پناهگاه حیات وحش سلکه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

پناهگاه حیات وحش سلکه با وسعت ۳۶۰ هکتار در قسمت جنوبی تالاب انزلی و در محدوده شهرستان صومعه سرا، بخش تولمات و روستای صوفیانده قرار گرفته‌است.[۱]پاسگاه محیط بانی سلکه دهستان هندخاله[۲] در این منطقه حفاظت شده قراردارد.

منطقه سلکه طی مصوبه شماره ۶۳ شورای عالی محیط زیست مورخ ۱۳۵۴/۵/۲۱ بعنوان پناهگاه حیات وحش به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست پیوسته‌است.[۳] سلکه در قسمت جنوبی تالاب انزلی و در محدوده شهرستان صومعه سرا قرار دارد که از شمال به تالاب از جنوب به حاشیه مزارع روستاهای هنده خاله و صوفیانده از غرب به رودخانه هنده خاله و از شرق به رودخانه تراب خاله محدود است.

این منطقه حفاظت شده سالانه میزبان پرندگان مهاجر است و یکی از تالاب‌های با ارزش شمال کشور است که پرندگان هر ساله برای تخم‌گذاری و تولید مثل به این تالاب زیبا می‌آیند.

تنها مرکز آموزشی زیست محیطی تالاب انزلی در این منطقه واقع شده است.[۴]

محدوده[ویرایش]

  • پاسگاه محیط بانی سلکه در پناهگاه حیات وحش سلکه به مساحت ۳۶۰ هکتار واقع در روستای هنده خاله
  • پاسگاه محیط بانی اسپند در منطقه حفاظت شده سیاه کشیم به مساحت ۴۵۰۰ هکتار واقع در روستای اسپند
  • پاسگاه محیط بانی سیاه درویشان در منطقه حفاظت شده سیاه کشیم به مساحت ۴۵۰۰ هکتار واقع در روستای سیاه درویشان[۵]

منابع[ویرایش]

  1. «پناهگاه حیات وحش سلکه - ایرنا». www.irna.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۲۸.
  2. «سازمان حفاظت محیط زیست -اداره حفاظت محیط زیست شهرستان صومعه سرا». gilan.doe.ir. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۲۸.
  3. «پناهگاه حیات وحش سلکه». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۸ اكتبر ۲۰۲۱. دریافت‌شده در 2021-10-28. تاریخ وارد شده در |archive-date= را بررسی کنید (کمک)
  4. peiman (۲۰۱۶-۰۳-۱۴). «کارگاه آموزش زیست محیطی برای مدیران و معاونین مدارس استان گیلان». تالاب انزلی. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۳۰.
  5. ««عیسی کلانتری»از پناهگاه حیات وحش سِلکه در صومعه سرا بازدید کرد». خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency. ۲۰۱۸-۰۲-۰۱. دریافت‌شده در ۲۰۲۱-۱۰-۲۹.