منطقه حفاظت‌شده رئیسی

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
رئیسی
مکاناستان خراسان، شهرستان نیشابور، ایران
مساحت۵۰ هزار هکتار

منطقه حفاظت‌شده رئیسی یک منطقه حفاظت شده محیط زیست در ایران، شهرستان نیشابور، است.

منطقهٔ حفاظت شدهٔ رئیسی با وسعتی بالغ بر ۵۰ هزار هکتار در بخش میان جلگه، جنوب شهرستان نیشابور،[۱] سمت شرق محور نیشابور-کاشمر قرار دارد. از حدود ۱۹ کیلومتری جنوب نیشابور، منطقهٔ رئیسی، شروع می‌شود. رئیسی منطقه‌ای کویری شامل دشت، تپه‌ماهور و مسیل‌های پراکنده‌است و این عامل بر تنوع زیستی منطقه، افزوده‌است. پوشش گیاهی منطقه دارای تنوع زیاد بوده و در آن گیاهانی چون ورک، درمنه، گل‌گندم و… وجود دارند. قسمت‌هایی از منطقه را جنگل‌های تاغ، پوشانده‌است. حیوانات این منطقه، شامل آهو (زیر گونه یارقند)، گرگ، روباه و…، انواع خزندگان، نظیر انواع مارها، مارمولک، لاک‌پشت و…، و انواع پرندگان بومی از قبیل شاهین، بالابان، عقاب، قرقی، هوبره و… می‌باشد.[۲]

ویژگی‌ها[ویرایش]

محدوده، منطقه حفاظت‌شده رئیسی، منطقه‌ای کویری با ترکیبی از دشت، تپه‌ماهور و مسیل‌های پراکنده که رودخانه کال‌شور از شمال آن می‌گذرد و این عامل بر تنوع زیستی منطقه، افزوده‌است. پوشش گیاهی منطقه متنوع است.

موقعیت[ویرایش]

منطقهٔ حفاظت شدهٔ رئیسی از شمال به کال‌شور، و از شرق به جادهٔ شوسهٔ روستای همایی، در جنوب از روستای همایی تا شاه‌بخش و از این نقطه تا امتداد جادهٔ صعب‌العبور تا روستای درخت سنجد و در امتداد همان جاده به گل‌چشمه، آخور و ارغش تا قاسم‌آباد و از غرب به جادهٔ روستای قاسم‌آباد تا پل کال‌شور، محدود می‌شود. از حدود ۱۹ کیلومتری جنوب نیشابور، منطقهٔ رئیسی، شروع می‌شود. این منطقه حدود ۵۰ هزار هکتار وسعت دارد.

منابع[ویرایش]

  1. دستگیری باند قاچاق پرندگان در منطقه حفاظت شده «رییسی» نیشابور[پیوند مرده]
  2. «منطقه حفاظت شده رئیسی». بایگانی‌شده از اصلی در ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۴. دریافت‌شده در ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۴.
  • «هفته‌نامهٔ خیام‌نامه»، سال سوم، شمارهٔ پنجاهم، دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۸۵، ص۳.
  • «حفاظت از محیط زیست» (مصاحبه با حمیدرضا حقانیت: رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور)، ماهنامهٔ جادهٔ ابریشم، ضمیمهٔ شمارهٔ ۵۷، مردادماه ۸۲، ص۱۵۸–۱۵۹

«استان خراسان رضوی» پارامتر رده‌ای نامعتبر برای الگو:مختصات-نیاز است.
این مشکل معمولاً در نتیجهٔ اشتباهات املایی یا به‌واسطهٔ زیاده‌روی در دقت دسته‌بندی ایجاد می‌شود.
برای مشاهدهٔ فهرست کاملی از رده‌ها، رده:مقالات دسته‌بندی نشده فاقد داده‌های مختصاتی جغرافیایی و زیررده‌های آن را ببینید.