جدای

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تصویر دو جدای در فیلم جنگ ستارگان: قسمت اول - تهدید شبح: کوای‌گان جین در سمت راست و اوبی‌وان کنوبی در سمت چپ

جدای (به انگلیسی: Jedi) قهرمانان اصلی در سری داستان‌های جنگ ستارگان همراه با ائتلاف شورشی می‌باشند. آن‌ها راهبانی باستانی، معنوی و با سازمان‌دهی شایسته‌سالارانه هستند که قدمتشان به حدود ۲۵٬۰۰۰ سال پیش از نبرد یاوین بر می‌گردد.

نظام جدای[۱] بیشتر از معلمان، فلاسفه، دانشمندان، مهندسان، پزشکان، دیپلمات‌ها، روحانیون، رزمندگان و همه‌چیزدانان تشکیل شده‌است که با خدمت به دیگران، خود را وقف امور خیریه، شهروندی و کار داوطلبانه کرده‌اند. ایدئولوژی جدای و راه سخت زندگی آنان، به عنوان یک چالش ارزشمند برای زندگی کردن در جهان جنگ ستارگان مطرح است. برخی معتقد هستند که سازمان‌های جنبش‌های نوپدید دینی از فلسفهٔ جدای یا جداییسم الهام گرفته شده‌است.[۲][۳]

دید کلی[ویرایش]

جدای، از قدرت عرفانی به نام فورس (نیرو)، به منظور کمک و محافظت از کسانی که نیاز به کمک دارند، استفاده می‌کند. اعضای جدای، با عنوان شوالیه‌های جدای شناخته می‌شوند. این افراد تمام زندگی خود را صرف دفاع همراه با احترام و حفاظت از اشخاص نیازمند می‌کنند و مانند همتایان خود، سیت‌ها از سلاح سنتی خود یعنی شمشیر نوری استفاده می‌کنند. این نوع شمشیر که از یک تیغهٔ پلاسمایی مانند یک کریستال ساخته شده‌است. اعضای جدای به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند: جدای جمهوری قدیم، جدای جمهوری جدید و جدای دورهٔ مقاومت.

منابع[ویرایش]

  1. "Jedi Order". StarWars.com. Retrieved 28 October 2015.
  2. Chryssides, George D. (2011). Historical Dictionary of New Religious Movements. Ashgate Publishing, Ltd. ISBN 978-0-8108-7967-6.
  3. مشارکت‌کنندگان ویکی‌پدیا. «Jediism». در دانشنامهٔ ویکی‌پدیای انگلیسی، بازبینی‌شده در {{جا:تاریخ}}.