چمازین

مختصات: ۳۶°۳۰′۳۰″ شمالی ۵۲°۳۵′۷″ شرقی / ۳۶٫۵۰۸۳۳°شمالی ۵۲٫۵۸۵۲۸°شرقی / 36.50833; 52.58528[۱]
از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
چمازین
اطلاعات کلی
کشور ایران
استانمازندران
شهرستانبابل
بخشلاله آباد
دهستانکاری‌پی
چمازین بر ایران واقع شده‌است
چمازین
۳۶°۳۰′۳۶″شمالی ۵۲°۳۵′۱۴″شرقی / ۳۶٫۵۱۰۰۰۵۳۴°شمالی ۵۲٫۵۸۷۱۰۰۴۴°شرقی / 36.51000534; 52.58710044
مردم
جمعیت۷۶۹ نفر (سرشماری ۹۵)
کد آماری۰۱۷۱۷۵

چمازین، روستایی است از توابع بخش لاله‌آباد شهرستان بابل در استان مازندران، ایران.

جمعیت[ویرایش]

این روستا در دهستان کاری‌پی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۵۸ نفر (۱۷۷خانوار) بوده‌است.[۲]



اماکن مذهبی[ویرایش]

امامزاده عبدالله چمازین در این روستا واقع شده است و هر ساله در روز عاشورای حسینی دسته های عزاداری بسیاری از شهرها و روستاهای اطراف به این مکان شریف آمده و عزاداری می کنند. در طول سال نیز مسافران زیادی به ویژه کسانی که از منطقه شناخت دارند به زیارت این مکان مقدس می روند.

جغرافیای روستا[ویرایش]

طبیعت این روستا دارای چشم انداز زیبای شالیزار و باغ های مرکبات است که در فصل بهار و شکوفه دادن درختها و همچنین سبز شدن شالیزارها زیبایی خاصی به خود می گیرد.

همچنین این روستا دارای یک آب بندان به وسعت 16 هکتار می باشد که در حال حاضر جهت پرورش ماهی استفاده شده و چشم اندازی بسیار زیبا دارد. در گذشته این آب بندان از نیلوفرهای آبی پوشده بود و پرندگان مهاجر بسیاری به این مکان مهاجرت می کردند. در حال حاضر نیز با وجود پوشش گیاهی اطراف آب بندان بسیار زیبا بوده و توان جذب تعداد زیادی از گردشگران را داراست. نزدیکی آب بندان به امامزاده عبدالله و فروشگاه های داخل روستا خود باعث حضور بیشتر گردشگران می باشد.

منابع[ویرایش]

  1. «: کمیته تخصصی نام نگاری و یکسان سازی نام های جغرافیایی ایران :». بایگانی‌شده از اصلی در ۲۹ اوت ۲۰۱۱. دریافت‌شده در ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۱.
  2. درگاه ملی آمار ایران