منطقه حفاظت‌شده بولا

مختصات: ۳۵°۰۲′۳۲٫۳″ شمالی ۵۳°۱۹′۳۳٫۱″ شرقی / ۳۵٫۰۴۲۳۰۶°شمالی ۵۳٫۳۲۵۸۶۱°شرقی / 35.042306; 53.325861
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
بولا
مکانساری مازندران و سمنان، ایران
مساحت۳۹۰۷ هکتار

بولا، یک منطقه حفاظت‌شده با مساحت ۳۹۰۷ هکتار است که در استان مازندران در شهر ساری واقع شده است و بخش کوچکی از آن در استان سمنان قرار دارد. منطقهٔ جنگلی بولا، با اقلیم نیمه‌مرطوب طی مصوبه شماره ۱۹۱ شورای عالی محیط زیست (کمیسیون زیر بنائی دولت) مورخ ۱۵/۱۰/۱۳۷۸ به عنوان «منطقهٔ حفاظت‌شدهٔ بولا» به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ایران پیوسته ‌است.[۱][۲]

ویژگی‌های منطقه[ویرایش]

این منطقه در نزدیکی پارک ملی کیاسر و هم‌مرز با پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه و منطقه حفاظت‌شده پرور قرار دارد. بخش دودانگه‌ی شهر ساری و دهستان پشتکوه شهمیرزاد محل دقیق این منطقه می‌باشد. بولا، جائیست کوهستانی با دو دامنهٔ شمالی و جنوبی و شیبهای تند، که در حد بالایی جنگل‌های خزری واقع شده‌است و بخش‌هایی از آن را نیز مرتع‌های ییلاقی تشکیل می‌دهد.

گونه‌های جانوری[ویرایش]

پلنگ، گرگ، شغال، مرال، شوکا، بز، پازن، خرس قهوه‌ای، گراز، روباه معمولی، تشی، سمور جنگلی، کبک و کبک دری.

گونه‌های گیاهی[ویرایش]

پوشش گیاهی به صورت مناطق جنگلی متراکم و انبوه و شمشادستان است. از گونه‌های مهم درختی این منطقه می‌توان از راش، ممرز، بلندمازو، توسکای ییلاقی، گلابی وحشی (تلکا)، گیلاس وحشی و آلوچه نام برد.

رخدادها[ویرایش]

  • کشتار دو راس گوزن بسیار کمیاب و آبستن در بهمن ماه ۱۳۹۱[۳]
  • سقوط خودروی محیط بانان به ژرفای ۵۰ متری دره در جریان تعقیب متخلفین در روزهای پایانی سال ۱۳۹۱[۴]
  • تعارضات و تهدیدها:تجاوز به عرصه‌های طبیعی و تخریب اراضی منابع ملی، قاچاق چوب و شکار غیرمجاز مهمترین عوامل تخریب‌کننده این منطقه به‌شمار می‌روند.

پیوند به بیرون[ویرایش]

تصویری از محدودهٔ منطقه حفاظت‌شده بولا (در کنار پارک ملی کیاسر ،منطقه حفاظت‌شده هزارجریب، پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه و منطقه حفاظت‌شده پرور)

منابع[ویرایش]

  1. «منطقهٔ حفاظت‌شده بولا». کویرها و بیابان‌های ایران.
  2. «منطقهٔ حفاظت‌شده بولا». دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ اوت ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۳.
  3. «کشتار دو راس گوزن بسیار کمیاب و آبستن در منطقه حفاظت شده بولا». دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ نوامبر ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۳.
  4. «سقوط خودروی محیط بانان به عمق ۵۰ متری دره در جریان تعقیب متخلفین / اختصاصی». دیده‌بان محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ اوت ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۳.