آبشار چکان

مختصات: ۳۳°۱۲′۵۶″شمالی ۴۹°۱۷′۲۶″شرقی / ۳۳٫۲۱۵۶۳۶°شمالی ۴۹٫۲۹۰۴۴۵°شرقی / 33.215636; 49.290445
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
آبشار چکان
بهارکار
Map
موقعیتجنوب غربی الیگودرز
مختصات۳۳°۱۲′۱۴۰۴۲″ شمالی ۴۹°۱۸′۱۳۰۲۵″ شرقی / ۳۷٫۱۰۰۵۶°شمالی ۵۲٫۹۱۸۰۶°شرقی / 37.10056; 52.91806 مختصات: ثانیه‌های عرض جغرافیایی >= ۶۰
مختصات: ثانیه‌های طول جغرافیایی >= ۶۰
{{#coordinates:}}: عرض جغرافیایی نامعتبر
ارتفاع کلی۳۰ متر

آبشار چکان یکی از آبشارهای استان لرستان است که در جنوب غربی شهر الیگودرز واقع شده‌ است.[۱][۲] این آبشار با ارتفاع ۳۰ متر و عرض تاج ۴ متر در جنوب شرقی استان لرستان و در دامنه کوه‌های زاگرس در الیگودرز مشرف بر دره چکان و در نزدیکی روستاهای حسین‌آباد و دهقادی قرار گرفته‌ است. ورودی این آبشار در ۸ کیلومتری جاده الیگودرز-شول‌آباد قرار دارد.

جغرافیا[ویرایش]

این آبشار پس از طی مسافتی به سمت دشت چکان، به آب چشمه داسار وصل شده و رودخانه چکان را تشکیل می‌دهد، رودخانه چکان نیز پس از طی مسافت کوتاهی به آب دهقادی متصل و در انتها وارد رودخانه زز می‌شود.

آبشار چکان از درون غاری مشرف به زمین زراعی چکان بیرون می‌آید که فوران آن ده‌ها متر طول دارد. اطراف آبشار و امتداد رودخانه، پوشیده از درختان میوه همچون گردو، بلوط و گلابی است و اهالی منطقه نیز از آب آن جهت کشاورزی استفاده می‌کنند. کوه‌های اطراف آبشار زیستگاه پرندگانی همچون بلبل، کبک، کبوتر و انواع حیوانات وحشی مانند خرس، پلنگ، گرگ و گراز است.

مسیر دسترسی[ویرایش]

مسیر اصلی از شهرستان الیگودرز با عبور از جاده دریاچه گهر و گردنه گله بادوش و ۴۰ کیلومتر ادامه راه حدفاصل ۵ کیلومتر نرسیده به شول اباد سمت راست به آبشار خواهیم رسید برای دسترسی به آبشار چکان از خرم‌آباد تا سپیددشت و سپس‌ شول‌آباد جاده آسفالته بوده که از سپیددشت تا آبشار بخش‌هایی از مسیر نامناسب یا در دست ترمیم است و حدوداً تا پنج کیلومتری آبشار، جاده خاکی وجود دارد.[۱]

منابع[ویرایش]

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ «چکان کجاست؟». ایسنا. ۱۹ بهمن ۱۳۹۲. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۹.
  2. «آبشار چکان از عجایب لرستان». ایسنا. ۶ فروردین ۱۳۹۷. دریافت‌شده در ۲ آوریل ۲۰۱۹.