موسیقی دوازده‌نغمه‌ای: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Fatranslator (بحث | مشارکت‌ها)
جز افزودن ناوباکس> {{آوانگارد}} (درخواست کاربر:Wikimostafa)+
==جستارهای وابسته== * سریالیسم * آتونالیته
خط ۱: خط ۱:
موسیقی دوازده‌نغمه‌ای یا دودکافونیک (Dodecaphonic) روشی در موسیقی است که در آن آهنگساز در نظام خاصی می‌کوشد که تمام اصوات دوازده‌گانه را، با اهمیتی برابر، به کار گیرد. در این روش همه ۱۲ نت گام کروماتیک اهمیت یکسانی دارند. به عبارت دیگر در این روش، بر برابر بودن تاکیدی روی هر صوت تکیه می‌شد.
'''موسیقی دوازده‌نغمه‌ای''' یا '''دودکافونیک''' (Dodecaphonic) روشی در موسیقی است که در آن آهنگساز در نظام خاصی می‌کوشد که تمام اصوات دوازده‌گانه را، با اهمیتی برابر، به کار گیرد. در این روش همه ۱۲ نت گام کروماتیک اهمیت یکسانی دارند. به عبارت دیگر در این روش، بر برابر بودن تأکیدی روی هر صوت تکیه می‌شد.


این روش را [[آرنولد شونبرگ]] آهنگ‌ساز و نظریه‌پرداز اتریشی ابداع کرد.
این روش را [[آرنولد شونبرگ]] آهنگ‌ساز و نظریه‌پرداز اتریشی ابداع کرد.

== جستارهای وابسته ==
* [[سریالیسم]]
* [[آتونالیته]]


== منابع ==
== منابع ==
{{پانویس}}
{{پانویس}}
*Perle, George. 1991. Serial Composition and Atonality: An Introduction to the Music of Schoenberg, Berg, and Webern, sixth edition, revised. Berkeley:
* Perle, George. 1991. Serial Composition and Atonality: An Introduction to the Music of Schoenberg, Berg, and Webern, sixth edition, revised. Berkeley:
University of California Press. ISBN 978-0-520-07430-9. p.2.
University of California Press. ISBN 978-0-520-07430-9. p.2.



نسخهٔ ‏۵ ژوئیهٔ ۲۰۱۷، ساعت ۰۵:۴۳

موسیقی دوازده‌نغمه‌ای یا دودکافونیک (Dodecaphonic) روشی در موسیقی است که در آن آهنگساز در نظام خاصی می‌کوشد که تمام اصوات دوازده‌گانه را، با اهمیتی برابر، به کار گیرد. در این روش همه ۱۲ نت گام کروماتیک اهمیت یکسانی دارند. به عبارت دیگر در این روش، بر برابر بودن تأکیدی روی هر صوت تکیه می‌شد.

این روش را آرنولد شونبرگ آهنگ‌ساز و نظریه‌پرداز اتریشی ابداع کرد.

جستارهای وابسته

منابع

  • Perle, George. 1991. Serial Composition and Atonality: An Introduction to the Music of Schoenberg, Berg, and Webern, sixth edition, revised. Berkeley:

University of California Press. ISBN 978-0-520-07430-9. p.2.