آتی‌کندی

مختصات: ۳۹°۰۲′۲۸″ شمالی ۴۷°۱۲′۳۳″ شرقی / ۳۹٫۰۴۱۱۱°شمالی ۴۷٫۲۰۹۱۷°شرقی / 39.04111; 47.20917
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
Oti Kandi
اتی کندی
village
نمایی از روستا (زمستان ۱۳۹۲)
نمایی از روستا (زمستان ۱۳۹۲)
Oti Kandi در ایران واقع شده
Oti Kandi
Oti Kandi
مختصات: ۳۹°۰۲′۲۸″ شمالی ۴۷°۱۲′۳۳″ شرقی / ۳۹٫۰۴۱۱۱°شمالی ۴۷٫۲۰۹۱۷°شرقی / 39.04111; 47.20917
جمعیت
 (۲۰۰۶)
 • کل۱٬۰۴۷

اتی‌کندی (Oti Kandi) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سیدان بخش آبش‌احمد شهرستان کلیبر واقع شده‌است. بر اساس سرشماری ۱۳۸۵، جمعیت روستا ۲۰۴۳ نفر در ۵۰۶ خانوار است.[۱] یک آمارگیری اخیر جمعیت را ۲۰۴۳ نفر در ۵۰۶ خانوار اعلام کرده‌است.[۲]

خانه های روستا بر محور طولی رودخانه ای که در پایین دست روستا جاری است واقع شده اند .

اهالی روستا مردمانی بافرهنگ و سخت کوش هستند به طوریکه اکثر نوجوانان و محصلین روستا در امتحان های کشوری مثل کنکور و المپیاد مقام های بسیار خوبی را کسب می‌کنند و در دانشگاهای معتبر کشور مشغول به تحصیل هستند .

اکثر جوانان روستا بعد از سپری کردن مراحل تحصیل در سازمان ها و ارگان های دولتی مشغول به کار می‌شوند به طوریکه بسیاری از مدیران ارشد سازمان ها و نهاد های دولتی از جوانان روستای اتی کندی هستند . پاکدستی ، سخت کوشی ، صداقت و پشتکار از ویژگی های بارز اهالی این روستا میباشد .

از بزرگان و ریش سفیدان قدیمی این روستا که در قید حیات نیستند می‌توان به احمد محمدیون اتی کندی ، عین اله بخشیان ، سیدهاشم هاشمی ، مشهدی فرهاد محمدیون اتی کندی، حسین خان حقیقت و ... اشاره کرد .

از مشاهیر هنری برجسته این روستا می‌توان عاشیق حسین جوان را نام برد . مشاغل غالب اهالی روستا ، کشاورزی ، دامداری و قالیبافی میباشد . آب و هوای روستا معتدل و خشک میباشد .

منابع[ویرایش]

  1. «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.
  2. «نسخه آرشیو شده» (PDF). بایگانی‌شده از اصلی (PDF) در ۱۱ دسامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۸ فوریه ۲۰۱۴.