پیش‌نویس:استاندارد ساختمانی WELL

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

استاندارد ساختمان WELL یا (WELL) یک برنامه صدور گواهینامه ساختمان سبز است که توسط مؤسسه بین المللی ساختمان WELL PCB (IWBI)، که شرکتی با منافع عمومی ثبت شده در کالیفرنیا است، توسعه یافته.

تاریخچه[ویرایش]

در سال 2013 استاندارد ساختمان WELL توسط Paul Scialla از شرکت Delos آغاز و به اولین استاندارد نیک زیستی تبدیل شد که توسط موسسه بین المللی ساختمان WELL (IWBI) اداره می شود. مؤسسه گواهی ساختمان سبز از گواهینامه LEED یک شرکت شخص ثالث مورد تأیید WELL است. تا سال 2016، بیش از 200 پروژه در 21 کشور این گواهی را دریافت کردند.[۱]

اصول و مفاهیم[ویرایش]

WELL v2 بهترین روش ها را در چهار اصل اعمال میکند:

  1. مبتنی بر شواهد
  2. قابل تأیید
  3. قابل اجرا
  4. متمرکز بر بازخورد

اصول در WELL v2 عادلانه، جهانی، مبتنی بر شواهد، از نظر فنی سالم، مشتری مدار و انعطاف پذیر هستند. WELL یک سیستم مبتنی بر عملکرد است که تأیید آن توسط یک نماینده مجاز به تست عملکرد WELL تکمیل می گردد.

گواهینامه[ویرایش]

دو نوع گواهی وجود دارد، گواهی WELL برای مالکان و گواهینامه WELL Core.

WELL Core برای ساختمان هایی است که بیش از 75٪ مورد اشغال مستاجر است و نیازی به دستیابی به حداقل امتیاز از هر موضوع نیست. [۲]

سطوح نقره ای، طلایی و پلاتینیوم WELL باید حداقل 1، 2 و 3 امتیاز را به ترتیب در هر موضوع کسب کنند، اما هیچ قانون حداقل امتیازی برای سطح برنز وجود ندارد. ودر ضمن برای WELL Core هیچ حداقل امتیازی وجود ندارد. [۲]

امتیاز بهینه سازی مورد نیاز سطوح مختلف از برنز، نقره، طلا تا پلاتین؛ از 40، 50، 60 و 80 متغیر است. سیستم رتبه بندی 12 امتیاز را برای هر موضوع درنظر می گیرد، ولی به جز نوآوری که کمتر از 10 امتیاز را محدود می شود. مجموع امتیازها درکل نباید از 100 بیشتر باشد. [۲]

ارزیابی و امتیازدهی[ویرایش]

ساختمان‌ها برای دریافت گواهی WELL باید تمامی الزامات پیش‌نیاز را رعایت کنند و البته می‌توانند امتیاز بهینه‌سازی را از موضوعات توسعه دریافت نمایند. [۲]

حوزه ارزیابی پیش شرط ها امتیازهای بهینه سازی
هوا کیفیت هوای داخل ساختمان، محیط عاری از دود، طراحی تهویه مناسب، مدیریت آلودگی ساختمانی 18
آب شاخص کیفیت آب، کیفیت آب آشامیدنی، پایش کیفیت آب و مدیریت لژیونلا 14
تغذیه حضور و رویت میوه ها و سبزیجات 16
نور قرار گرفتن در معرض نور روز یا نور شبانه، راحتی بصری را فراهم می کند و حدت بینایی را بهبود می بخشد. 18
جنبش تسهیل ورزش، طراحی ارگونومیک محل کار 21
آسایش حرارتی آسایش حرارتی مورد قبول 16
صدا طراحی آکوستیکی فضاها و برچسب زدن شان 18
مصالح محدودیت، مدیریت و رسیدگی به مواد خطرناک مانند آرسنات مس کروم دار ، آزبست ، جیوه ، بی فنیل پلی کلره و سرب 18
سلامت روان ارائه حمایت از سلامت روان، ادغام هنر طبیعت محلی و فرهنگ 19
اجتماع ارتباط ویژگی WELL به کاربران، طراحی یکپارچه توسط ذینفعان، مدیریت اضطراری، نظرسنجی ساکنان 43
نوآوری - 28
امتیاز کل 229

هوا[ویرایش]

از آنجایی که کاربران 90 درصد از زمان خود را در خانه می گذرانند، می توانند در معرض آلودگی هوای داخل خانه قرار بگیرند که منجر به سردرد، خشکی گلو، سوزش چشم، آبریزش بینی، حملات آسم، عفونت باکتری لژیونلا و مسمومیت با مونوکسید کربن می شود.

سالانه منجر به مرگ هزاران افراد مبتلا به سرطان و صد هزار افراد با مشکلات تنفسی می شود.

هزینه های قابل اجتناب در ایالات متحده می تواند بیش از 100 میلیارد دلار در سال باشد که 45٪ از رادون و تنباکو و 45٪ از کاهش بهره وری و 10٪ بیماری های تنفسی است.

منابع احتراق مانند شمع ها، تنباکو، اجاق ها، کوره ها، شومینه های تولید کننده مونوکسید کربن ، دی اکسید نیتروژن و ذرات ریز رایج هستند.

مبلمان، پارچه ها، محصولات تمیزکننده ، ترکیبات آلی فرار (VOCs) منتشر می کنند.

این مشکل با حذف منابع مشکلات و توسعه راه حل های طراحی قابل حل است.

آلودگی هوا منجر به مرگ زودرس 7 میلیون نفر شده که در سال 2012 حدود 600000 نفر از آنها کودکان زیر 5 سال بودند.

  • A01 کیفیت هوا | P

هدف :  ارائه سطح پایه ای از کیفیت هوای داخل ساختمان که به سلامت و رفاه کاربران ساختمان کمک می کند.  

خلاصه :  این ویژگی WELL به پروژه ها نیاز دارد که سطوح کیفیت هوای قابل قبولی را که توسط بهداشت عمومی تعیین می شود ارائه دهند.

موضوع : قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا مانند ترکیبات آلی فرار (VOCS)، اوزون، ذرات معلق کرین ثابت شده است که مونوکسید و سایرین علاوه بر افزایش خطر بیماریه تنفسی ، قلبی و عروقی سالانه باعث مرگ هزاران سرطان می شود. استنشاق آلاینده ها علائمی از جمله سردرد و خشکی را نشان می دهد گلودرد ، سوزش چشم و آبریزش بینی که ممکن است بعداً به پیامدهای سلامتی شدید مانند حملات آسم و سرطان تبدیل شود. علاوه بر این قرار گرفتن در معرض رادون دومین عامل اصلی سرطان ریه پس از مصرف دخانیات است. بنابراین تعریف سطوح کیفیت هوای داخلی که خطر را برای سلامتی انسان به حداقل می رساند مهم است. راه حل ها: سازمان بهداشت جهانی (WHO) و سایر نهادهای نظارتی مانند سازمان محیط زیست ایالات متحده آمریکا  و آژانس حفاظت (EPA) فهرستی از معیار آلاینده های هوا را شناسایی می کند. برای چنین مواردی درجات مجاز تعیین کرده اند که ارتباط بین غلظت این آلاینده ها، مدت زمان قرار گرفتن در معرض و خطرات سلامتی را نشان می دهد. دستیابی به هدف هوای پاک داخل ساختمان که توسط سطوح مجاز تعریف شده است، نیازمند تلاش مشترک متخصصان و کاربران ساختمان در اجرای رویکردهای مناسب است. کیفیت هوای داخلی را می توان از طریق ویژگی های مختلف فهرست شده در مفهوم WELL Air، از جمله استراتژی های کنترل منبع، استراتژی های طراحی و بهره برداری ساختمان غیرفعال و فعال و مداخلات رفتاری انسانی، به درستی مدیریت کرد. تهویه مکانیکی موثر به ویژه در پایین آوردن رادون به زیر آستانه قابل قبول مؤثر است.

  • A02 محیط بدون دود | P

هدف: جلوگیری از سیگار کشیدن به حداقل رساندن قرار گرفتن سرنشینان در معرض دود دست دوم و کاهش آلودگی دود.

خلاصه: این ویژگی WELL به پروژه هایی نیاز دارد که سیگار کشیدن در فضای داخلی را ممنوع کرده و سیگار کشیدن در فضای باز را در محدوده آن ممنوع یا محدود کنند.

موضوع: قرار گرفتن در معرض دود تنباکو همچنان بر سلامت افراد سیگاری و افرادی که در معرض دود سیگار هستند تأثیر مخربی گذاشته است. مواد تشکیل دهنده سیگار در هنگام سوزاندن بیش از 7000 ترکیب را تشکیل می دهند که حداقل 69 مورد از آنها سرطان زا هستند. در نتیجه، میانگین طول عمر افراد سیگاری 10 سال کمتر از افراد غیرسیگاری است. علاوه بر این، دود سیگار افراد غیرسیگاری را در معرض همان آلاینده‌ها قرار می‌دهد و تعداد افرادی را که در معرض خطرات سلامتی ناشی از سیگار قرار دارند ، افزایش می‌دهد. دود دست سوم ( مواد شیمیایی باقیمانده بر روی سطوح داخلی توسط دود تنباکو ) به دیوارها، مبلمان، لباس‌ها، ملافه‌ها، فرش‌ها و سایر سطوح مدت‌ها پس از سیگار کشیدن می‌چسبد. شواهد در حال ظهور نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض دود تنباکو دست سوم پیامدهای جدی سلامتی دارد. دود ماری جوانا دست دوم و انتشار سیگارهای الکترونیکی. مسائل بهداشتی مرتبط با دود تنباکو شامل حملات آسم، عفونت های تنفسی، بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، سرطان ریه و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد است. علیرغم ، این تأثیرات نامطلوب بر سلامت80 % از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که با مقررات 100 درصدی بدون سیگار محافظت نمی شوند. راه حل ها: هیچ سطح ایمن و قابل قبولی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار وجود ندارد .بنابراین تنها راه محافظت از افراد در برابر دود سیگار دست دوم و دست سوم اجرای یک محیط 100 % عاری از دود است. جلوگیری از نفوذ دود سیگار از فضای باز پروژه ها همچنین باید اقداماتی را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که سیگار کشیدن در مجاورت ورودی های ساختمان پنجره های قابل اجرا و ورودی های هوای ساختمان مجاز نیست.

  • A03 طراحی تهویه| P  

هدف: از طریق ارائه تهویه ،کافی مسائل مربوط به کیفیت هوای داخلی را به حداقل برسانید.

خلاصه: این ویژگی WELL به پروژه ها نیاز دارد که هوای تازه را از بیرون ، از طریق ابزارهای مکانیکی و یا طبیعی وارد کنند تا آلاینده های هوای تولید شده توسط انسان و محصول را رقیق کنند.

موضوع:  فضاهایی که دارای تهویه نامناسب هستند به علائمی مانند سردرد ، خستگی ، سرگیجه ، حالت تهوع ، سرفه  ، عطسه ، تنگی نفس و چشم ، بینی، گلو و تحریک پوست کمک می کنند. این در مجموع سندرم ساختمان بیمار (SBS) نامیده می شود. تهویه ضعیف همچنین با افزایش میزان غیبت کارکنان هزینه های عملیاتی بالاتر برای مشاغل و کاهش بهره وری در دانش آموزان مرتبط است.3و4 یک مطالعه مستقر در ایالات متحده آمریکا گزارش داد که مرخصی استعلاجی ناشی از تأمین ناکافی هوای تازه در ساختمان ها 35 % از کل غیبت ها را تشکیل می دهد. بنابراین هزینه های اقتصادی SBS  در ساختمان های کم تهویه قابل توجه است و بسیار بیشتر از صرفه جویی در هزینه های مربوط به انرژی است.

راه حل  ها: بسیاری از منابع داخلی و خارجی آلودگی هوا ذرات معلق و ترکیبات آلی فرار (VOCS) را منتشر می کنند که می تواند باعث ناراحتی و تحریک آسم و تحریک چشم ، بینی و گلو شود. به منظور حفظ سلامت محیط های داخلی و کیفیت هوای قابل قبول برای کاربران ساختمان تامین تهویه کافی ضروری است.

علاوه بر طراحی مناسب سیستم تهویه مطبوع پروژه های دارای تهویه مکانیکی نیاز به انجام تعمیر و نگهداری منظم سیستم دارند زیرا تعمیر و نگهداری ناکافی با کاهش عملکرد تهویه و بدتر شدن کیفیت هوای داخلی و شرایط حرارتی همراه است . برای فضاهایی که به طور طبیعی تهویه میشوند لازم است اطمینان حاصل شود که کیفیت هوای بیرونی و سطح سر و صدای کافی رعایت می شود.

  • A04 مدیریت آلودگی ساختمانی | P  

هدف:  به حداقل رساندن  ورود آلاینده های مربوط به ساخت و ساز به هوای داخلی رفع آلودگی هوای داخل ساختمان مربوط به ساخت و ساز برای سلامت انسان و محافظت از محصولات ساختمانی در برابر تخریب .

خلاصه:  این ویژگی WELL به پروژه هایی برای محافظت از کیفیت هوای داخل ساختمان در طول ساخت و ساز و بازسازی ساختمان از طریق ترکیبی از استراتژی ها مانند حفاظت از پوشش مدیریت رطوبت و گرد و غبار تعویض فیلتر شستشوی هوا و انتخاب تجهیزات مناسب نیاز دارد.

موضوع:  آلودگی هوا ناشی از کارهای ساختمانی و تخریب می تواند بر سلامت و کیفیت زندگی افراد شاغل و ساکن در نزدیکی تأثیر بگذارد و با افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن انسدادی ریه همراه است. افزایش انتشار PM10 در مجاورت کارگاه های ساخت و ساز با رنج مردم از بیماری های تنفسی همبستگی مثبت دارد. ساخت و ساز ساختمان ها و بازسازی ها در درجه اول منبع ذرات درشت هستند اما همچنین منبع ذرات بسیار ریز معلق در هوا نیز می باشند. راه حل ها:  سطوح کیفیت هوای داخل ساختمان می تواند در طول ساخت و ساز ساختمان به خطر بیفتد در طول ساخت و ساز باید مراقب بود تا از نفوذ گرد و غبار و یا پاکسازی فضا از گرد و غبار بخارات شیمیایی و سایر زباله ها جلوگیری شود تا از تشدید قابل توجه کیفیت هوای داخل خانه جلوگیری شود حفاظت از مجرای هوا مدیریت رطوبت و گرد و غبار تعویض فیلتر و انتخاب تجهیزات مناسب استراتژی هایی هستند که کیفیت هوای داخل ساختمان را با محدود کردن قرار گرفتن در معرض یک دوره آلودگی شدید بهبود می بخشند.

  • A05 بهبود کیفیت هوا | O هدف:  تشویق و شناسایی ساختمان هایی با سطوح بالاتر کیفیت هوای داخلی که سلامت و رفاه مردم را ارتقا می دهند.

خلاصه:  این ویژگی WELL به پروژه ها نیاز دارد که فراتر از دستورالعمل های فعلی بروند تا سطوح کیفیت هوای بهبود یافته را ارائه دهند که با بهبود سلامت و عملکرد انسان مرتبط است.

موضوع: کیفیت هوایی که افراد در داخل خانه تنفس می کنند به طور مستقیم بر سلامت و رفاه آنها تأثیر می گذارد و یکی از مهم ترین جنبه های ساختمان است که می تواند از سلامت انسان حمایت کند محققان همچنین رابطه واضحی بین کیفیت هوای داخل ساختمان و بهره وری انسانی در ساختمان ها شناسایی کرده اند. به طور متوسط 10 % از کاهش بهره وری را می توان به مسائل بهداشتی مربوط به کیفیت پایین هوای داخلی در ساختمان های اداری نسبت داد. همچنین شواهدی در دست است که آلودگی هوا می تواند رشد فیزیکی و شناختی کودکان را مختل کند. مطالعات همچنین نشان داده است که آلودگی هوا به بار بزرگ جهانی بیماری های تنفسی و آلرژیک و همچنین مرگ زودرس بزرگسالان و کودکان کمک می کند. اگر PM10 از 70 به 20 میکروگرم در متر کاهش یابد میزان مرگ و میر زودرس را میتوان تا 15% کاهش داد، در نتیجه بهبود کیفیت هوا با بهبود سلامت رشد شناختی و جسمی، درآمد بالاتر و عملکرد اقتصادی بهتر همبستگی مثبت دارد.

راه حل ها : کیفیت هوای داخل ساختمان را می توان به درستی از طریق استراتژی های کنترل منبع استراتژی های طراحی و بهره برداری غیر فعال و فعال ساختمان و مداخله رفتار انسانی مدیریت کرد. سطوح بالای کیفیت هوای داخل ساختمان نیازمند همکاری متخصصان و کاربران ساختمان در اجرای رویکردهای کافی است.

  • A06 طراحی تهویه پیشرفته  | O

هدف: حذف آلاینده های داخلی و بهبود کیفیت هوا در ناحیه تنفس از طریق افزایش عرضه هوای بیرون یا افزایش راندمان تهویه .

خلاصه: این ویژگی WELL نیازمند اجرای استراتژی های تهویه پیشرفته است که می تواند هوای بالاتری را به دست آورد سطح کیفی و در نتیجه به نفع سلامت و بهره وری انسان است.

موضوع: اکثر استانداردهای تهویه، نرخ تهویه و سایر اقداماتی را که برای ارائه کیفیت هوای داخل ساختمان در نظر گرفته شده است، مشخص می‌کنند که صرفاً برای کاربران ساختمان «قابل قبول» است و خطر اثرات نامطلوب سلامتی را کاهش می‌دهد. حتی با تهویه مناسب طراحی شده برای مطابقت با استانداردهای تهویه، غلظت آلاینده های داخل ساختمان می تواند از غلظت های موجود در هوای بیرون بیشتر شود. نرخ تهویه کمتر از 21 cfm   10 ( لیتر در ثانیه )  برای هر نفر در انواع ساختمان ها با درک منفی کیفیت هوا و نتایج واقعی سلامت مرتبط است.

راه‌حل‌ها:  تحقیقات علمی نشان می‌دهد که برای به حداقل رساندن علائم سندرم ساختمان ناسالم و بهبود عملکرد و بهره‌وری انسان، سرعت جریان هوا به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از میزان توصیه شده توسط استانداردها است. از آنجایی که آزمایش برای هر آلاینده بالقوه دشوار است، و از آنجایی که دی اکسید کربن (CO2  ) به راحتی قابل تشخیص است، سطوح CO2 به عنوان نماینده ای برای سایر آلاینده های داخلی عمل می کند. تعدادی از مطالعات CO2 نشان می دهد که خطر علائم سندرم ساختمان ناسالم به طور قابل توجهی کاهش می یابد، زمانی که غلظت CO2 کمتر از 800 ppm باشد. یکی از روش‌های کاهش غلظت CO2 تجربه شده توسط ساکنان و در عین حال به حداقل رساندن مصرف انرژی اضافی، تهویه کنترل‌شده با تقاضا است که در آن نرخ تحویل برای هوای بیرون مستقیماً با سطوح اندازه‌گیری شده CO2 در فضا مرتبط است. 7تهویه جابه‌جایی با ارائه هوای تازه در فضای باز در سطح کف، کیفیت هوای داخل را بهبود می‌بخشد و هوای گرم‌تر و آلوده‌تر از محیط داخلی مانند CO2 را که بالاتر از ارتفاع منطقه تهویه استخراج می‌شود، می‌گذارد.

  • A07 پنجره های قابل اجرا | O

هدف:  با تشویق کاربران ساختمان به باز کردن پنجره ها در زمانی که کیفیت هوای بیرون قابل قبول است عرضه هوای بیرون با کیفیت بالا را افزایش دهید و ارتباط با محیط بیرون را ارتقا دهید.

خلاصه:  این ویژگی WELL به ساختمان هایی با پنجره های قابل اجرا نیاز دارد تا با تشویق کاربران ساختمان به باز کردن پنجره ها در زمانی که کیفیت هوای بیرون قابل قبول است. عرضه هوای بیرون با کیفیت بالا را افزایش داده و ارتباط با محیط بیرون را افزایش دهند.

موضوع :  استنشاق مواد مضر داخل خانه با پیامدهای نامطلوب سلامتی مانند بیماری های عفونی ، سرطان ،  آسم ، آلرژی و سایر عفونت های تنفسی مرتبط است. هنگامی که کیفیت هوای بیرون مطلوب است، باز شدن پنجره ها می تواند هوای بیرون و سطوح کمتری از آلاینده های هوای داخل خانه را تامین کند. دستیابی به تهویه طبیعی از طریق پنجره های باز می تواند یک تجربه مثبت برای انسان ایجاد کند. با این حال ، توانایی حفظ کنترل دقیق بر کیفیت هوای داخلی چالش برانگیز است. علیرغم اینکه اغلب شرایط دما و تهویه کمتر از استانداردهای توصیه شده است، مطالعات نشان داده است که ساختمان‌های دارای تهویه طبیعی افراد کمتری نسبت به ساختمان‌هایی که دارای تهویه مکانیکی هستند علائم سندرم ساختمان بیمار را گزارش می‌کنند. 4و5 علاوه بر این مطالعات نشان داده اند که بهره وری 7.7 % مزیت  مرتبط با فضاهای دارای تهویه طبیعی وجود دارد.

راه حل ها:  زمانی که آب و هوا و پارامترهای محلی بیرون نشان می دهد هوای بیرون با کیفیت بالا وجود دارد مردم باید تشویق شوند تا از استراتژی های تهویه طبیعی استفاده کنند. با این حال تهویه از طریق پنجره ها به طور کلی آلودگی بیشتر در فضای باز نسبت به سیستم های مکانیکی با فیلتر ایجاد می کند. رفتار انسان به عنوان یکی از سه مؤلفه اصلی تأثیرگذار بر تولید و تداوم آلاینده های هوای داخلی رتبه بندی می شود. آموزش و اطلاع رسانی به کاربران ساختمان در مواقعی که شرایط فضای باز برای باز شدن پنجره مساعد است می تواند تولید و ماندگاری آلاینده های هوای داخل ساختمان را کاهش دهد.

  • A08  نظارت بر کیفیت هوا و آگاهی | O

هدف:  نظارت بر مسائل مربوط به کیفیت هوای داخلی و همچنین اطلاع رسانی و آموزش افراد در مورد کیفیت محیط داخلی.

خلاصه: این ویژگی WELL مستلزم اندازه گیری مداوم داده های آلاینده برای آموزش و توانمندسازی ساکنان در مورد کیفیت محیطی است.

موضوع: انواع و غلظت آلاینده های داخلی به طور مداوم در هر محیط داخلی یا خارجی در نوسان است. به عنوان مثال پخت و پز در خانه می تواند منجر به افزایش سریع آلودگی هوای داخل خانه شود. ساعات شلوغی شهری و سوزاندن زباله ها باعث افزایش آلودگی هوا در فضای باز می شود که می تواند مستقیماً بر کیفیت هوای داخل خانه تأثیر بگذارد. برخی از آلاینده های هوای داخل خانه با تأثیرات فوری آنها بر بدن ما مانند سوزش گلو یا آبریزش چشم شناخته می شوند. با این حال موارد دیگری که تشخیص داده نمی شوند لزوماً خوش خیم نیستند به گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا برخی از اثرات سلامتی مانند بیماری های تنفسی ، بیماری قلبی و سرطان می تواند سال ها پس از قرار گرفتن در معرض آن ظاهر شود.

راه حل ها : با توجه به نوسانات کیفیت هوا، نصب سنسورها و آشکارسازهای کیفیت هوا در هر ساختمان مهم است. از آنجایی که کیفیت هوا می تواند در طول روز در هر ساختمان نوسان داشته باشد، نظارت در زمان واقعی برای رفع سریع هرگونه انحراف در معیارهای کیفیت داخلی و به حداقل رساندن قرار گرفتن ساکنان در معرض آلاینده ها ضروری است. علاوه بر داشتن حسگرهای قوی و کالیبره شده، قرار دادن صحیح آنها نقش مهمی در ارزیابی دقیق کیفیت هوا ایفا می کند. علاوه بر این ، آموزش سرنشینان در مورد خطرات ناشی از قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوای زیاد ، همراه با اقداماتی که می توانند برای کاهش این خطرات انجام دهند، می تواند آژانس شخصی را تشویق کند تا فرصت هایی را برای کاهش بیشتر سطح آلودگی هوا در محیط داخلی جستجو کند.

  • A09 مدیریت نفوذ آلودگی │O

هدف: به حداقل رساندن ورود آلاینده ها به هوای داخل ساختمان با جداسازی فضای داخل و خارج طریق نما، پوشش و درب ورودی ساختمان.

خلاصه: ویژگی A09 مستلزم می‌کند که پروژه ها برای کاهش انتقال هوا و آلاینده ها با جداسازی فضای باز و داخل ساختمان از طریق نما، پوشش و ورودی ساختمان صورت گیرد.

موضوع: مطالعات نشان می دهد که تقریباً 65 درصد از استنشاق ذرات هوای بیرون در داخل خانه اتفاق می افتد. قرار گرفتن در معرض غلظت بالایی از ذرات بزرگ و کوچک که به طور ناخواسته وارد اتاق می شود، می تواند منجر به تحریک تنفسی شود. این امر با افزایش سرطان ریه، بیماری های قلبی عروقی و مرگ و میر مرتبط است. کیفیت هوای داخلی و آسایش حرارتی می تواند به دلیل نشتی ها و شکاف هایی که مانع هوای ساختمان می شود به خطر بیفتد. این نقاط ضعف نه تنها از نظر انرژی بیهوده هستند، بلکه می توانند منجر به شرایط مساعد برای رشد کپک و ورود آفات یا آلودگی هوا شوند. علاوه بر این، ساکنان ساختمان می توانند ذرات معلق را از طریق لباس ها و کفش های خود وارد ساختمان کنند، از جمله باکتری کلی فرم و  اشریشیا کلی (Coliforms and Escherichia coli) و همچنین سایر سموم.

راه‌حل ها: علاوه بر جدا سازی فضاهای داخلی و خارجی ساختمان، نیاز به اقداماتی وجود دارد که ورود مواد بالقوه مضر به فضاهای داخلی را به حداقل برساند یا از آن جلوگیری کند. نمونه ای از چنین مداخلاتی نصب سیستم های خروجی ورودی و/یا آب بندی هوای ورودی در تمامی ورودی‌های اصلی ساختمان است.

  • A10 به حداقل رساندن احتراق │O

هدف: کاهش قرار گرفتن انسان در معرض آلودگی هوای ناشی از احتراق از منابع گرمایشی و حمل و نقل.

خلاصه: ویژگی A10 الزام می نماید به استفاده از محصولات کم انتشار حاصل از احتراق در پروژه‌ها‌ یا استفاده از محصولات مبتنی بر حذف احتراق بصورت کامل.

موضوع: انتشار گازهای گلخانه ای مربوط به احتراق، عمدتاً از گرمایش فضا، پخت و پز و حمل و نقل اطراف. اغلب منبع اصلی و نادیده گرفته شده آلودگی هوا داخل خانه است. روش‌های گرمایش ناکارآمد، پخت و پز یا سایر فعالیت‌های احتراق سطوح بالایی از آلودگی هوای داخل ساختمان را تولید می‌کنند که شامل طیف وسیعی از آلاینده‌های مضر برای سلامتی مانند ذرات ریز، دی اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن است. علاوه بر حالت تهوع، از دست دادن هوشیاری و مرگ، استنشاق سطوح بالای مونوکسید کربن با سردرد، اختلال بینایی، کاهش عملکرد شناختی و توانایی انجام وظایف پیچیده مرتبط است.

راه‌حل ها: انتخاب محصولات غیر احتراق یا با انتشار کم اولین گام مهم در جهت کاهش مونوکسید کربن، دی اکسید نیتروژن، ذرات ریز و سایر احتراق ها توسط محصولات موجود در هوا است.

  • A11  تفکیک منابع │O

هدف: حفظ کیفیت هوای داخل خانه و به حداکثر رساندن راحتی بویایی در فضاهای اشغالی از طریق ایزوله و تهویه مناسب منابع آلودگی داخلی و مناطق نگهداری مواد شیمیایی.

خلاصه: ویژگی A11 ملزم به استفاده از استراتژی هایی می‌کند که منابع کلیدی بو، میکروب‌ها، آلودگی یا رطوبت را از طریق درب‌ها یا اگزاست اختصاصی جدا کند.

موضوع: آلودگی هوا می تواند توسط بسیاری از منابع داخلی، از جمله محصولات تمیز کننده، تجهیزات اداری و محیط های مرطوب ایجاد شود. کابینت‌های نگهداری مواد شیمیایی که محصولات تمیزکننده را ذخیره می‌کنند، می‌توانند بخارهای مضر از جمله ترکیبات آلی فرّار (VOCs) منتشر کنند که با سرطان، آسیب اندام‌ها و آسیب به سیستم عصبی مرکزی مرتبط است. اتاق های کپی می توانند ازن تولید کنند که با ذات الریه، درد قفسه سینه، خس خس سینه، سرفه، تنگی نفس و تشدید شرایط تنفسی مانند ذات الریه و آسم مرتبط است. حمام می تواند رشد کپک و قارچ را که با واکنش های آلرژیک همراه است و بیماری های ریوی مانند آسم را تشدید می کند، افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوای آشپزخانه مانند ذرات معلق، ترکیبات آلی فرار و هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای با التهاب کلیه مرتبط است.

راه‌حل ها: مؤثرترین راه برای جلوگیری از آلودگی هوا در ساختمان‌ها حذف منابع منفرد یا جذب انتشار گازهای گلخانه‌ای در منبع قبل از انتشار در محیط است. در مورد منابع اجتناب ناپذیر آلودگی هوا، جداسازی فیزیکی چنین منابعی در ترکیب با سیستم های اگزاست تهویه مستقیم، وسیله ای موثر برای محافظت از مردم است.

  • A12  فیلتر هوا │O

هدف: با فیلتر هوا‌های مناسب، آلودگی هوای داخل و خارج از خانه را کاهش دهیم.

خلاصه: ویژگی A12 خواستار این است که در پروژه‌های با تهویه مکانیکی برای ارائه فیلتر هوای کافی و مستندسازی پروتکل تعمیر و نگهداری برای فیلترهای نصب شده ارائه کنند.

موضوع: قرار گرفتن در معرض ذرات معلق (PM) با بسیاری از پیامدهای منفی سلامت همراه است. PM10 می تواند راه های هوایی را مسدود کرده و ملتهب کند و باعث ایجاد طیفی از شرایط مرتبط با تنفس شود که می تواند منجر به بیماری یا مرگ شود. PM2.5 در مقایسه با PM10 خطرات سلامتی بیشتری دارد، زیرا می تواند به اعماق ریه ها نفوذ کند، وارد جریان خون شود و در نتیجه باعث ایجاد انواع مشکلات سلامتی از جمله بیماری قلبی و سایر عوارض قلبی و عروقی شود.

راه‌حل ها: انتخاب و نصب فیلترهای رسانه ای مناسب یکی از مکانیسم های کلیدی برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای بیرون و داخل خانه است. مطالعات نشان داده اند که کاهش قرار گرفتن در معرض ذرات معلق با فیلتر کردن هوای داخل خانه با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی همراه است و یک اقدام کنترلی موثر برای کاهش بیماری های آلرژیک تنفسی است. علاوه بر این، نگهداری منظم فیلتر برای اطمینان از فیلتراسیون مناسب هوا و کارایی سیستم تهویه مطبوع بسیار مهم است. در حین کار، فیلترها زمانی که با ذرات بارگیری می شوند باید تعویض شوند، زیرا شروع به کاهش جریان هوا و افزایش افت فشار می کنند. فیلترهای بیش از حد نه تنها سرعت جریان هوا را محدود می کنند، بلکه می توانند منجر به از دست دادن راندمان فیلتر شوند. همچنین برای پروژه‌ها بسیار مهم است که بدانند آیا ساختمان در منطقه‌ای با آلودگی هوای بیرونی بالا قرار دارد یا خیر، زیرا این پروژه‌ها اغلب به نصب یک مرحله پیش تصفیه، علاوه بر فیلتر اولیه، برای حفظ هوای داخلی با کیفیت بالا نیاز دارند.

  • A13  تأمین هوای بهبودیافته │O

هدف: کاهش خطرات ناشی از آلودگی داخلی و منابع آلودگی، مانند ذرات بیماری های عفونی و ترکیبات آلی فرار (VOC).

خلاصه: ویژگی A13 پروژه‌ها را ملزم می‌کند که از هوای تامینی استفاده کنند که چرخش مجدد نمی‌یابد یا با فیلترهای کربنی، فیلترهای رسانه‌ای و/یا تابش میکروب‌کش فرابنفش (UVGI) تصفیه می‌شود.

موضوع: مصالح ساختمانی، اثاثیه (مانند فرش و مبلمان)، پارچه‌ها، محصولات تمیزکننده، محصولات مراقبت شخصی، چسب‌ها، حلال‌ها و خوشبوکننده‌های هوا همگی می‌توانند VOC یا ترکیبات آلی نیمه فرار (SVOCs) را در محیط داخلی منتشر کنند. VOC ها شامل بنزن، فرمالدئید و سایر ترکیبات شیمیایی است که در غلظت های بالا می تواند منجر به تحریک بینی و حلق شود و با سرطان خون و سرطان نازوفارنکس مرتبط است. اثرات سلامتی همچنین می تواند شامل آسیب به کبد، کلیه ها و سیستم عصبی مرکزی باشد. ذرات بازدم شده توسط افراد آلوده که حاوی بیماری های معلق در هوا مانند کووید-19 هستند، می توانند چندین ساعت یا بیشتر معلق باقی بمانند و از طریق مجاری ساختمان دوباره به گردش درآیند.

راه‌حل ها: ساده ترین راه برای جلوگیری از چرخش مجدد هوای آلوده این است که آن را دوباره به گردش در نیاورید. این شامل تامین فضاهایی با 100٪ هوای بیرون است. متأسفانه، در اقلیم‌های خاص این می‌تواند هزینه انرژی بالایی را به همراه داشته باشد، اگرچه می‌توان از طریق استفاده از سیستم‌های بازیابی گرما این امر را کاهش داد. هوای چرخشی نیز می تواند برای حذف آلاینده ها تصفیه شود. کربن VOCها و ازن را از هوای عبوری فیلتر می کند. فیلترهای HEPA یا near-HEPA می توانند به حذف ذرات ویروس کمک کنند، زیرا ویروس اغلب به عنوان بخشی از یک ذره بزرگتر حرکت می کند. سیستم‌های UVGI می‌توانند هم در هنگام تابش در قسمت بالایی اتاق و هم در مجاری هوا مؤثر باشند، تا زمانی که قدرتمند باشند و یا سرعت هوا به اندازه‌ای پایین باشد که دوز UV کافی را فراهم کند. در نهایت، تصفیه‌کننده‌های هوای داخل اتاق می‌توانند مفید باشند، زیرا هوای تمیز اغلب در ناحیه تنفس فراهم می‌شود. با این حال، خروجی هوای تمیز آنها اغلب کم است، بنابراین آنها برای اتاق های کوچکتر مناسب هستند. برای عملکرد بهینه، سیستم های فیلتر هوا باید طبق دستورالعمل سازنده نگهداری شوند.

  • A14  کنترل میکروب و کپک│O

  هدف: کاهش رشد کپک و باکتری در سیستم مکانیکی ساختمان.

خلاصه: ویژگی A14 به استراتژیهایی چون استفاده از سیستم‌های UVGI و/یا بازرسی‌های منظم بر روی اجزای سیستم خنک‌کننده برای کاهش یا حذف رشد میکروب‌ها و کپک‌ها ملزم می‌کند.

موضوع: کپک در مکان‌هایی با محدوده دمایی قابل قبول، منبع مواد مغذی و رطوبت کافی رشد می‌کند. سیستم‌های تهویه مطبوع، به‌ویژه کویل‌های خنک‌کننده، سطوح بالایی از تراکم رطوبت دارند و به‌عنوان بستر مناسبی برای رشد کپک‌ها عمل می‌کنند. کپک‌های توسعه‌یافته روی کویل‌های خنک‌کننده ممکن است ذرات را به داخل ساختمان بریزند و باعث ایجاد سرگیجه‌ها و سایر اختلالات تنفسی، آسم شود. قرار گرفتن در معرض کپک نیز با پنومونیت حساسیتی، رینیت آلرژیک، برونشیت، توسعه تومور ریه، اگزما و سندرم کپک سمی همراه است.

راه‌حل ها: رشد میکروارگانیسم‌ها و کپک‌ها را می‌توان از طریق ترکیبی از بازرسی‌های منظم قالب و قرار دادن تکنیک‌های غیرفعال‌سازی میکروب‌ها مانند سیستم‌های تابش میکروب‌کش فرابنفش (UVGI) پیشگیری و کاهش داد. بازرسی‌های دوره‌ای و نگهداری سیستم‌های خنک‌کننده روش‌های پیشگیرانه خوبی برای کاهش خرابی‌های سیستم هستند که به افزایش پتانسیل برای تکثیر کپک کمک می‌کنند. هزینه های مربوط به نگهداری مناسب اغلب هزینه های معمول مربوط به اصلاح قالب را جبران می کند. نشان داده شده است که UVGI به طور چشمگیری رشد کپک ها و باکتری ها را روی کویل های خنک کننده کاهش می دهد و فیلم های میکروبی تجمع یافته روی سطوح آنها را از بین می برد. مطالعات همچنین اجرای سیستم های UVGI را با کاهش همزمان میکروارگانیسم های زنده و اختلالات تنفسی در محل کار مرتبط دانسته اند.

آب[ویرایش]

مفهوم کانسپت آب در WELL جنبه هایی از کیفیت، توزیع و کنترل آب مایع، در یک ساختمان را پوشش می دهد و شامل ویژگی هایست که به دسترسی و آستانه آلودگی آب آشامیدنی توجه می کند، و به همان اندازه به بررسی ویژگی هایی که هدف آن ها مدیریت آب است می پردازد تا از آسیب به مصالح ساختمانی و شرایط محیطی جلوگیری شود.

هدف WELL Water افزایش میزان هیدراتاسیون کافی در ساختمان و کاهش خطرات ناشی از آب آلوده است. بدن انسان دو سوم آب است، مصرف آب در حدود 2 تا 3.7 لیتر در روز توصیه می شود تا تنفس ، تعریق و دفع کار کند. آب با نیترات بالا می تواند انتقال اکسیژن در نوزادان را مختل کند و باعث اختلال در رشد عصبی شود. تری هالومتان (THMs) و هالواستیک اسیدها (HAAs) در آب می توانند باعث سرطان شوند. کنترل لژیونلا در سیستم های خنک کننده و جکوزی ها مورد نیاز است. مواد نباید از رشد کپک حمایت کنند. طراحی خوب حمام، شستن بهتر دست ها منجر به کاهش خطرات بیماری های روده ای و تنفسی می شود.

تغذیه[ویرایش]

WELL Nourishment از تغذیه سالم و پایدار با افزایش دسترسی به میوه ها و سبزیجات و محدود کردن غذاهای بسیار فرآوری شده پشتیبانی می کند و کاربران را به انتخاب گزینه های بهتر تشویق می کند. تغذیه نامناسب عامل مرگ یک نفر از هر پنج نفر در سراسر جهان است. رژیم غذایی ناسالم بدتر از ترکیبی از مواد مخدر، الکل و تنباکو است. این رژیم معمولاً دارای میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، دانه ها کم است، اما در عوض با غذاهای بسیار فرآوری شده مانند قندها و روغن های تصفیه شده پر شده است. در سال 2019، پنل EAT-Lancet گزینه تغذیه بهتری را توسعه داد. با طراحی شرایط محیطی که کاربران را مجبور به تغییر رژیم غذایی خود با استفاده از رویکردی جامع که از سیاست ها پشتیبانی می کند، می کند.

نور[ویرایش]

مفهوم WELL Light با هدف ایجاد نوری است که اختلالات شبانه روزی را کاهش می دهد و کیفیت خواب، خلق و خوی و بهره وری را بهبود می بخشد.

افراد در طول روز بر اساس سیستم شبانه روزی یا ساعت داخلی حرکت می کنند. نقض آن منجر به چاقی، دیابت، افسردگی، سرطان سینه، اختلالات متابولیک و خواب می شود. کمبود نور می تواند منجر به اختلال در عملکرد شود.

جنبش و فعالیت بدنی[ویرایش]

تشویق به فعالیت بدنی با ایجاد فرصت‌ها از طریق فضا تأثیر بسزایی در کاهش خطر مرگ به میزان 10 و 25 درصد دارد، که از این میان بیش از نیم میلیون و یک میلیون نفر در سراسر جهان به دلیل عدم تحرک نمی‌میرند. امید به زندگی در جهان می تواند 0.68 سال افزایش یابد. عدم فعالیت بدنی و تحرک منجر به مرگ زودرس و بیماری های مزمن، دیابت نوع دوم، بیماری های قلبی عروقی، افسردگی، سکته مغزی، زوال عقل و سرطان می شود. 23 درصد از بزرگسالان در سراسر جهان به دلیل افزایش شهرنشینی و توسعه اقتصادی کم تحرک هستند. سبک زندگی کم تحرک در میان بزرگسالان به طور متوسط ​​3 تا 9 ساعت در روز است که با بیماری های ذکر شده مرتبط است.

آسایش حرارتی[ویرایش]

یک رویکرد و مداخله جامع نگر کمک می نماید به طراحی ساختمان هایی که عدم آسایش حرارتی فردی را هدف قرار می دهند، که در وضعیت یکسان درونی هستند. گزینه واحد برای همگی افراد مناسب نیست. برای بهبود بهره وری و کاهش نشانگان بیماری ساختمان باید از کنترل دمای شخصی استفاده شود.

با توجه به تعداد زیاد افراد، شرایط آسایش حرارتی باید رضایت اولیه را برای بیشترین تعداد افراد فراهم کند. این تاثیر بسیار زیادی بر روی کاربران دارد و یکی از مهم ترین تاثیرات را بر انگیزه، هوشیاری، تمرکز و خلق و خوی دارد. این باید محیطی با دمایی قابل قبولی را برای حداقل 80٪ از کاربران فراهم کند؛

درواقع؛

در ایالات متحده تنها 11٪ با رضایت عمومی را بدست آورده، و 41٪ افراد ناراضی بودند که این برای کسب و کار مضر است. کارمندان در شرایط دمایی گرم 15 درصد و در شرایط سرد 14 درصد ضعیف تر عمل می کنند.

صدا[ویرایش]

ارائه یک رویکرد جامع برای حل مشکل آسایش صوتی یک فضا، اندازه گیری رضایت کاربر از طریق پاسخ انسان به ارتعاشات مکانیکی از طریق یک رسانه، مانند هوا. اختلالات خواب، فشار خون بالا و کاهش مهارت های محاسباتی ذهنی در کودکان ناشی از سر و صدای بیرونی و همچنین صدای ناشی از تهویه هوا، تهویه مطبوع و لوازم خانگی است. خطر انفارکتوس میوکارد ممکن است ناشی از صدای ترافیک در شب باشد. زمان کم طنین و سطوح صدای پس زمینه می تواند بر درک گفتار در زمینه های آموزشی تأثیر بگذارد، جایی که درک شنیداری برای حفظ حافظه حیاتی است. برنامه ریزی و راه اندازی یک سیستم تهویه مطبوع ایزوله و متعادل، پایه ای قابل اعتماد برای سطوح نویز مورد انتظار پس زمینه فراهم می کند. افزودن عناصر نما مانند جرم و لعاب، آب بندی شکاف ها، و ایجاد فضای هوا بین فضاهای بسته می تواند راحتی سرنشینان را بهبود بخشد. جایگزینی سطوح سخت با مواد جاذب باعث بهبود انتقال گفتار و حفظ حریم خصوصی صوتی می شود. سطح صدای پس زمینه ثابت، توسط یک سیستم پوشش صدا ارئه می شود و نسبت سیگنال به نویز را برای افزایش حریم خصوصی افزایش می دهد.

مصالح[ویرایش]

ترویج استفاده از محصولات پاک کننده کم خطر و شیوه هایی که اثرات بهداشتی، کاهش آلودگی و سلامت عمومی، مدیریت زباله، آفت کش های کم خطر را کاهش می دهد. برخی از مواد سمی و زیست انباشته حاوی مواد شیمیایی قدیمی تری مانند سرب هستند که در سال 2017 باعث مرگ یک میلیون نفر شد. CCA در سازه‌های چوبی می‌تواند آرسنیک را وارد خاک کند، جایی که کودکان ممکن است در معرض آن قرار گیرند. مواد جدید مانند ترکیبات آلکیل پرفلورینه (PFCs)، ارتوفتالات ها، برخی فلزات سنگین و بازدارنده های شعله هالوژنه (HFRs) برتر هستند اما اثرات منفی بر سلامتی دارند. ترکیبات آلی فرار (VOCs) در عایق‌ها، رنگ‌ها، پوشش‌ها، چسب‌ها، مبلمان و اثاثیه، محصولات چوبی کامپوزیت و کف‌پوش بسیار رایج هستند که باعث مشکلات تنفسی و خطر ابتلا به سرطان می‌شوند. دو راه حل عبارتند از: افزایش دانش مواد و ارتقاء ارزیابی و انتخاب برای به حداقل رساندن اثرات.

سلامت روان[ویرایش]

موضوع سلامت روان 14.3 درصد از مرگ و میرها در سراسر جهان، 8 میلیون مرگ در سال، از جمله مصرف مواد بر 13 درصد از بار جهانی بیماری و 32 درصد از سال های زندگی با ناتوانی تخمین زده شده.

مصرف الکل و مواد مخدر به طور قابل توجهی باعث مرگ زودرس شده، الکل به تنهایی در مرگ 3.3 میلیون نفر و 5 درصد بار جهانی بیماری تأثیر گذاشته. افسردگی و اضطراب رتبه اول و ششم بار جهانی بیماری قرار دارند و البته که افسردگی، 4 درصد بار جهانی بیماری است و بزرگترین ناتوانی در سراسر جهان. اقتصاد جهانی یک تریلیون دلار به دلیل افسردگی و اضطراب به دلیل از دست دادن بهره وری از دست داده است، 18٪ از بزرگسالان این بیماری را تجربه می کنند، و بیش از 30٪ از بزرگسالان آن را در طول زندگی خود تجربه می کنند، با وجود اینکه هزینه مبارزه با این مشکل کمتر از 2 دلار برای هر شخص در سال است.

در کشورهای پردرآمد و کم درآمد، مردم این مشکل را به میزان 35 تا 50 درصد مواجه می شوند و 76 تا 85 درصد بدون درمان تجربه می کنند که در نتیجه سالانه بیش از 800000 مرگ ناشی از خودکشی در سراسر جهان رخ می دهد. با این وجود، میزان مرگ و میر افراد مبتلا به این مشکل 2.2 برابر بیشتر از حد طبیعی است و میانگین امید به زندگی 10 سال کم شده و ازدست رفته.

این موضوع را می توان با سیاست ها، برنامه ها، طراحی در ارتقاء محیط کار، پیشگیری، مداخلات کاهش داد. کاهش انگ، ترویج محیط های کاری مثبت، برنامه ها و استراتژی های مدیریت استرس، خدمات و درمان مواد، خواب مطلوب، افزایش ارتباط با طبیعت می تواند سلامت روانی کلی را بهبود بخشد.

اجتماع[ویرایش]

تخمین زده می شود که 235 میلیون خانوار شهری در مسکن با استاندارد پایین و بی کیفیت زندگی می کنند که منجر به بیماری هایی چون آسم، امراض عفونی و قلبی عروقی می شود.

تنها 55 درصد از شرکت‌های آمریکایی تنوع را به عنوان یک اولویت به حساب می آورند، در بریتانیا 80.2 درصد زنان نسبت به مردان دارای شغل و درآمد هستند. فضاها معمولاً برای پاسخگویی به نیازهای مختلف طراحی نمی شوند. نظرسنجی می تواند بازده سرمایه گذاری عالی را به همراه داشته باشد. ترویج مشارکت و حمایت مدنی می تواند نرخ استخدام و مشارکت و همچنین بازده مالی را بهبود بخشد. طراحی نقشی حیاتی در فراهم کردن دسترسی ها برای عموم کاربران دارد.

نوآوری[ویرایش]

بهینه سازی I01 - I05[ویرایش]

هیچ الزامی برای این دسته وجود ندارد، اما می توان امتیاز اضافی به آن تعلق گرفت، به عنوان مثال، برای یک مداخله جدید حداکثر در 10 موضوع که هر کدام 1 امتیاز دریافت می کنند.

اگر یکی از اعضای تیم پروژه WELL AP داشته باشد، به طور خودکار 1 امتیاز دریافت می کند.

ارائه تورهای آموزشی WELL حداقل شش بار در سال 1 امتیاز دریافت می کند. اگر پروژه در هر برنامه رفاه یا سلامت که توسط IWBI تایید شده، در عرض سه سال تکمیل شده است شرکت کند، 1 امتیاز دریافت می کند. اگر پروژه گواهی ساختمان سبز را که توسط IWBI تایید شده، دریافت کند، 5 امتیاز دریافت می کند.

منابع[ویرایش]

  1. "WELL Building Standard, the first architectural benchmark focused on well-being". LifeGate. 3 October 2016.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ "WELL Standard". WELL Standard (به انگلیسی). خطای یادکرد: برچسب <ref> نامعتبر؛ نام «well» چندین بار با محتوای متفاوت تعریف شده است. (صفحهٔ راهنما را مطالعه کنید.).

<references>