اوجغاز سفلی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اوجغاز سفلی
اطلاعات کلی
کشور ایران
استاناردبیل
شهرستانخلخال
بخشمرکزی
دهستانسنجبد شرقی
نام‌های دیگراوچغاز سفلی
مردم
جمعیت۶۷ نفر

اوجغاز سفلی[۱] یکی از روستاهای استان اردبیل است که در بخش مرکزی شهرستان خلخال واقع شده‌است.

«اوجغاز سفلی (Owjqāz-e Soflā) یا آشاغی اوجغاز از آبادی های کرمانجی و ترک نشین دهستان سنجبدشرقی در بخش مرکزی شهرستان خلخال است در گذر زمان میزبان مهاجرانی از  روستاهای  کیوی ,گل تپه , نی و زاویه ترک بوده است همین امر یکی از دلایل رواج زبان ترکی و سخن گفتن مردمان روستا به زبان ترکی آذری می باشد این روستا در ارتفاع 1755 متری از سطح دریا در 37 درجه و 45 دقیقه و 28 ثانیه عرض شمالی و 48 درجه و 30 دقیقه و 13 ثانیه طول شرقی در میان دو رودخانه اوجغازچایی (پیرانلو) و آرپاچایی جای گرفته است.رودخانه معروف آرپاچایی که ازارتفاعات سمت شمالی دهستان در ییلاقات اوجغاز ومیل آغاردان سرچشمه می گیرد باگذر از سمت شرقی روستای اوجغاز به سمت جنوب جریان می یابد. حاصل این مجاورت باغات سبز و وسیع و درختان ستبر و بلندی است که در دو سوی رودخانه قدعلم کرده و زیبایی خاصی به اوجغاز می بخشند. رودخانه پیرانلو یا اوجغاز که یک رودخانه محلی است از ارتفاعات شمال غربی روستای پیرانلو سرچشمه می گیرد و باگذشتن از روستای پیرانلو در حوالی روستای اوجغاز سفلی از سمت غرب به شرق جریان می یابد تا در سمت جنوب شرقی پائین دست روستا به آرپاچایی ملحق شود. مجاورت با این رودخانه ها باغات سبز زیبایی را در روستای اوجغاز بوجود آورده است که در جای خود ممر ددرآمدی برای اهالی به حساب می آید.»[۲].

«آشاغی اوجغاز از نظرتوپوگرافیکی در منطقه ای کوهستانی قرار گرفته است و قسمت عمده ای از آبادی در کوهپایه قراردارد.معمولاً هر ارتفاع وبلندی به دره ختم می شود و به همین خاطردرمجاورت اوجغاز نیز دره های عمیقی وجود دارد. روستاهای پیرانلو و مصطفی لو درسمت شمال وروستاهای خداقلی قشلاق و لنبر درسمت جنوب اوجغاز سفلی قرارگرفته است. سمت غربی اوجغاز به ارتفاعات منطقه و سمت شرقی آن به مناطق ییلاقی منتهی می شود.»[۲].

« روستای اوجغاز سفلی یا آشاغی اوجغاز درسرشماری عمومی نفوس ومسکن سال 1385 دارای 9 خانوار با 67 نفر جمعیت بود که 33 نفرآن مرد و 34 نفرزن بودند. این تعداد در فاصله 5 ساله بین دوسرشماری با 50 درصدکاهش به 7 خانوار با 33 نفرجمعیت تقلیل می یابد. شغل اصلی اهالی اوجغاز کشاورزی ، باغداری و دامداری است. »[۲].

«اوجغاز سفلی نیز به همراه دیگر روستاهای کردنشین منطقه از سال 1394 در اولویت پروژه های گازرسانی شهرستان خلخال قرار گرفته است و پروژه های گازرسانی آن در شرایط سخت کاری و با توجه به صعب العبور و کوهستانی بودن منطقه اجرا می شود. راه ارتباطی روستای اوجغازسفلی درحد فاصل سه راهی پیرانلو تا اوجغاز خاکی است ، روشنایی معابرومنازل آبادی از طریق شبکه سراسری برق تامین می شود وامکانات تحصیلی در مقطع ابتدایی برای اهالی فراهم است.»[۲].

« ناگفته نماند که در دهستان سنجبدجنوبی دو منطقه دیگری به نام اوجغاز وجود دارد که یکی اوجغازعلیا یا یوخاری اوجغاز ودیگری اوجغازییلاقی نامیده می شود.اوجغازعلیا روستای بزرگی است که به نام بلوکانلو معروف است.»[۲].

منابع[ویرایش]

  1. اوجغاز ـ خالی
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ فرهنگ آبادی های خلخال(خورش رستم،شاهرود،بخش مرکزی وحومه) کیانی ، داود. انتشارات محقق اردبیلی . 1394