پالایشگاه گاز فجر جم

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
پالایشگاه گاز فجر جم
نوعسهامی خاص (شرکت دولتی)
بنا نهاده۱۳۶۷
بنیانگذارانشرکت ملی گاز ایران
دفتر مرکزیاستان بوشهر، شهرستان جم
مدیر عامل اجراییمحمد مهدی هاشمی
افراد کلیدیحمید اله وردی
محصولاتگاز شیرین
مایعات نفتی
ال‌پی‌جی
میعانات گازی
مالکشرکت ملی گاز ایران
تعداد کارکنان۲۲۲۲
وبگاه

پالایشگاه گاز فجر جم (نام پیشین: پالایشگاه گاز حضرت ولیعصر (ع) کنگان ) یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های گاز ایران و خاورمیانه واقع در شهرستان جم استان بوشهر می‌باشد.[۱]

این پالایشگاه با دریافت گاز از میدان های گازی نار، کنگان و پارس جنوبی ظرفیت دریافت ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان پارس جنوبی را دارد[نیازمند منبع].

هم چنین پالایشگاه فجر جم جهت پالایش بخشی از گاز ترش تولیدی از فاز ۶ میدان گازی پارس جنوبی طراحی شده‌است و ظرفیت اسمی پالایش گاز در این پالایشگاه ۸۰ میلیون مترمکعب در روز است.[۲] در زمستان ۱۳۹۲ پالایشگاه فجر جم به رکورد خیره کننده تصفیه ۱۲۵ میلیون مترمکعب گاز در روز رسید.

این پالایشگاه دارای هشت ردیف واحد شیرین‌سازی گاز است و میعانات گازی تولیدی از از میدان‌های گازی آغار و دالان نیز توسط خط لولهٔ هشت اینچ به طول ۱۵۴ کیلومتر به این پالایشگاه و در نهایت به بندر سیراف یا توسط یک خط لوله به پالایشگاه شیراز ارسال می‌شود.[۳]

این پالایشگاه به دلیل قدمت خود به عنوان مولد و موتور اقتصادی شهرستان جم به شمار می آید.

منابع[ویرایش]

پانویس[ویرایش]

  1. «(شانا): افزایش ٨ درصدی ظرفیت انتقال گاز منطقه ١٠ عملیات». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰.
  2. «(شانا): آمادگی پالایشگاه فجر جم برای دریافت بخشی از گاز ترش فاز ٦ پارس جنوبی». بایگانی‌شده از اصلی در ۶ مارس ۲۰۱۶. دریافت‌شده در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰.
  3. «(شانا): توان تولید روزانه ٤٠ میلیون مترمکعب گاز در آغار و دالان». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۷ ژوئیه ۲۰۱۸. دریافت‌شده در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۰.