رهایی یهود

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
نقاشی فرانسوی چاپ 1806 ناپلئون بناپارت را در حال آزاد کردن یهودیان به تصویر می‌کشد.

رهایی یهودیان فرآیندی بود که در کشورهای مختلف اروپا برای از بین بردن محدودیت‌ها برای یهودیان انجام شد. به عنوان مثال، در این دوران سهمیه یهودیان، که یهودیان اروپایی در آن زمان مشمول آن بودند لغو شد و و یهودیان به عنوان شهروندان دارای حقوق برابر به رسمیت شناخته شدند.[۱] این فرایند شامل تلاش‌هایی برای ادغام یهودیان در جوامع اروپایی می‌شد. رهایی یهودیان به تدریج در فاصله‌ی اواخر قرن ۱۸ و اوایل قرن ۲۰ به وقوع پیوست.

رهایی یهودیان پس از عصر روشنگری و همزمان با هاسکالا یا روشنگری یهود رخ داد. [۲] کشورهای مختلف قوانین تبعیض آمیز قبلی را که به طور خاص علیه یهودیان در محل سکونت آنها اعمال می شد، لغو یا جایگزین کردند. قبل از رهایی، اکثر یهودیان در مناطق مسکونی از بقیه جامعه منزوی بودند. رهایی هدف اصلی یهودیان اروپایی آن زمان بود که در جوامع خود برای مشارکت و آموزش گسترده‌تر فعالیت می کردند. با به دست آوردن شهروندی کامل یهودیان، بسیاری از آنها از نظر سیاسی و فرهنگی در جامعه مدنی اروپا فعال شدند. آنها به کشورهایی مثل پادشاهی متحده و آمریکا که فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی بهتری داشتند مهاجرت کردند. . برخی از یهودیان اروپایی به سوسیالیسم [۳] و برخی دیگر به صهیونیسم روی آوردند. [۴]

منابع[ویرایش]

  1. Barnavi, Eli. "Jewish Emancipation in Western Europe". Archived from the original on 19 March 2015. Retrieved 25 September 2013.
  2. Ettinger, Shmuel. "Jewish Emancipation and Enlightenment". Archived from the original on 18 February 2015. Retrieved 25 September 2013.
  3. "Socialism". Jewish Virtual Library. American-Israeli Cooperative Enterprise. Retrieved 24 January 2019.
  4. Beauchamp, Zack (14 May 2018). "What is Zionism?". Vox.com. Vox Media, Inc. Retrieved 24 January 2019.