شهرستان همدان: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Modernbot (بحث | مشارکت‌ها)
خط ۵۷: خط ۵۷:


== زبانها و لهجه‌ها ==
== زبانها و لهجه‌ها ==
یشتر مردم شهر همدان به [[زبان فارسی]] و در سایر شهرها و روستاهای شهرستان به زبان ترکی، [[زبان لری|لری]] و [[زبان‌های کردی|کردی]] تکلّم می‌کنند.<ref name="autogenerated1">[http://hamedan-hm.ir/fa/showpages.aspx?mid=NDg=&spi=Mw== فرمانداری شهرستان همدان - زبان‌ها و گویش‌های رایج در شهرستان]</ref>
بیشتر مردم شهرستان همدان را فارس زبانان و [[مردمان ترک|ترک زبانان]] تشکیل می دهند. سایر شهرها و روستاهای شهرستان به [[زبان لری|لری]] و [[زبان‌های کردی|کردی]] تکلّم می‌کنند.<ref name="autogenerated1">[http://hamedan-hm.ir/fa/showpages.aspx?mid=NDg=&spi=Mw== فرمانداری شهرستان همدان - زبان‌ها و گویش‌های رایج در شهرستان]</ref>


[[بخش شرا|بخش شراء]] ـ این بخش ترک‌زبان است.<ref name="autogenerated1" />
[[بخش شرا|بخش شراء]] ـ این بخش ترک‌زبان است.<ref name="autogenerated1" />


مردم شهرهای [[همدان]]، [[مریانج]] و برخی روستاهای اطراف آن‌ها به [[زبان فارسی]] تکلم می‌کنند. گویش اکثریت مردم [[همدان|شهر همدان]]، فارسی با [[لهجه همدانی]] است.
مردم شهرهای [[همدان]]، [[مریانج]] و برخی روستاهای اطراف آن‌ها به [[زبان فارسی]] تکلم می‌کنند. گویش اکثریت مردم [[همدان|شهر همدان]]، فارسی با [[لهجه همدانی]] است.

[[زبان فارسی|فارسی زبان]]: فارسی زبان‌ها بیشترین ساکنین [[استان همدان]] را تشکیل می‌دهند که بیشتر در شهر[[همدان]] و شهر[[ملایر]] قرار دارند. [http://web.archive.org/web/20080412091712/http://www.hamedanpolitic.ir/Group.aspx]


== منابع ==
== منابع ==

نسخهٔ ‏۲۳ دسامبر ۲۰۱۷، ساعت ۱۲:۳۱

شهرستان همدان
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانهمدان
سایر شهرهاهمدان، جورقان، مریانج
بخش‌هابخش مرکزی شهرستان همدان،
بخش شرا
مردم
جمعیت۶۵۱٬۸۲۱ نفر سال ۱۳۹۰[۱]
مذهبشیعه

شهرستان همدان شهرستان همدان با ۲۸۳۱ کیلومتر مربع وسعت و متوسط ارتفاع ۱۸۲۰ متر از سطح دریا، اولین قطب جمعیتی استان همدان محسوب می‌شود. این شهرستان یکی از ۹ شهرستان استان همدان به مرکزیت شهر همدان است. جمعیت این شهرستان بالغ بر ۵۹۴٬۴۰۶ نفر در سال ۱۳۹۰ می‌باشد و از دو بخش و ۸ دهستان تشکیل شده‌است.

تقسیمات کشوری

نقاط شهری: همدان، جورقان و مریانج.

  • بخش شرا
    • دهستان جیحون دشت
    • دهستان چاه دشت
    • دهستان شوردشت

نقاط شهری: قهاوند

آب و هوا و مشخصات جغرافیایی

[شهرستان همدان با وسعتی حدود ۴۱۱۸ کیلومتر مربع، از خط الراس رشته کوه الوند تا مرزهای شرقی استان کشیده شده‌است.

کتیبه‌های فارسی باستان به خط میخی از داریوش بزرگ و خشایارشا گنجنامه در همدان

شرقی‌ترین نقطه این شهرستان ۴۹ درجه و ۲۷ دقیقه غربی‌ترین آن ۴۸ درجه و ۲۰ دقیقه از نصف النهار گروینچ فاصله دارد و در حد فاصل ۳۴ درجه و ۳۵ دقیقه، تا ۳۵ درجه عرض شمالی واقع شده‌است. شهرستان همدان، از شمال به شهرستان‌های فامنین و کبودرآهنگ، از جنوب به تویسرکان و ملایر، از شرق به استان مرکزی و از غرب به شهرستان بهار محدود می‌شود.

در جنوب شهرستان همدان، ارتفاعات کوهستان الوند قرار دارد، که خط الراس این ارتفاعات مرز طبیعی شهرستان‌های همدان و تویسرکان را تشکیل می‌دهد و دشت‌های همدان، قهاوند، دشت نشر و قسمتی از دشت رزن - فامنین در حد فاصل این ارتفاعات قرار گرفته‌اند.

بلندترین نقطه شهرستان همدان در قله الوند با ارتفاع ۳۵۸۴ متر و پست‌ترین نقطه آن زمین‌های «عمر آباد» با ارتفاع ۱۶۰۰ متر است، که محل خروج رود قره چای می‌باشد. متوسط ارتفاع این شهرستان نیز از سطح دریا حدود ۱۸۵۰ متر است.

این شهرستان بر اساس سرشماری عمومی سال ۱۳۷۵ دارای ۵۶۳۴۶۶ نفر جمعیت و تراکم نسبی ۸/۱۳۶ در هر کیلومتر می‌باشد و از چهار شهر همدان، مریانج، جورقان و قهاوند و ۲ بخش و ۸ دهستان تشکیل شده‌است.

زبانها و لهجه‌ها

بیشتر مردم شهرستان همدان را فارس زبانان و ترک زبانان تشکیل می دهند. سایر شهرها و روستاهای شهرستان به لری و کردی تکلّم می‌کنند.[۴]

بخش شراء ـ این بخش ترک‌زبان است.[۴]

مردم شهرهای همدان، مریانج و برخی روستاهای اطراف آن‌ها به زبان فارسی تکلم می‌کنند. گویش اکثریت مردم شهر همدان، فارسی با لهجه همدانی است.

منابع

  • اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، تهران ۱۳۸۳، ص۱۹۱

ذکایی، پرویز. فصل نامهٔ فرهنگ مردم، ویژهٔ همدان (تهران)، ش. ۲۶ (فروردین ۱۳۸۷). ذکایی، پرویز. «مختصری پیرامون فرهنگ عامیانهٔ همدان و گویش آن». هنر و مردم (تهران)، ش. ۱۲۶ (فروردین ۱۳۵۲).

  1. پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران-آمار سال ۱۳۹۰
  2. استانداری همدان، بازدید: نوامبر ۲۰۰۸.
  3. «فرهنگ و گویش». فرمانداری همدان. دریافت‌شده در ۱۰ آوریل ۲۰۱۳.
  4. ۴٫۰ ۴٫۱ فرمانداری شهرستان همدان - زبان‌ها و گویش‌های رایج در شهرستان