ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه‌داغ

مختصات: ۳۷°۲۸′شمالی ۵۸°۰۲′شرقی / ۳۷٫۴۶°شمالی ۵۸٫۰۴°شرقی / 37.46; 58.04
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه‌داغ
کوه‌های کپه‌داغ
نقشه نشان‌دهنده جایگاه ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه‌داغ
نقشه نشان‌دهنده جایگاه ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه‌داغ
جایگاه در نقشه ایران
مکانایران
مختصات۳۷°۲۸′شمالی ۵۸°۰۲′شرقی / ۳۷٫۴۶°شمالی ۵۸٫۰۴°شرقی / 37.46; 58.04
مساحت۳۴۴٫۸۴ کیلومتر مربع (۱۳۳٫۱۴ مایل مربع)
تاسیس‌شده۱۳۹۷
هیئت حاکمهسازمان محیط زیست ایران
ذخیره‌گاه زیست‌کره کپه‌داغ
مکانخراسان شمالی، ایران
مساحت۳۴۴۸۴ هکتار [۱]


ذخیره‌گاه زیست‌کره کُپه‌داغ یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره یونسکو در شمال‌شرقی ایران است[۳] که در کوه‌های کپه‌داغ در استان خراسان شمالی قرار دارد.

رشته‌کوه کپه‌داغ، یک اثر طبیعی است که ۸۰ درصد از پهنه این رشته‌کوه در استان خراسان شمالی و ۲۰ درصد دیگر از پهنه این رشته‌کوه در کشور ترکمنستان واقع است.در ارتفاعات کپه‌داغ رویشگاه با پایه قدیمی اُرس وجود دارد که قدمت آن به ۳ هزار سال می‌رسد.[۴] این منطقه با وجود اینکه از تنوع زیستی بالایی برخوردار و محل زندگی جوامع محلی روستایی و عشایری است، تنوع زیستی آن در معرض خطر قرار دارد و جوامع محلی نیز با یکدیگر دچار تعارضاتی هستند.[۵]

در ۳۰مین نشست شورای هماهنگی بین‌المللی انسان و کره مسکون یونسکو که از اول تا ششم مردادماه سال ۱۳۹۷ در اندونزی برگزار شد، کپه‌داغ به عنوان سیزدهمین ذخیره‌گاه زیست کره ایران و پنجمین ذخیره‌گاه ثبت شده پس از انقلاب ۵۷ در شبکه جهانی ذخیره‌گاه‌های یونسکو به ثبت رسید. در این نشست پس از بررسی مستندات ایران، منطقه کپه‌داغ با برخورداری از جذابیت‌های طبیعی، تنوع زیستی غنی، تنوع فرهنگی و وجود جوامع محلی و عشایری دارای معیارهای لازم ثبت به عنوان زیست‌کره تشخیص داده شد و با موافقت کشورهای عضو و هیئت رئیسه شورا به ثبت یونسکو رسید.[۶][۷]

منابع[ویرایش]

  1. «Kopet Dag Biosphere Reserve, Islamic Republic of Iran». یونسکو. دریافت‌شده در ۲ اسفند ۱۳۹۹.
  2. "UNESCO Biosphere Reserve Directory".
  3. «Kopet Dag Biosphere Reserve, Islamic Republic of Iran». یونسکو. دریافت‌شده در ۲ اسفند ۱۳۹۹.
  4. «ثبت منطقه کپه‌داغ به‌عنوان سیزدهمین ذخیره‌گاه زیست کره در سال 97». سازمان حفاظت محیط زیست. ۱۰ تیر ۱۳۹۸. دریافت‌شده در ۲ اسفند ۱۳۹۹.
  5. «نصب تابلوی ذخیره گاه زیست کره بر دامان کپه داغ/ثبتی جهانی با هدف حفظ اثری طبیعی و رفع تعارضات محلی در کپه داغ». شبکه اطلاع‌رسانی دانا. ۱۱ مرداد ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲ اسفند ۱۳۹۹.
  6. «ثبت سیزدهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران در شبکه جهانی ذخیره گاه‌های زیست کره یونسکو». کمیسیون ملی یونسکو-ایران. ۶ مرداد ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲ اسفند ۱۳۹۹.
  7. «ثبت سیزدهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران در شبکه جهانی ذخیره گاه‌های زیست کره یونسکو». سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور. ۳ مرداد ۱۳۹۷. بایگانی‌شده از اصلی در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲ اسفند ۱۳۹۹.