منطقه حفاظت‌شده سرولات و جواهردشت

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بر بلندای ابرها- جواهردشت

منطقه حفاظت شده سرولات و جواهر دشت، با پهنای ۲۱۲۵۴ هکتار در مجاورت روستای ییلاقی جواهردشت در دهستان سیاهکلرود در بخش چابکسر از شهرستان رودسر در شرق گیلان واقع شده است. این منطقه، طی مصوبه‌ایی به شماره ۱۷۷ در تاریخ ۱۳۷۸/۱۰/۱۵ در شورای عالی محیط زیست مورد حفاظت قرار گرفت.[۱]

مشخصات و شرایط جغرافیایی [۱][ویرایش]

محیط این منطقه به طور تقریبی ۷۳/۹۳ کیلومتر است. این منطقه از طرف شمال به روستاهای کبوتر آبکش، سیاهکش، قاسم آباد سفلی، ملک میان، خانه سر، جرمحله، مرسه و از طرف جنوب به روستاهای سول سرا و از طرف شرق به رامسر در استان مازندران و از طرف غرب به روستاهای جرسرا، فیل سرا، گوزلبن، گوابر، آجه، تب توز، جواهر دشت محدود می‌باشد.

Map

رودخانه خشکه رود (کرک رود) و سیاه لات در این منطقه جاری می‌باشد. منطقه حفاظت شده سرولات و جواهر دشت در ارتفاعی به‌طور تقریبی بین ۵۰۰ متر تا ۲۵۰۰ متر واقع شده است. بخش های جنگلی این منطقه عبارت از جنگلی پائین دست، جنگلی میانی و جنگلی بالادست و بخش مرتعی در کوهستان می‌باشد که از منظر اکوسیستم ساختار طبیعی متنوعی را داراست. اگرچه ناحیه جنگلی پائینی دست خوش تغییرات عوامل انسانی قرار گرفته، با این وجود از بابت وجود گونه شمشاد، اهمیت زیادی دارد. از عوامل تخریب در منطقه، عبور جاده جواهردشت است که دارای پیچ و خم‌های گوناگون با شیب‌های مختلف می‌باشد.

پوشش گیاهی منطقه جنگلی [۱][ویرایش]

منطقه جنگلی از پوشش گیاهی گوناگونی از پهن برگان برخوردار است. منطقه جامعه گیاهی شمشاد در بخش پائین دست ناحیه قرار گرفته که با پوشش‌های گیاهی از جمله توسکا و خرمندی، ممرز و لرگ آمیختگی دارد [۱]. در نواحی میانی دارای پوشش جنگلی از جنس توسکا، افرا، ممرز، انجیلی، خرمالوی وحشی، آزاد لیلکی، ازگیل، و بلوط می‌باشد [۱] و در بخش بالادست به طور عمومی پوشش گیاهی شامل راش، بلوط، ون، آزاد، گلابی وحشی و زالزالک است.

پوشش گیاهی علوفه‌ایی در منطقه، بیشتر شامل پامچال، بنفشه، سیکلامین، فرفیون، گزنه، انواع گرامینه، علف پشمکی، تمشک، آقطی، کوله خاس و سرخدار می باشد. در مرتع گیاه گون نیز مشاهده شده است[۱].

گونه های شاخص جانوری[ویرایش]

از حیات وحش شاخص در منطقه حفاظت شده سرولات و جواهر دشت می‌توان به جانورانی از قبیل پلنگ، مرال، کل و بز، خرس قهوه ای، شوکا، گرگ، روباه معمولی، شغال، گراز، گربه جنگلی اشاره نمود[۱]. همچنین پرنده بومی قرقاول [۱] و بلدرچین (وشم) از پرندگان شاخص ناحیه شمالی در این منطقه جنگلی محسوب می شوند.

آلبوم تصاویر منطقه حفاظت شده سرولات و جواهردشت[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران. «منطقه حفاظت شده سرولات و جواهر دشت». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۱ اوت ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۲ اوت ۲۰۲۰.