فردریک جان گلدسمید

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
فردریک جان گلدسمید
زاده۱۹ مه ۱۸۱۸
میلان
درگذشته۱۲ ژانویه ۱۹۰۸
وفاداریبریتانیا بریتانیا
شاخه نظامی ارتش بریتانیایی هند
درجهسرلشکر
جنگ‌ها و عملیات‌هاجنگ تریاک نخست
جنگ کریمه

فردریک جان گلدسمید (انگلیسی: Frederic John Goldsmid؛ ۱۹ مه ۱۸۱۸ – ۱۲ ژانویه ۱۹۰۸) یا گلدسمیت افسر ارتش و کمپانی هند شرقی بریتانیا بود که مأموریت‌های گوناگونی را برای دولت بریتانیا در خاورمیانه به انجام رساند.

او پس از خدمت نظامی در چین (۱۸۴۰)، هند و عثمانی (۱۸۵۵)، که موجب تسلط وی بر چند زبان آسیایی شد، با برنامه بریتانیا برای اتصال شرق و غرب به‌وسیله تلگراف در ۱۸۶۱ همکاری کرد. او پس از مذاکره در مورد تلگراف با سران هند، منطقه بلوچستان (امروزه مشترک بین ایران و پاکستان) و امپراتوری عثمانی برای کسب موافقت آن‌ها، مسئول انتقال و اتصال تلگراف از اروپا به هند در ۱۸۶۴ شد و در ۱۸۶۵، ژنرال مدیر تلگراف هندواروپایی شد؛ پستی که تا ۱۸۷۰ در دست داشت. دانش او از زبان‌های آسیایی، او را قادر کرد تا مرزهای بین ایران و بلوچستان را در ۱۸۷۱ و مرزهای ایران و افغانستان را در ۱۸۷۲ تعیین کند.[۱] این اتفاق در ایران به قرارداد گلدسمید یا حکمیت گلدسمید مشهور است.[۲]

او در ۱۸۷۱ مقام شوالیه را به دست آورد.

در خاورمیانه[ویرایش]

او در ۱۸۶۵ به هندوستان بازگشت و به کارهای قضایی پرداخت و به دنبال آن، به تحقیق از سرزمین‌های بیگانه دست زد و به افراد بارتل فر پیوست و پس از آن، کمیسر ارشد ایالت سند شد. پس از فعالیت‌های زیاد و نشان دادن توانایی و انرژی فراوان از خود، برای ایجاد خطوط تلگراف از اروپا به ایران و بلوچستان و از آنجا به هند، انتخاب شد.

او از ۱۸۶۵ تا ۱۸۷۰، مدیر کمپانی دولتی تلگراف هندواروپایی بود و در طول این شش سال، او به تنهایی، مدیریت نصب تیرک‌ها و کشیدن سیم‌ها را در سراسر قلمرو ناصرالدین‌شاه قاجار به‌عهده داشت.[۱] او به‌خاطر خدماتش در ۱۸۶۶ و پایان بخش اول کار، نشان افتخار و تشکر دولت هند را دریافت کرد و در ۱۸۷۱، وقتی کار تلگراف به پایان رسید، نشان شوالیه به او اهدا شد. در ۱۸۷۱ به عنوان کمیسر دولت بریتانیا، خطوط مرزی ایران و بلوچستان را تعیین کرد و در ۱۸۷۲، خطوط مرزی ایران و افغانستان را. راضی کردن هر دو طرف کار دشواری بود؛ آنچه او به ناصرالدین شاه وعده داده بود، شاه را راضی نمی‌کرد و در همین زمان، کارهای او، بی‌شک باعث رنجیدن شیرعلی خان شده بود.[۳]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ "Frederic John Goldsmid". Encyclopedia Britannica. Retrieved 28 June 2015.
  2. «قرارداد مرزی گلداسمیت و آثار سیاسی-امنیتی آن/آب‌های از دست رفته». روزنامهٔ اعتماد. دریافت‌شده در ۱۷ مهٔ ۲۰۱۱.
  3. "Obituary: Sir Frederic Goldsmid (transcript)". London: The Times. 13 January 1908. p. 8; col C. Retrieved 19 November 2008.