اسماعیل تهرانی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
اسماعیل تهرانی
اسماعیل تهرانی، خانه سینمای ایران ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
اسماعیل تهرانی، خانه سینمای ایران ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
اطلاعات پس‌زمینه
نام تولداسماعیل تهرانی
زاده۲۸ فروردین ۱۳۲۷ ‏(۷۶ سال)
تهران
ژانرموسیقی کلاسیک ایرانی
موسیقی سمفونیک ایرانی
موسیقی ایرانی
ساز(ها)سنتور
اعضاکانون آهنگسازان سینمای ایران
سازهای اصلی
سنتور
دانشگاهدانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران
آکادمی موسیقی وین

اسماعیل تهرانی (زادهٔ ۲۸ فروردین ۱۳۲۷) موسیقی‌دان، آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی است.

زندگی هنری[ویرایش]

اسماعیل تهرانی ۲۸ فروردین سال ۱۳۲۷ در تهران متولد شد. او در کودکی با شنیدن صدای سه‌تار احمد عبادی و پیانو مرتضی محجوبی از رادیو به موسیقی ایرانی علاقه‌مند شد. همچنین با دیدن تک‌نوازی سنتور حسین ملک از تلویزیون به ساز سنتور گرایش پیدا کرد. پس از آن با تشویق پدر در سال ۱۳۳۹ وارد هنرستان موسیقی ملی شد و سنتور را به عنوان ساز تخصصی برگزید. او در دوران هنرستان از استادانی نظیر: محمد حیدری، حسین ملک، حسین تهرانی، خانم حق نظریان، داود جعفری و… بهره برد و در سال ۱۳۴۶ از هنرستان موسیقی فارغ‌التحصیل شد.
وی در سال ۱۳۴۷ در رشته آهنگسازی دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران مشغول به تحصیل شد. از جمله استادان او در این دوره می‌توان به: توماس کریستین داوید و علیرضا مشایخی اشاره نمود. اسماعیل تهرانی ردیف موسیقی ایرانی را نزد نورعلی برومند فراگرفت. وی در سال ۱۳۶۳ برای ادامه تحصیل در رشته آهنگسازی به کشور اتریش مهاجرت نمود و در آکادمی موسیقی وین به تحصیل مشغول شد. در ادامه برای تحصیل رهبری ارکستر به کشور آمریکا مهاجرت کرد. او در سال ۱۳۷۹ به ایران بازگشت و مدتی در شهر نیشابور سکونت داشت.[۱][۲]او همچنین در اسفند ۱۳۹۵ رهبری «ارکستر شهر» را بر عهده گرفت.[۳]

بهمن ۱۳۹۹، در آیینِ ششمین سال‌نوای موسیقی ایران، از اسماعیل تهرانی، تقدیر به ‌عمل آمد. میلاد کیایی در غیاب وی، لوح تقدیر و تندیس «سال‌نوا» را دریافت کرد.[۴][۵]

فعالیت‌های هنری[ویرایش]

برخی از فعالیت‌های هنری اسماعیل تهرانی عبارتند از:

تدریس سنتور در هنرستان موسیقی ملی به مدیریت حسین دهلوی، ریاست هنرستان موسیقی اصفهان ۱۳۵۰، ساخت موسیقی فیلم «شاهد» به کارگردانی «رضا علامه‌زاده» ۱۳۵۲[۶]، مدیریت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران ۱۳۵۳، ساخت موسیقی فیلم «قالی» ۱۳۵۹[۷]، سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از اولین دوره جشنواره فیلم فجر به خاطر ساخت موسیقی فیلم «یا زهرا» ۱۳۶۱[۸]، ساخت موسیقی فیلم «درسی برای گنجشک» ۱۳۶۳[۷]، تألیف و انتشار کتاب «سنتور به گویش صبا» ۱۳۹۵، آلبوم موسیقی چهار فصل با صدای بیژن بیژنی[۹]، آلبوم موسیقی فصل ایثار (مشترک با گروه آهنگسازان) با صدای سیامک علیقلی[۱۰]، عضویت در کانون آهنگسازان سینمای ایران[۱۱]

پانویس[ویرایش]

  1. «گفتگویی با اسماعیل تهرانی». خیام نامه. ۱۸ خرداد ۱۳۹۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۲ اوت ۲۰۱۶.
  2. «سنتور به گویش صبا». سرزمین هنر. ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۶-۰۶.
  3. «ارکستر "شهر تهران" به رهبری اسماعیل تهرانی افتتاح شد». شب موسیقی - ایرنا. ۱۵ اسفند ۱۳۹۵. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۰ مارس ۲۰۱۷.
  4. «روایت دوستی های ۶۰ ساله بزرگان موسیقی». خبرگزاری ایسنا. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۸.
  5. «بزرگان موسیقی از اسماعیل تهرانی حرف می زنند». موسیقی ما. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۸.
  6. «پخش فیلم شاهد». برنامه اکران صدای آمریکا. بهمن ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۶ فوریه ۲۰۱۹. دریافت‌شده در ۱۶ فوریه ۲۰۱۹.
  7. ۷٫۰ ۷٫۱ کتاب فرهنگ جهانی موسیقی فیلم - مسعود رهبانی - انتشارات چنگ صفحهٔ ۱۹
  8. «فهرستی از آهنگسازان برگزیده ۳۳ دوره جشنواره فیلم فجر». خبرگزاری ایلنا. ۷ بهمن ۱۳۹۴. بایگانی‌شده از اصلی در ۲ نوامبر ۲۰۱۷.
  9. اسماعیل تهرانی. «چهار فصل». خبرگزاری مهر.
  10. «فصل ایثار». کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷. دریافت‌شده در ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷.
  11. «اعضای کانون آهنگسازان سینمای ایران». خانه سینما. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۰۲-۰۸.

منابع[ویرایش]