دربارهٔ حقوق بشر در کره شمالی منتشر کرد که در آن توصیه شده بود تا دادگاه کیفری بین‌المللی به این مسئله ورود کند، خبرگزاری مرکزی رسمی کره با مقاله‌ای پاسخ داد که حاوی توهین‌های همجنس‌گرایانه علیه نویسنده گزارش مایکل کربی بود، کربی یک همجنسگرای آشکاراست. در مقاله KCNA آمده بود که ازدواج همجنس‌گرایان «هیچ‌وقت نمی‌تواند در کره شمالی که دارای ذهنیت سالم و اخلاق خوب است، رخ دهد و همجنس‌گرایی حتی در کشورهای غربی نیز مورد انتقاد عمومیست. در واقع برای چنین همجنسگرایی مسخره [کذا] است تا که به مسائل حقوق بشری دیگران رسیدگی کند."[۹][۱۰]

فرهنگ[ویرایش]

فراریان شهادت داده‌اند که اکثر مردم کره شمالی از وجود هرگونه گرایش جنسی غیر از دگر جنس گرایی بی اطلاع هستند. بیشتر همجنس گرایان تنها پس از جدایی متوجه شدند که ایده همجنس‌گرایی وجود دارد.[۱۱][۱۲]

جانگ یئونگ جین تنها همجنسگرای آشکارا فراری از کره شمالی است.[۱۳][۱۴]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. Hassig, Ralph; Oh, Kongdan (2015). The Hidden People of North Korea: Everyday Life in the Hermit Kingdom (Second ed.). Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield. p. 126. ISBN 1-4422-3719-8. دومین فشار اصلی بر سربازان زندگی اجتماعی بسیار محدود آنهاست. در طول ده سال اولیه خدمت، آنها مجاز به ازدواج نیستند، به این معنی که قرار است فعالیت جنسی را تا اواخر دهه بیست سالگی به تعویق بیندازند.
  2. "North Korea (Democratic People's Republic of Korea)". Smartraveller. Australian Department of Foreign Affairs and Trade. Retrieved 25 November 2019.
  3. "North executes lesbians for being influenced by capitalism". The Korea Times. 2011-09-29. Retrieved 6 February 2015.
  4. "Socialist Constitution of the Democratic People's Republic of Korea (Full Text) 1998". Novexcn.com. 1998-09-05. Archived from the original on 5 February 2012. Retrieved 2012-08-05.
  5. "Dynamic-Korea". Dynamic-Korea. 2010-02-10. Archived from the original on 23 September 2010. Retrieved 2012-08-05.
  6. Martin (2006) Under the Loving Care of the Fatherly Leader, p. 521
  7. "Over 80 Nations Support Statement at Human Rights Council on LGBT Rights " US Mission Geneva". Geneva.usmission.gov.
  8. Meyers, Brian R. The Cleanest Race.
  9. Taylor, Adam (2014-04-22). "North Korea slams U.N. human rights report because it was led by gay man". Washington Post. Retrieved 2014-04-23.
  10. "KCNA Commentary Slams Artifice by Political Swindlers". kcna.co.jp. the Korean Central News Agency (KCNA). 22 April 2014. Archived from the original on 29 July 2014. Retrieved 17 August 2015.
  11. "Being gay in the DPRK". NK News. Retrieved 8 April 2016.
  12. "North Korean Defector Opens Up About Long-Held Secret: His Homosexuality". The New York Times. Retrieved 8 April 2016.
  13. Yoonnyung Lee, Julie (2021-03-20). "North Korea's 'only openly gay defector' finds love". BBC. Retrieved 2021-03-21.
  14. Hancocks, Paula (2017-04-24). "'I could not even dream': What it's like to be gay in North Korea". CNN. Retrieved 2021-03-21.