وسایل آشپزخانه

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
تعدادی از ظروف آشپزی

وسایل آشپزخانه ابزارهایی هستند که با یاری آنها مواد خوردنی را می‌توان به گونه‌ای غذا تبدیل کرده و آماده خوردن کرد.[۱] همچنین می‌توان از ظروف آشپزخانه برای نگهداری یا نگهداری مواد غذایی قبل یا بعد از آماده‌سازی استفاده کرد.

این ابزارها را می‌توان به دسته‌های گوناگونی بخش کرد:

  • ابزار آشپزی
  • لوازم آشپزخانه
  • اثاثیه آشپزخانه
  • ظروف آشپزخانه
  • ابزار پذیرایی
  • منسوجات آشپزخانه
  • ابزار نظافت

البته این لوازم و ظروف و وسایل به دو گروه خانگی و صنعتی تقسیم می‌شوند.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی و رستوران

وسایل آشپزخانه صنعتی به تجهیزاتی گفته می‌شود که در رستوران‌ها و آشپزخانه‌های بزرگ، ادارات و هتل هتل‌ها از آنها استفاده می‌شود و به واسطه این تجهیزات تعداد زیادی غذا برای افراد سرو می‌شود.[۲][۳]

ابزار آشپزی[ویرایش]

ابزار آشپزی شامل گستره وسیعی از ابزاری است که برای آماده‌سازی و پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد

لوازم آشپزخانه[ویرایش]

لوازم آشپزخانه گروهی از لوازم خانگی ویژه آشپزخانه هستند که معمولاً با برق کار می‌کنند، این لوازم به سه گروه کلی لوازم خانگی کوچک لوازم خانگی اصلی و لوازم برقی مصرفی تقسیم می‌شوند.[۴]

اثاثیه آشپزخانه[ویرایش]

اثاثیه یا اثاث آشپزخانه به مبلمان به کار رفته در آشپزخانه گفته می‌شود. اثاثیه آشپزخانه را می‌توان به گروه‌های زیر تقسیم کرد:

ظروف آشپزخانه[ویرایش]

ظروف به مجموعه بزرگی از ابزارهای حمل، نگهداری یا پخت غذا گفته می‌شود که فضایی برای ذخیره مواد غذایی جامد و مایع دارند. ظروف را می‌توان به دو گروه اصلی زیر تقسیم کرد:[۶]

  • ظروف پخت و پز
  • ظروف حمل و نگهداری

ابزار و سرویس پذیرایی[ویرایش]

ابزار پذیرایی یا سرو غذا به کلیه ابزاری گفته می‌شود که غذای آماده شده به کمک آن‌ها ارائه شده و خورده می‌شود. بخشی از ابزارهای پخت می‌توانند در پذیرایی هم استفاده شوند اما به‌طور کلی انواع بشقاب، قاشق و چنگال یا چاپ استیک، لیوان‌ها و جام‌ها و انواع ظروف دردار، بدون در یا دارای گرم کن برای پذیرایی استفاده می‌شوند.

منسوجات آشپزخانه[ویرایش]

منسوجات آشپزخانه به مصنوعات پارچه‌ای مورد استفاده در آشپزخانه گفته می‌شود. منسوجات آشپزخانه می‌تواند شامل انواع پیش‌بند، سربند، دستمال سفره و میز، دستگیره پارچه‌ای و پارچه‌های مورد استفاده در نظافت، باشد.

ابزار نظافت[ویرایش]

ابزار نظافت شامل ابزاری است که برای شستشو و نظافت فضای کلی آشپزخانه و تمامی ابزار مورد استفاده در آن به کار می‌رود. مواد ضدعفونی کننده، ابزارهای شستشو ظرف و سطوح، تجهیزات خشک‌کننده و آب‌چکان ظروف، از این گروه وسایل هستند.

جستارهای وابسته[ویرایش]

پیوند به بیرون[ویرایش]

  1. "Essential Kitchen Tools Checklist". Real Simple. Archived from the original on 2014-09-24. Retrieved 2017-03-01.
  2. بررسی کاربرد تجهیزات صنعتی آشپزخانه. «وسایل آشپزخانه صنعتی». pooyasanatco. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۹-۲۷.
  3. "Kitchenware - definition of kitchenware by The Free Dictionary". Thefreedictionary.com. Archived from the original on 2004-06-01. Retrieved 2017-10-12.
  4. "Home appliance" (به انگلیسی).
  5. «راهنمای انتخاب هود مناسب». ۱۹ تیر ۱۴۰۲.
  6. مقایسه ظروف پیرکس با ظروف دیگر | کدام ظروف مناسب من است؟ (۲۰۲۳-۰۱-۲۷). «ظروف آشپزخانه». جویا. دریافت‌شده در ۲۰۲۳-۰۴-۰۳.