شرکت ملی گاز ایران

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
شرکت ملی گاز ایران
نوعشرکت دولتی
بنا نهاده۱۳۴۴
بنیانگذارانشرکت ملی نفت ایران
دفتر مرکزیتهران، ایران
محدودهٔ فعالیتایران
مدیر عامل اجراییمجید چگنی
رئیس هیئت مدیرهجواد اوجی
محصولاتگاز طبیعی
میعانات گازی
مالکوزارت نفت
تعداد کارکنان۱۸،۰۰۰ نفر
شرکت‌های وابستهشرکت انتقال گاز ایران
وبگاه

شرکت ملی گاز ایران، شرکت دولتی توزیع گاز ایرانی است، که در زمینه پالایش، انتقال و توزیع گاز طبیعی فعالیت می‌کند و یکی از ۴ شرکت زیرمجموعه وزارت نفت محسوب می‌شود. این شرکت در سال ۱۳۴۴ توسط شرکت ملی نفت ایران و با سرمایه اولیه ۲۵ میلیارد ریال تاسیس شد.

مالک این شرکت دولت ایران است و با وجود داشتن پیشوند ملی، هیچ‌گاه همه یا حتی بخشی از سهام شرکت ملی گاز و ۳ شرکت دیگر تابعه وزارت نفت ایران، به‌شکل سهام عدالت یا عرضه اولیه در بورس، در اختیار مردم ایران قرار نگرفته‌است.[۱][۲]

تاریخچه[ویرایش]

شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۳۴۳ توسط شرکت ملی نفت ایران تاسیس شده است. هم‌اکنون شرکت ملی گاز ایران یکی از ده شرکت بزرگ فعال در زمینه گاز در خاورمیانه و یکی از چهار شرکت اصلی وزارت نفت با پیشینه بیش از ۵۰ سال است که وظیفه تأمین بیش از ۷۵ درصد از سوخت مورد نیاز کشور ایران را برعهده دارد. اکنون شرکت ملی گاز ایران دارای بیش از ۱۸۰۰۰ نیروی شاغل رسمی بوده است و اندکی بیش از این شمار نیروهای غیررسمی در خدمت آن می‌باشند.

میزان تولید[ویرایش]

پس از راه‌اندازی فاز ۱۲ پارس جنوبی توسط شرکت ملی نفت ایران، سپس واگذاری تأسیسات در قالب پالایشگاه هفتم مجتمع گازی پارس جنوبی، تولید گاز شرکت ملی گاز ایران، به روزانه ۷۷۰ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافته است.

شرکت‌های زیرمجموعه[ویرایش]

جستارهای وابسته[ویرایش]

منابع[ویرایش]

  1. «خبرگزاری فارس - سهام شرکت ملی نفت در بورس عرضه اولیه شود/لزوم تمرکز بر پروژه‌های سودآور با نرخ منصفانه». خبرگزاری فارس. ۲۰۱۹-۰۲-۰۶. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۰۳.
  2. «واگذاری سهام شرکت ملی نفت به بورس، شاید وقتی دیگر». پایگاه خبری سهام انرژی. بایگانی‌شده از اصلی در ۷ نوامبر ۲۰۲۰. دریافت‌شده در ۲۰۲۰-۰۸-۰۳.